mijn hondje is heel onzeker bij mij,help mij (en lees de uitleg aub!)

hoi allemaal,
mijn hondje is heel onzeker als ie bij mij in de buurt is.
Ik heb opgezocht op internet waarom hij bij mensen die thuis komen erop af rent en kwispelt en bij mij niet, hij is gewoon heel onzeker bij mij en bij anderen niet.
als ik bijv met hem in de polder wandel en als ik dan de riem afdoe, rent hij al gelijk terug naar huis, en hij doet dat ook als we samen zijn en er komt een hond aanlopen.
maar dat doet hij niet met zijn andere ´baasjes´ .
weet iemand hoe hij misschien niet meer zo onzeker wordt en kan je me daarvoor tips geven?
Alvast heel erg bedankt,
Eline.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Het zou kunnen zijn dat je niet erg consequent naar de hond toe bent, of dat wat je van de hond verwacht in ieder geval voor hem onduidelijk is.
Daar wordt een hond onzeker van; een hond wil graag aan de verwachtingen van zijn baasje voldoen en dat gaat niet als hij niet begrijpt wat er van hem wordt verwacht.
Ga eens met hem naar een puppycursus.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan ook zijn dat je zelf onzeker bent als er een andere hond aankomt en dat voelt een hond meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
straal zelfvertouwen uit, iets in jou maakt hem onzeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel honden niet met roedels werken, hebben honden zeer zeker wel duidelijkheid nodig. Wees duidelijk, en stel regels op. Des noods pak je de roedelregels, want dat zijn immers ook regels ;-)
Als een hond structuur en duidelijkheid heeft, is dat al stap 1 naar een goede band en geluk!

De tweede stap is om heel actief bezig te zijn met je hond. Dit hoeft niet per sé meer tijd in beslag te nemen. Wees onvoorspelbaar tijdens wandelingen, verstop je ergens en laat de hond je zoeken. Doe spelletjes, beloon voor goed gedrag!

Wat je hond ook vast enorm leuk gaat vinden is clickeren. Op Youtube is een geniale vrouw! Haar kanaal heet "Kikopup". Kan je heel veel van leren! Heel leuk om te kijken!

Straf zo min mogelijk, en als jullie straffen uitdelen dan moeten jullie dat even vaak doen. Misschien op een sport gaan met je hond? Treibbal, Behendigheid, Gehoorzaamheid, Flyball, speuren? Het kan allemaal! Gewoon leuk spelletjes met je hond doen! Belonen, clickeren, en duidelijkheid!

Mijn hond deed dit ook in de tijd dat ik nog in "roedel en dominantie" dacht. Maar sinds dat ik dat niet meer toepas, maar wel duidelijk ben(Ook veel met gebaren werken! Dat helpt ook!) komt hij kwispelend op me af, en verheugt hij zich op me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook in de vensterbank? wat is er mis met de regels van een hond gezien als roedeldier en de andere regels? ik zie dat je je hiertegen afzet, maar komt nu met het advies om deze regels toch ter hand te nemen. wat zou de oorzaak kunnen zijn van het gedrag volgens jou, mij lijkt het bv lastig verstoppertje spelen met een hond ie meteen naar huis loopt (sta je te wachten op je semi solitaire viervoeter achter een boom....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Watblief? Nou, simpelweg omdat die roedelregels onzin zijn. Voor een korte samenvatting over wat en hoe verwijs ik je naar dit artikel:
http://vamana.nl/Artikelen/gedrag/dominantie1.htm Als je dat gelezen hebt, dan kom je tot de conclusie dat de hond die regels niet nodig heeft, maar het baasje. Het maakt niks uit of je hond nu regels heeft of geen, maar een hond heeft wel duidelijkheid nodig! Als mensen dit niet kunnen geven adviseer ik ze altijd om tóch de roedelregels toe te passen. Dit zijn immers ook regels, niet? Sarcasme overheerst weer, maar je kan je ook pas verstoppen als je zeker weet dat de hond niet meer naar huis wegloopt, of als de hond zijn volle aandacht op je heeft gericht. Hij wilt naar huis, dan zijn er 2 opties:
-Hij vind het wandelen niet leuk.
-Hij vind naar huis gaan leuker. Nou, bij beide redenen wérkt dit ;-)
Vaak komt dit omdat jij dan zelf ook onzeker bent. Die onzekerheid voelt de hond en neemt hij over. Je moet proberen zeker te zijn en vooral ook consequent. Hem eerst goed vertrouwd met je aan de lijn laten lopen voordat je met hem los gaan lopen. Laat het vertrouwd met je worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij onzeker, omdat jij hem niet de leiding geeft die hij nodig heeft en de anderen wel.
Dan kan je dus gaan kijken, wat die anderen wel doen, wat jij niet doet.
Als leider moet je consequent en assertief zijn bijvoorbeeld.
Belangrijk ook is, dat hij leert met jou aan de riem te lopen en naar jou te luisteren.

Wat heel interessant en leerzaam is om naar te klijken: The Dogwhisperer Cesar Milan, zeer geregeld op National Geografic, maar in ieder geval is dat iedere vrijdagavond. Hij werkt met probleemhonden en hun baasjes, maar is ook zeer leerzaam op problemen te voorkomen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
@ Wendy: Ik heb het pas uitgekomen boek van Cesar Milan gekocht. DOEN! Voor 17.50 gaat er een nieuwe wereld voor je open, of, zoals in mijn geval, word je bevestigd in je doen en laten. Dingen die ik al lang uit mezelf deed, krijgen nu een naam. Superboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm...Ik ga toch eens dat boek kopen. Alhoewel ik tegen Cesar Millan ben om verscheidene redenen kan je na mijn mening van íedereen wat leren. Dus ook van Cesar Millan. Zullen de meeste mensen niet van me verwachten, maar als er iets bruikbaars in staat lees ik het met genoegen, ookal is Cesar Millan de auteur :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana: bedankt voor je tip! Staan daar andere dingen in dan bij alle filmpjes te zien zijn? @Cyella: waarom ben je tegen de manier van werken van Cesar Milan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat:
1. Dominantie onzin is, net zoals de roedeltheorie. De hond heeft de zogenaamde "roedelregels" niet nodig, maar het baasjes. Als ik kijk na wat ik volgens de roedel/dominantietheorie allemaal wel niet fout doe zou de hond nu mijn roedelleider moeten zijn :')
Nja, voor al het bewijs:
http://vamana.nl/Artikelen/gedrag/dominantie1.htm
2. Zijn handelswijze: veel corrigeren, weinig belonen. Na mijn mening hoort het andersom te zijn. Bij corrigeren verbied je 1 soort gedrag, en vul je niet in wat hij dan wel moet doen, en haal je de reden achter zijn gedrag niet weg. Bij belonen juist wel! Bovendien werkt belonen bevorderlijker voor de band.
3. Hij is te veel gericht op Media aandacht.Voorbeeld:
Er was een pitbull die uitviel naar andere honden, hij zei letterlijk dat hij de enige was in de hele wereld die die hond kon helpen. De hond was in The Centre van CM, de eigenaren kwamen hem ophalen. Aan de lichaamstaal van de hond kon je zien dat hij de hond naast hem ging aanvliegen. Ik neem aan dat CM ook wel genoeg verstand heeft van hondentaal om dat te zien. Vervolgens greep hij NIET in. Hij liet ze elkaar aanvallen en haalde ze uit elkaar om te benadrukken wat voor 'n goede leider hij wel niet was. Dus tsja, je kan vinden van hem wat je wilt, maakt me niks uit. Alleen een beetje raar hier dat iedereen(Niet op iemand persoonlijk gericht hoor! Niets van aantrekken als je je niet aangesproken voelt ;-)) hier míjn mening tégen CM niet wilt horen, en vervolgens met slechte(Bijvoorbeeld: honden leven wél in roedels(Terwijl dat artikel dat tegenspreekt) ) of geen argumenten komen, en mijn bericht vól staat met artikelen. Zéker heeft CM ook zijn goede dingen! Maar ik vind hem zeer zeker onderdoen voor 99% van alle Gedragstherapeuten op de wereld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja...weet je: CM zoals jij hem noemt (wel lekker makkelijk, scheelt veel typen hahahaa) werkt met honden, die al totaal ontspoort zijn hè.... en dan heb je het dus niet meer over een "normaal" functionerende hond, ook niet over een "normale" roedel (met mensen), omdat de mensen niet weten waar dit voor hun volkomen rare gedrag van hun geliefde 4voeter vandaan komt. CM werkt dus ook aan de mensen en om zaken duidelijk te maken vind ik, dat hij dat heel goed doet.
Hij beloont m.i. wel degelijk, maar eerst zal de ontspoorde hond moeten weten, wat de bedoeling is en wat er van hem wordt verwacht.
Dat hij zéér mediagericht is, dat ben ik helemaal met je eens ;-))
Ik weet niet wat je bedoelt met die 99% gedragstherapeuten eerlijk gezegd. Dat vind ik wat ruim en generaliserend gesteld. Ik heb je link gelezen, interessant! Ik heb zelf vele docu's gezien over wolven, zowel wilde als in gevangenschap en ben het grotendeels wel eens met wat daar staat.
Maar nogmaals: het gaat om ontspoorde honden bij CM in een ontspoorde relatie met de mens in een totaal onnatuurlijke situatie (even vergeleken met het natuurgedrag van wolven).
Bij een goed opgevoede hond is er ook geen probleem ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :') Ten eerste is er ook geen sprake van dominantie tussen mens en hond, en is er dus ook geen sprake van een roedelverband. Waarom? Er is alleen sprake van dominantie als het gaat om 2 dezelfde diersoorten die een relatie met elkaar hebben. De mens en een hond hebben een relatie(Ze kennen elkaar al langer) maar zijn niet van dezelfde diersoort. Dus kan er nooit sprake zijn van dominantie. Dus nogmaals: Dominantie en de roedeltheorie is onzin in mijn ogen. Dus in dat geval maakt het niets uit in welke staat een hond is. En dan nog vind ik belonen beter als corrigeren. Veel van de honden in zijn programma vallen uit. Mijn herplaatser deed dat eerst ook, maar met belonen, begeleiding, vertrouwen en steun heb ik het opgelost! We hebben dit weekend een doorbraak beleefd! Hij heeft voor het eerst écht gespeeld met een hond! Hoe geweldig is dat? Natuurlijk beloont hij, ik heb dat ook nergens ontkend. Maar na mijn mening zou hij méér moeten belonen en minder straffen. Ik vind het inderdaad ook goed van hem dat hij zich richt op het voorlichten van mensen! Maar als de info nou nog eens zou kloppen :') Trouwens fijn dat je me serieus neemt en me niet meteen verbaal aanvalt zoals 90% van de mensen hier :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou ik je niet serieus nemen en aanvallen???
Ik heb, denk ik, veel gemist dan op dit gebied tussen jou en anderen hier op GV!. Ieder zijn/haar mening, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat vind ik ook. Als je (Zoals jij doet) met normale/goede argumenten komt om je mening te onderbouwen heb ik er 0,0 probleem mee! Maar de meeste mensen kunnen mijn con CM mening niet waarderen hier :')
Alsof hij heilig is ofzo. Dat hij goede resultaten boekt, betekend niet dat hij het beste is! Wat is er gebeurd met de doodnormale gedragstherapeut? Ik vind het ook raar dat iedereen in de dominantie en roedeltheorie geloofd. Op de opleiding kynologisch gedragstherapeut wordt je namelijk geleerd dat honden dit NIET zijn. En ik denk dat iemand met een diploma van praktijk en theorie met honden gedrag toch wel meer kan vertellen als een commercieel iemand die toevallig bekend is geworden omdat hij zichzelf "The Dogwisperer" noemt... Nu heb ik zelf die opleiding niet gevolgd, maar ben dit in de toekomst wel van plan te doen. Ik ben namelijk pas 16 jaar oud, dus te jong. Maar ik ben me van te voren aan het inlezen over honden, sowieso handig omdat ik zelf een hond heb! Ik weet precies wat er in die opleiding aan bod komt, en ik ken ook een handjevol mensen die deze opleiding hebben gedaan. Dus tsja, vertel mij maar waarom ik iemand ZONDER diploma zou moeten geloven boven iemand MET diploma. Laat ik het anders stellen:
Zou je liever gaan naar een arts(Ja, want dit gaat over mentale gezondheid) met diploma, of zonder diploma. Ik bedoel maar, alleen omdat hij op National Geographic komt moet alles wat hij doet kloppen? Ik vertrouw liever op ouderwetse Gedragstherapeuten, en mijn kennis over honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hij de beste is of niet, daar heb ik geen mening over: ik vind hem goed en lig geregeld in een kreukel over hoe hij de eigenaren aanpakt :-))
Zelf denk ik ook meer in de roedel en in dominantie trouwens, maar niet als vaststaande feiten. Daar heb ik (op vele niveaus en onderwerpen trouwens) moeite mee. Als iets namelijk voor je vaststaat, dan sta je niet meer open voor andere mogelijkheden en wil je niet meer leren. Mijn idee hè, en voor de mijne een ziljoen andere. Hahaha, voor mij hoef je NIEMAND te geloven!!
Haal overal je kennis vandaan en vorm je eigen ideeën, dat lijkt me een zeer gezonde basis. Ik geloof trouwens mensen MET diploma ook niet altijd hoor!!! Oogjes en oortjes altijd openhouden vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, maar in de hondenwereld leer je élke dag bij hoor ;-)
Ik ga zijn boek zeer zeker lezen, omdat ik er vast wel iets van kan leren. Na de kennis die ik vergaard heb in de afgelopen jaren(Praktijk en Theorie) ben ik gewoon tot de conclusie gekomen dat er véél betere gedragtherapeuten zijn, en dat zijn manier niet dé manier is voor mij. Maar ik ben bereid te leren, van íedereen. Ik leer elke dag nog bij, dat is het mooie aan de hondenwereld. En elke kennis die ik vergaar, stop ik in mijn hond. Ondertussen heb ik al een handjevol baasjes geholpen bij mij in de buurt, maar het is soms moeilijk om overtuigend over te komen gezien mijn leeftijd. En inderdaad "Oogjes en oortjes altijd openhouden vind ik." ;-)
Lekker je eigen mening vormen ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, en ik vind een hond een roedeldier en daar blijf ik bij :))
Eline , ik denk dat je heeel lief voor je hondje bent .Maar omdat hij niet veel zelfvertrouwen heeft , vlucht hij voor alles waar hij bang voor is .Je moet thuis hem ook dingen verbieden . Dat doe je door luid NEE te roepen, zonder zijn naam te noemen. Want zijn naam is positief , en NEE is klinkt negatief voor hem . Met het verbieden ,laat je zien dat jij hoger in rang bent dan hij . Jij bent immers de sterkste .Hij zal bij gevaar dan ook naar jou toelopen . Je kan via contact bovenaan deze pagina, via email nog vragen aan mij stellen ,of de situatie toelichten. Ben benieuwd naar je ervaringen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
strenger optreden bij een hond die al bang is....???? de hond weet dat de vraagsteller sterker is, waarom zou het anders bang en onzeker zijn. een roedelleider is ook fair naar anderen toe, maar bovenal betrouwbaar. dit dwing je niet af, dit laat je een hond ervaren zodat het kan ZIEN en merken dat het niet bang hoeft te zijn. dat doe je niet met verbieden en met NEE roepen. dus zou toch in dit geval het even op een andere boeg gooien dan de hond duidelijk te laten zien dat je het kan overrulen. het hondje loopt weg van iets wat ie als een gevaar of bedreiging ziet, dus nee roepen en je positie nogmaals opdringen werkt natuurlijk voor geen meter in dit geval. voorkomen dat het hondje weg kan lopen en op die manier kan ervaren dat je geen boeman bent. op de bovenstaande manier kweek je meer angst en ben je nog verder van huis omdat je nóg meer te herstellen hebt.
er zijn 2 mogelijkheden..
of de hond heeft maling aan je en doet wat ie wil doen wat je ook roept, of hij heeft een nare ervaring met jou wat het gedrag kan verklaren.

aangezien je hond niet blij is als je thuiskomt denk ik dat het het laatste is. probeer het diertje dus te paaien en geef het niet de kans om te ontsnappen van een bep situatie want dan kan het niet leren en laten zien dat het niet bang voor je hoeft te zijn.

wat vind het hondje lekker? geef dit als je thuis komt.
doe je dit een paar keer achter elkaar dan weet het hondje dat er bij jou thuiskomst ook een reden is om blij te zijn. vervolgens kan je het uitbouwen. geef het hondje eerst wat aandacht en geef dan wat lekkers.

gaat dit goed dan kan je spelen met het hondje en geef het dan wat lekkers. zo bouw je de tijd uit, maar weet het hondje dat er een beloning komt. heeft het meer vertrouwen in je dan ga je wandelen.

ga eens op een bankje zitten en geef het hondje wat lekkers. snapt het hondje dit dan bouw je ook dit uit. haal het hondje aan doe lekker spontaan en geef dan het lekkers. snap het hondje ook dit, bouw je het verder uit. ren eens een stukje aan de riem met het hondje en geef dan wat lekkers.

zo ervaart het hondje dus dat jij ook erg gezellig en leuk kan zijn. sommigen honden zijn heel gevoelig voor bv een harde luide of zwaardere stem. het kan zijn dat ie hier een keer van geschrokken is en deze negatieve ervaring met jou als persoon heeft geassocieerd. (de stem kwam tenslotte van jou met dit voorbeeld) jij bent dus niet leuk meer voor het hondje.

met wat paaien kan je de asociatie dus verleggen en het hondje leren dat jij erg gezellig en leuk bent.
verder let je natuurlijk op om een dergelijke ervaring te voorkomen.

it's al in the mind, ook bij honden :))