Mijn kat lijkt vegetariër te zijn, is dit op den duur schadelijk?

Mijn kat is van jongs af aan al een slechte eter. Ze wil alleen maar droge brokken en houd niet van vlees of kip. Wel is ze gek op paprikapoeder, meloen en kiwi. Ik geef haar soms ook wel eens een beetje pap wat ze echt heerlijk vind. Als ik brokken koop op basis van vlees of kip eet ze deze niet op.
Wanneer ze op jacht gaat naar vogels of muizen probeerd ze deze wel te pakken, maar opeten doet ze niet.
Al met al komt het er op neer dat ik een soort vegetarische kat heb, ze ziet er verder prima uit en is ook gewoon lekker actief. Maar is dit op den duur niet schadelijk voor katten? omdat het van nature vleeseters zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het schijnt wel te kunnen. Ik heb er geen ervaring mee, maar omdat ik zelf vegetariër ben heb ik er wel over gehoord en gelezen. Op één van de onderstaande sites staat dit:
"Vegetarische kat - Katten zijn als carnivoren niet in staat om nuttige voedingsstoffen uit planten te halen, in tegenstelling tot honden. Ze hebben veel eiwitten nodig omdat ze hieruit bijna al hun energie halen. Eiwitten bestaan uit kleinere deeltjes, aminozuren genaamd, waarvan er 23 verschillende zijn. Elf van deze aminozuren worden voor een kat beschouwd als ‘essentieel’ omdat het lichaam deze niet zelf kan produceren. Enkele hiervan komen niet of slechts in zeer kleine mate voor in plantaardig materiaal en moeten in vegetarische voeding aangevuld worden. Het gaat om taurine, methionine, cysteine, arginine en lysine. Ook arachidonzuur en de vitamines A en B kan een kat niet zelf aanmaken. Vooral bij katten kan de vorming van blaasstenen voorkomen. De meeste blaasstenen worden gevormd door een teveel aan magnesium. Door voedsel te geven met een zeer laag magnesiumgehalte verminder je dus het risico. Veel water drinken is ook een manier om de aanmaak van blaasgruis tegen te gaan. De PH-waarde van de urine kan ook verminderen door natuurlijke zuurteregelaars, zoals asperges, bonen, linzen, kikkererwten, bruine rijst, granen, maïs, spruiten, noten (behalve amandelen en kokosnoot), granen en gluten. Ook vitamine C is een zuurteregelaar. Methionine, een essentieel aminozuur, is bijzonder efficiënt in het voorkomen van blaasgruis. Een kat van 5 kg zou niet meer methionine mogen krijgen dan 1800 mg per dag omdat een teveel onder andere het calciumgehalte aantast. Tot slot is er nog sodiumbisulfaat, een zeer krachtige urine-zuurteregelaar."
Dus je moet er voor zorgen dat je kat wel genoeg aminozuren binnen krijgt. Kijk eens naar de gespecialiseerde veg. dierenvoer.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik bedoel ONDER ANDERE wel genoeg aminozuren binnenkrijgt. De PH-waarde van de urine is ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jemig, het meest uitgebreide en zinvolle antwoord tot nu toe en dan minnen, ook nog zonder uitleg... Echt een goed voorbeeld van waarom minnen niet anoniem zouden moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, vegetarisme lokt altijd verschillende reacties uit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's waar. Zeker minnen van verstokte vegetariërs/veganisten die zich niet kunnen inbeelden dat er werkelijk diersoorten zijn die echt vlees nodig hebben om te leven.
Rieneke1
12 jaar geleden
die min komt van mij.
sorry voor het niet onderbouwen, ik had nogal haast.
zal 'm alsnog onderbouwen. een kat is een obligate carnivoor, dus een extreme vleeseter.
bij zo'n dier moet je niet gaan rommelen met plantaardig voer plus toevoegingen.
verder verhogen granen, rijst en mais juist de ph waarde, en daarmee de kans op struviet.
vit. c is idd een zuurregelaar, maar als je teveel geeft, veroorzaak je oxalaatstenen bij de kat, en ben je verder van huis. ik vind dit dus een gevaarlijk advies, vandaar de min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, bedankt voor de onderbouwing, ik had al zo'n idee. Mijn antwoord is overigens geen advies hoor! Ik begin dan ook met: Het schijnt dat... Ik haal mijn informatie van internet en weet ook niet hoe betrouwbaar één en ander is.
Rieneke1
12 jaar geleden
jjjjjjjjj, bedankt voor je prettige reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar jjjjj zei toch ook dat een kat een vleeseter is? Dat haal ik tenminste uit het antwoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, maar vervolgens komen de asperges, linzen, rijst en spruiten op tafel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Widar, Ja in principe is een kat een carnivoor, dat staat ook in het internet citaat bovenaan mijn antwoord.
Maar... als je de voor een kat noodzakelijke stoffen die in vlees zitten toevoegt aan het vegetarische alternatief dan schijnt het te kunnen. Maar zo'n dieet is mogelijk niet geheel zonder risico.

Andere antwoorden (6)

Geef haar gewoon de brokken die ze lekker vind. Zorg voor elke dag voldoende schoon water.
paprikapoeder is niet goed, maar wat fruit is prima voor een kat.

Een kat kan goed leven op alleen brokken, en water.

Je zou ook wat kattenmelk kunnen geven.

Het leuke aan katten is dat ze hun eigen wil hebben, en jouw kat heeft een uitgesproken smaak. Prima toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droge brokken zijn in principe prima voor katten. Vlees (blik ofzo) hoeft niet per se. Dat bestaat voor 80% uit water. Jouw brokken bestaan uit vis, denk ik?

Ik geef mijn katten alleen senior brokken (omdat ze al 12 jaar zijn) en werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn individualisten en hebben allemaal hun eigen smaak, die ze ons duidelijk maken door dingen wel of juist niet te willen eten. Zolang ze eet en drinkt, hoef je je geen zorgen te maken - ze weet instinctief wat ze wel en niet kan hebben. Waarschijnlijk is dit een periode dat ze de dingen die in haar voedsel zitten nodig heeft, en verandert het zomaar opeens in 'en nu wil ik wat anders, baas!' Overigens hebben katten geen baas, maar personeel... ;-) (heb er zelf 2, momenteel plus 2 kittens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droge brokjes zijn ook volledig kattenvoer: ze bevatten alle voeding, mineralen en vitamines die een kat nodig heeft. (moet ook op de verpakking staan)

Als de kat alleen maar droge brokjes lust is dat een voordeel: ze kosten minder per portie omdat je het water zelf gratis in een bakje ernaast zet.
Bovendien drogen ze niet uit zoals natte brokjes wel doen.

Ik had vroeger een stel katten die naar believen uit een grote schaal harde brokjes aten, ik kon af en toe gewoon een paar dagen wegblijven omdat ze alleen maar aten als ze er behoefte aan hadden. Ze hadden uiteraard ook voldoende water.
Ze hadden ook geen ruzie om de schaal omdat ze wisten dat het de andere kat nooit kon lukken om alles voor zijn neus op te schrokken.

Dat je hem ook nog wat fruit geeft is voor de afwisseling prettig, maar niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze wel droge brokken eet, hoef je je geen zorgen te maken: daar zit voldoende voeding in voor een kat, en het houdt de tanden redelijk goed schoon.
Als ze geen natvoer wil, is dat niet erg.
Als ze ook de droge brokken moeilijk eet (en je weet zeker dat daar geen medische reden voor is!), zijn er wel speciale brokken voor kieskeurige eters (geen ervaring mee, dus hoe goed dat werkt weet ik niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ooit een hond die als pup al geen vlees kon verdragen. Zijn darmen konden daar niet tegen. Hij is 14 jaar geworden, wat al oud is voor een rashond ( ook nog eens een duitse herder) alleen op brokken die je met water moest opvullen. Hij heeft zelfs geen plakje worst gekregen. Een hond is ook een carnivoor dus... gaat dat prima! Mijn kater nu is een omnivoor, die eet echt alles!
Hoewel het een raskat is lijkt het wel een vuilnisbak!:P
Ik moet hem wegjagen bij de karnemelk, yoghurt, slagroom, kaas, shoarma, pizza enz. Vooral Italiaanse kruiden vindt hij heerlijk. Hij eet zijn droge brokjes als snack om zijn tanden schoon te maken na het vlees/vis.
Wat hij erg lekker vindt zijn de brokjes 'meaty sensations',
droge brokjes gevuld met droog vlees. Ze zijn nieuw van
Whiskas. Probeer eens zo'n proefverpakking als je persee wilt dat hij iets van vlees eet. Het hoeft echter niet, want in de gewone brokjes zitten ook eiwitten en mineralen die je in vlees tegenkomt. Er zullen ook best katten zijn die geen vlees/vis mogen hebben, net als mijn hond.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond kan zonder vlees, een kat beslist niet!