Is onze kat eenzaam?

We hebben een kat, welke overdag in huis zit gesloten op een paar gangen en een kamer. Als we thuis komen is hij altijd blij om ons te zien. Nu echter kan ik nauwelijks werken, omdat hi continue tussen mij en de laptop duikt, en dan ruimte maakt door de laptop weg te duwen en zijn voorpoten op mijn handen te zetten. Wil hij meer aandacht? Of is dit op een of andere manier normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

allereerst ben ik er een voorstander van, een kat die binnenzit, zoveel mogelijk toegang te geven tot de beschikbare kamers.

verder lijkt het er op, dat je kat je aandacht zoekt, geentertaind wil worden.
geef hem een half uurtje, waarin je hem een paar knuffels geeft, en fijn met hem speelt.
laat hem maar rennen, loeren en springen.
een oude veter volstaat.
verstop ook z'n brokjes, en geef het deels in een voerbal, zodat hij wat te doen heeft.
misschien als extraatje nog een goede borstelbeurt, als hij dat op prijs stelt.

daarna kan je de kat rustig oppakken, en zonder commentaar op de vloer zetten.
het kan even duren, maar het kwartje zal vallen dat het nu tijd voor jou is je eigen dingen te doen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
logeerkat bedoel je? misschien een oude deken over de bank, en de rest van m'n tips ter harte nemen? ;)

Andere antwoorden (12)

Ik denk inderdaad dat hij aandacht tekort komt.
Neem er een kat/poes bij zodat hij niet alleen is als je weg bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me normaal, doet die van mij ook. Of hij negeert me, en ligt de hele dag op zolder te slapen, ook als ik thuis ben. Of hij blijft om aandacht zeuren, over toetsenbord lopen, of op krant gaan zitten enzo.
En omdat hij altijd met de buurkat vecht, lijkt een 2de kat geen goed idee hier. Niet eenzaam, gewoon kattestreken
12 jaar geleden
Als ik overdag thuis ben, zie ik onze poes niet. Hij ligt ergens te slapen. Tegen de avond wordt hij wakker en doet precies hetzelfde met mijn laptop, die douwt ie weg.
Poezen zijn solitaire dieren.
Het is niet gezegd dat een poes blijer wordt van nog een poes erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook kunnen proberen om iets neer te hangen of te zetten waarmee of waarin hij kan spelen. Bijvoorbeeld een speelgoedmuis aan een elastiek die je ergens aan hangt. Een klimpaal of iets anders zodat hij iets te doen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat overdag een radio aan .
Dat geeft de kat afleiding en voelt zich dan minder eenzaam .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tv?
je laptop is lekker warm dus dat is vrij normaal. Een aantal jaar terug, voor al die platte schermen kwamen lagen katten heel vaak op de tv, dus toen die platte apparaten kwamen gingen ze opzoek naar een nieuw warm aparaatje en inmiddels zijn ze verhuist richting laptop.

en laat katten nu zo slim zijn door te hebben dat die laptop erg veel aandacht krijgt en weten dat jij dat dus juist ff niet handig vind met een staart onder je snufferd terwijl je werkt, dus gaan we dat lekker ff wel doen... Jij was de hele dag weg en liet mij alleen, dus pfff, ik ga jou ff lekker irriteren, want ik word niet graag genegeert, daarvoor ben ik een poes, en vooruit, negatieve aandacht is ook aandacht!

Ik denk niet dat je katje eenzaam is, maar wel naar aandacht verlangt als je wel thuis bent, eigenlijk wel logisch toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je kat de hele dag opgesloten is en geen ''maatje'' heeft dan kan hij/zij zich erg eenzaam gaan voelen. als je de kat nog lang hebt denk ik dat het verstandig is om een ''maatje'' voor hem/haar te zoeken, maar wel gecastreerd of gesteriliseerd want anders zijn ze agressief er en kun je zomaar kittens in huis hebben.

hij/zij voelt zich alleen gelaten en kan depressief worden en meer aandacht willen. ook kan het zijn dat je kat jaloers is op je laptop en daardoor duikt hij tussen de laptop en jou is zodat je hem wel aandacht moet geneven, positief of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
tanja, katten zijn niet solitair, en leven in het wild niet alleen.
katten zijn ook niet 100% groepsdieren, maar neigen wel die kant op.
veel hangt af van het voedselaanbod: bij voldoende aanbod vormen poezen kolonies.
ook jonge katers kunnen groepen vormen.
Ik denk dat je kat enorm veel om aandacht vraagt! Je kunt je kat gerust als je aan het werken bent naar buiten doen hoor! heb je een kattenluikje? dan kan die gewoon weer naar binnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat wil hoe dan ook altijd graag veel aandacht.Vooral ook wanneer t hem zelf t beste uitkomt.
Maar een kat mag ook graag lekker bij je komen liggen. t Liefst op een voorverwarmd plekje.
Zelf heb ik ook 2 katten en die zijn altijd super blij als ik weer thuis kom. Of ik nou de hele dag weg ben geweest of slechts 3 minuutjes dat maakt ze niks uit. Zodra ze de keukendeur horen zitten ze al voor de deur om me te begroeten. Dus waarschijnlijk is het een combinatie van beidde,wat neigt naar gewoon normaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat is nieuwsgierig. Maar ik denk dat de kat ook wel alleen is. Misschien een even oude kat erbij uit het asiel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat hij zich een beetje eenzaam voelt...
als je er in ieder geval voor zorgt dat ie naar buiten kan is het een goed begin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft inderdaad aandacht nodig!
Koop er een kat bij, en opgelost is je probleem!