Kat ineens met slappe staart, wat kan dit zijn?

Mijn 9 jaar oude binnenkat is per ongeluk vannacht of vanmorgen vroeg buitengesloten. Hij stond ineens kletsnat geregend voor de deur te miauwen. Nu valt me op dat hij een slappe staary heeft, die normaal gesproken altijd kaarsrecht omhoog staat. Hij is ook wat slaperig en angstig lijkt wel. Hij kwam wel bij me liggen en spinnen. Kan dit zijn door de stress van het buiten zijn dat hij compleet uit zijn doen is? Hij laat nl ook behoorlijk zijn vacht los. Maar vooral zijn staart valt me op, het lijkt zo wel een hele andere kat. Kan stress en angst dit met een kat doen of kan er iets anders aan de hand zijn?

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik zit nu in de wachtkamer van de dierenarts.........

Toegevoegd na 3 uur:
Ben blij dat ik naar de dierenarts ben geweest. Hij is hoogstwaarschijnlijk aangereden. Hij heeft enorme mazzel gehad, niks gebroken of iets dergelijks maar wel veel pijn. Hij heeft een zware pijnstiller gehad en voor komende week ook pijnstillers en dan moet ie zich snel beter voelen. Jullie allemaal bedankt voor je adviezen!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
42.8K
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat je bent gegaan, en laat weten hoe of wat.
gelukkig niks gebroken, en kan de kat z'n staart behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte met het beestje... Ik kreeg een keer m'n kat heel raar binnen, trok zich gelijk terug, liep opvallend voorzichtig: hop naar de dierenarts. Bij hem in de mand doen had ik al gezien dat ie een stel nagels compleet kwijt was, bloederig en wel.
Ook aangereden dus, en zich schrapgezet en op die manier zijn de nagels uitgetrokken. Verder had ie lichamelijk gelukkig niets (geen breuken of zo), dus wondjes verzorgd en kat verder met rust gelaten op een beetje troetelen na, is weer helemaal goedgekomen. Behalve dat ik nog steeds ril als ik eraan terugdenk :-(

Het beste antwoord

een kat krijgt beslist geen slappe staart van stress of angst.
de staart kan gebroken zijn, of er kan door een trauma een zenuwbeschadiging zijn ontstaan.
katten spinnen ook bij erge pijn trouwens.
ik zou dit zeker niet aankijken, maar nu meteen de dierenarts bellen.
je kat heeft sowieso een pijnstiller nodig, en moet nagekeken worden of er nog meer aan de hand is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnen van katten hoeft inderdaad niet te duiden op een tevreden kat maar kan ook wijzen op angst of boosheid.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, bij pijn spinnen ze, maar bij angst niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je goede tip. Ben ook meteen naar de dierenarts gegaan en je had helemaal gelijk wat de pijnstillers betrof. Goed gezien!
Vogeltje
3 jaar geleden
Meegemaakt met een kat. 2x een lamme staart. Dacht dat het gebroken was.
Helaas heeft de dierenarts niet herkend dat het Tromose HCM was.
Paar maanden later was zijn achterpoot ineens slap.
Kat had zeer veel pijn, en heb hem gelijk moeten laten inslapen.

Andere antwoorden (5)

ga naar de dierenarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een kat zijn staart omhoog heeft is dat een reken van vertrouwen en vriendschap, wanneer de kat je ziet en je praat tegen hem zal hup..de staart omhoog gaan (als hij je vertrouwd) dus katten horen ook weer niet de hele dag met de staart omhoog te lopen. Als de staart recht achteruit staat is ie boos, geïrriteerd..wanneer de staart gewoon losjes hangt maar met wel het puntje omhoog is ie ontspannen en de staart helemaal op de grond zou angst kunnen betekenen of verwarring. Maar als ie rustig bij je komt slapen valt het mee lijkt me, zeker als hij goed eet. Laat hem een dagje bijkomen, maar geloof me: hoe eng hij het ook vond hij zal nu zeker vaker naar buiten willen! Good luck!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kom je er gewoon nooit achter wat er met de kat gebeurd is als hij buiten is geweest. Onze kat heeft dat ook eens gehad. Was de hele nacht buiten geweest en was helemaal van slag toen hij terugkwam. Hij oogde ook ziek. Wij zijn toen ook naar de dierenarts geweest. Na een injectie knapte hij zienderogen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig lees ik dat je inmiddels al naar de dierenarts bent geweest. Goed zo!
Toch even een antwoord voor vergelijkbare gevallen.

Dat de staart slap hangt is NOOIT goed. Gebroken/ zenuwpijn etc. maar een trauma is altijd de oorzaak.
Als je kat buitenkomt en uit zijn doen is, altijd waken voor letsel. Veel aangereden katten vertonen nauwelijks symptomen. Intern letsel kan dan echter al aanwezig zijn en dan wordt je kat misschien niet meer wakker de volgende dag! Sloomheid en en slaperig/suf gedrag is 1 van de eerste tekenen van shock en kunnen duiden op interne bloedingen.
Bij stress/angst kunnen katten (en honden) inderdaad spontaan hun vacht ruien. Op mijn werk zie ik dit regelmatig. Nadat een angstige hond/kat is behandeld, ligt de tafel extreem vol haar. Stressrui noemen we dit.

Als een kat dit soort symptomen heeft en ook nog eens buiten komt (waardoor de kans reëel is dat hij is aangereden), dan NOOIT afwachten, maar direct naar de dierenarts. 'Even aankijken' is dan het meest foute advies wat je kan krijgen.

Sterkte voor je kat, gelukkig viel het mee en ik hoop dat hij snel weer de oude is en zijn staart weer kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit helaas ook meegemaakt met een kat, en het bleek achteraf Trombose HCM te zijn!
Door een hartprobleem kan er een bloedprop ontstaan waardoor de doorbloeding niet meer goed gaat. Eerst had mijn kat 2x een slappe staart. Dit duurde steeds een week, en het herstelde wel weer.
Daarna had hij ineens een lamme voorpoot. Daarna een lamme achterpoot.
Toen heb ik hem moeten laten inslapen helaas, want het is niet te genezen bij katten, en zeer pijnlijk.
Dus een onverklaarbare slappe staart icm met futloosheid (pijn) kan een indicatie zijn van Trombose! Volgens mijn dierenarts komt dit helaas vaak voor bij katten.
Helaas zal alleen een ervaren dierenarts dit herkennen.
Een onervaren dierenarts zal vaak denken dat het stress of angst is.
Als u iets van verlamming van de staart, of een ander ledemaat ziet, is het belangrijk om hem pijnstillers te geven, want de kat heeft pijn!
U zult dit herkennen aan het feit dat hij zich terugtrekt, en weinig onderneemt.
U kunt niet altijd zien dat een kat pijn heeft, hij zal zelfs blijven spinnen als je hem aait.
Als hij hevige pijn heeft zal hij gaan hijgen.
Toegevoegd op 31 maart 2021 07:33: tekst
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Wat ontzettend jammer dat je dierenarts dit niet heeft herkend. Mogelijk omdat je meestal ziet dat de achterpoten verlamd zijn? Goed dat je er op wijst dat dit dus niet altijd het geval hoeft te zijn!