Hoe verzorg ik een baby agapornis?

ik mag over 2 weken een baby agapornis ophalen, en ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn. heeft iemand sites waar ik informatie erover kan vinden? ik ga ook vragen stellen bij degene bij wie ik hem ophaal, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk weten

en waar zou ik baby vogel pap kunnen kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (3)

Als je even googlet, kom je deze site tegen, met onderstaande info.

•Als u een kooi aanschaft dient u te letten op:
•De spijl afstand, deze moet voldoende ruimte bieden om de snavel tussen te kunnen klemmen maar niet te blijven haken. ( een parkieten kooi is dus minder geschikt)
De spijl afstand moet ook niet te groot zijn, dan kan de vogel ontsnappen. ( minimaal 1,4cm max. 2cm afhankelijk van de grootte van uw vogel)
•De kooi dient gemaakt te zijn van stevig materiaal, besluit u bijvoorbeeld om een houten kooi te bouwen, dan zult u deze aan de binnenkant geheel moeten afzetten met gaas om ontsnapping te voorkomen ( ze zijn zo slim en sterk dat hout gemakkelijk versplinterd kan worden om mee te spelen / als nestmateriaal te dienen.
•De kooi moet groot genoeg zijn om in te bewegen. Minimale maten moeten daarom toch wel minstens uit 40 x 40 x 50cm zijn.
•Voorzie de kooi van zitstokken die net vergenoeg van elkaar liggen zodat de vogel moeite moet doen om van de een naar de andere te komen, d.m.v. vliegen, of klimmen. Dit is om te voorkomen dat uw vogel lui wordt, en een goede conditie behoudt.
Ook zorgt dit voor de nodige bezigheidstherapie.
•Op de bodem maakt u gebruik van schelpenzand, houtsnippers ( deze zijn speciaal ontwikkeld zodat er minder stof opwaait en dus geschikt tegen allergieën)
- Maak geen gebruik van kranten!! Deze zal de vogel gaan verscheuren / oppakken met zijn snavel, vaak is de inkt giftig voor agaporniden.
•Agaporniden zijn gek op speelgoed! Een agapornis is snel uitgekeken op zijn ‘oude’speeltje en zal na enkele weken zijn interesse verliezen, hierdoor is het verstandig vaak te wisselen met speelgoed, dit is verstandiger dan de kooi geheel vol hangen. ( maak gebruik van 1 vast item in de kooi en daarnaast verschillend speelgoed wat gewisseld wordt) Zo kan de agapornis continue bezig blijven, dit vinden ze geweldig!
•Spiegeltjes wel of niet? Dat is aan u de keus! Sommige mensen zeggen dat ze hun spiegelbeeld als beste vriendje kunnen gaan aanschouwen, en u bent dan automatisch uit beeld.
De agapornis kan zijn ‘spiegelbeeld vriendje’ dan gaan beschermen en u hierdoor juist gaan bijten. ( hij wil niet dat u in de buurt komt bij ZIJN vriendje.) Agaporniden zijn namelijk erg snel jaloers. ( hierom wordt soms beweert dat de vogels vals worden van spiegeltjes) Ook kunnen ze agressief worden als hun spiegelbeeld ze niet aanstaat. Ze willen dan de vreemde vogel zo snel mogelijk uit de kooi hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelf een papje maken van wat eivoer uit de dierenwinkel. Persoonlijk zie ik het echter alleen als noodoplossing, indien de babyvogel niet door de ouders gevoerd zou worden.

Feitelijk is het dierenmishandeling om een baby vogel te gaan grootbrengen op deze manier. Wees niet ongeduldig en wacht tot de agapornis zo`n 6 a 8 weken oud is. Dat is de leeftijd waarop hij zelfstandig begint te eten.

Voor die tijd werd hij gevoerd uit de krop, en in dat voer zat, heel belangrijk: ook sappen met de juiste bacteriën er in. Maagsappen die de jonge vogel nodig heeft voor het verteren van het voedsel.

Hoe wil je dat zelf oplossen?
Sommige papagaaien kwekers doen om die reden wat speeksel van hun zelf, in het babypapje.
Weet jij hoevaak de ouders hun jonge vogel voeren overdag? Je houdt niet veel tijd meer over voor iets anders!

Bovendien is in regel een met de hand opgevoede vogel totaal gestoord. Weet niet goed hoe die met soortgenoten om zou moeten gaan, en zelf voor nageslacht zou moeten zorgen. Hij heeft de lessen van zijn ouders in zijn eerste levensweken niet ontvangen.
Zielig hoor.

Denk er nog maar eens over na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een baby agapornis gehad!! Nu is iee groot haha, ik heb de baby vogel gehaald van www.babyvogels.nl ,, je krijgt ze daar al tam.. maar daar staat ook heel erg veel informatie dat je kunt lezen! Ik heb die tips gevolgd, en mijn agapornis is heel gezond en vrolijk. babyvogels.nl is heel erg handig!