waarom bewegen vissen de hele tijd hun mond open en dicht?

ik kijk naar mijn vissen en ze doen de hele tijd door hun mond open en dicht, waarom eigenlijk? kunnen vissen ook horen btw?

Toegevoegd na 5 minuten:
HAHAAH beetje rare vraag misschien..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Dit is voor te ademen om je vraag kort te beantwoorden.

Bij het ademhalen van de vis wordt er handig gebruik gemaakt van diffusie. In de natuur is alles in evenwicht. Als er dus iets niet in evenwicht is, zal de natuur er dus voor zórgen. Met andere woorden, als er op een plek weinig O2 is, en op een andere plek veel, dan vindt diffusie plaats tot op beide plekken even veel O2 zit.

Wanneer de vis "ademt" stroomt er water via zijn bek naar binnen, deze stroomt naar zijn kieuwen. Op de kieuwplaatjes stroomt bloed de tegengestelde richting in voor optimale diffusie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, vissen kunnen horen. Als je tegen het glas aan tikt zullen ze wegzwemmen. Dit is trouwens af te raden, zeer slecht voor vissen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om te ademen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bj het openen van d ebek stroomt er water naar binnen.
Bij het sluiten stroomt dit langs de kieuwen die er zuurstof uit halen.

Toegevoegd na 5 minuten:
en ja, vissen kunnen prima horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe horen ze dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inwendig in de kop zit een gehoor orgaan en met de zijstreep nemen ze ook geluidstrillingen waar.
ze happen water in, dat gaat daarna weer via hun kieuwen naar buiten. dus al het zuurstof wat in het water zit 'happen' ze dan op. dus het is maar goed dat ze hun mond open en dicht doen! enne..... heb je ooit oren bij een vis gezien? XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze manier halen vissen adem. Vissen hebben geen oren, maar ze kunnen wel horen. Hun oren zitten in hun kop. Vissen kunnen veel beter horen dan mensen. Dat komt door hun zwemblaas. Hun zwemblaas versterkt het geluid dat ze horen. Daardoor kunnen ze het beter horen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heeft dat verhaal over vissenoren nou met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herstel: daar stond wel degelijk iets over in de vraag!
Ze roepen elkaar, en vrijwel alle vissen heten Bob.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) lekkere droge humor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha
Om naar lucht te happen (dat doen ze ook bij mij ook, hebben namelijk gevraagd.)