Als je een pup neemt uit een nest waarvan de zoon van de moeder ook de nieuwe vader van het nest is, zijn daar dan grote risico's aan verbonden?

Dus: moederhond heeft vrij jong één pup gekregen: een reu. Omdat ze samen zouden blijven, is de zoon gecastreerd. Helaas te laat, blijkt nu:
moeder staat op punt van bevallen, van zo'n 5 tot 6 pups.
Volgens de dierenarts (via-via gehoord) zou dit geen kwaad kunnen, wél als volle broer en zus pups krijgen.
Heeft iemand hier een gefundeerde mening over, of ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Normaal is het natuurlijk niet,je weet niet wat de pups mankeren of gaan mankeren want het is gewoon inteelt dus de kans is groot op mankementen.

Als het om een rashond met stamboom zou gaan is dit zelfs verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Precies. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank plussers.

Andere antwoorden (1)

Het hangt ervan af of het rashonden zijn of niet. dat maakt een belangrijk verschil.
Ook is van belang te weten of de ouders van de pups gezond zijn. Geen AD hebben, geen hartruis of andere veelvoorkomende problemen. Rashonden zijn door kruisingen binnen de familie aanzienlijk gevoeliger voor afwijkingen. Als het een vuilnisbakkenras is, dan is de kans niet zo groot en kan je er mits de ouders gezond zijn, gerust eentje kiezen.