Mijn sluierstaarten blijven maar naar lucht happen! Ik heb alles al geprobeerd! Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Ik heb al een half jaar ongeveer twee sluierstaartgoudvissen. Eerst zaten ze in een bak van 20*20*20, nu zitten ze sinds kort in een klein aquarium van 40*25*25. Maar in beide bakken blijven ze maar naar lucht happen! Ik heb alles al geprobeerd.. Ik heb 4 plantjes in de bak en een filter/pompje. Ik ververs 1 keer in de twee weken ong. éénderde van het water, en gebruik watervoorbereider. (AquaSafe voor goudvissen) Weet iemand wat er mis is, en wat ik eraan kan doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Maar ik wil eigenlijk gewoon mn visjes houden:(
In de discus zeiden ze dat ik in deze bak wel 4-5 vissen kon doen.

En wat voor een filter zou ik dan moeten kopen? Wat is er mis met deze?:s

En als ik geen watervoorbreider gebruik komen er toch ook schadelijke stoffen in het water, zoals nitriet enzo? Het werd aangeraden in de dierenwinkel..

Toegevoegd na 2 uur:
Oke. Ik heb nu de grindlaag veel kleiner gemaakt, en helemaal nieuw water erin gedaan. Het pompje draait en de vissen zitten nog ff in een andere bak. Die kan is wel een nachtje laten staan toch? Dan kan het water een beetje op temperatuur komen. 22-24 graden toch?

En nog 1 ding: hoeveel eten hebben ze nou eigenlijk nodig?
ik doe nu 1x per dag, en dan 3 korrels per vis. Is dat goed?

Toegevoegd na 2 uur:
Ja, heb het filter in het pompje vanmiddag helemaal uitgespoeld en schoon gemaakt.

Toegevoegd na 12 uur:
Ja oke. ik heb ook geen verwarming. maar tis hier best warm altijd dus het is 22 graden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had ik ook, uiteindelijk gingrn ze bij mij dood:'( hoop voor jou dat dat niet gebeurt! m
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor met dat voeren zit het wel goed en sla je een keertje over, daar kunnen vissen tegen.
het zijn koudwatervissen, dus iedere binnentemperatuur is goed, hoe kom je aan 22 -24 graden?
je hebt geen enkele verwarming nodig hoor!
je hebt het ook over een filter in je pompje, maar dat is dan geen echte filter, of begrijp ik je verkeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik niet. Hij zuigt zegmaar het water op, en het komt er bovenaan weer uit. Hij houd het water in beweging volgens mij. Er zitten wel een soort sponsachtige dingen in, dus dacht eigenlijk dat ie ook filterde, maar dat weet ik dan dus eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een discussie aangaan, dan kan je dat beter doen bij deze reacties, of onder de antwoorden en niet telkens weer je vraag uitbreiden.
je drukt op reacties, plaats je tekst en drukt op' reactie plaatsen'.
dacht even dat je een verwarming aan had, maar hoe warmer het water hoe minder zuurstof het kan bevatten.
Op je tweede foto zie ik je pompje met daarin een heel klein filtertje, dat is echt te klein voor sluierstaarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja sorry. daar kwam ik ook achter. (ben hier voor het eerst dus..) Oh oke. Weet u wat voor filter ik dan wel nodig heb? En dat kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen? En is dat heel duur ofniet? (Sorry, stel wel heel veel vragen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ik moet dus helemaal geen watervoorbereider meer gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Watervoorbereider gebruik je alleen bij nieuw water, dus moet je hem nu wel gebruiken, maar later niet meer.
Ergens op je filter staat de capaciteit hoeveel water er door gepompt wordt.
Je moet dus een filter hebben die groter is, maar je kunt er ook een bij zetten, dan heb je er twee, is misschien veel slimmer.

Antwoorden (4)

Lastig om hiervoor een eenduidige oplossing te geven. Is je luchtpompje wel groot genoeg. Maak je de stenen in het aquarium ook wel schoon. het water mag je echt wel vaker reinigen. Koud water vissen geven erg veel slijm af dat maakt het water erg slecht om zuurstof op te nemen. Raampjes steeds goed schoonmaken. Het is veel onderhoud twee van die visjes.
12 jaar geleden
Eigenlijk zijn dit soort vissen niet geschikt voor een klein aquarium.
Deze sluierstaarten vervuilen sterk het water. zo sterk dat het kleine filtertje het niet aan kan, dan ontstaan er allerlei stoffen in het water die voor vissen slecht zijn.
Twee van de drie soorten waterplanten zijn eigenlijk geen echte aquarium planten, alleen het dikke bosje links achterin zijn echte waterplanten.
Waterverversen doe je prima, maar watervoorbereider is bedoelt om nieuw aquariumwater geschikt te maken voor vissen.
Er zitten stofjes in, die algengroei tegen gaan, maar deze zijn vaak erg belangrijk voor gezond water.
Zo blijft het water in je bak, altijd maar nieuw en kan het zich niet verder ontwikkelen, ook de werking van de filter is daardoor minder.
Wat te doen?
Andere vissen, geen goudvissen meer, of een groter filtersysteem.
Zeer geschikt voor dit aquarium zijn platy's, er bestaan goudkleurige ( rood) , net als de sluierstaart, maar ze zijn alleen veel kleiner.

Toegevoegd na 59 minuten:
Zie ik nu pas op je foto, de laag grind/ substraat is veel te dik!
Moet zeker de helft minder zijn.
Vissenpoep wat hier tussen zakt, kan onmogelijk meer in de filter komen en kan er nitriet ontstaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging: 4 a5 vissen zou best wel kunnen, maar dan geen sluierstaarten!!!
De watervoorbereider, maakt van leidingwater goed aquarium water, het neutraliseert schadelijke stoffen, zoals chloor, koper e.d. maar het blokkeert ook de ontwikkeling van de filter en zelfs de plantengroei.
Als vissen poepen, dan komt dat als het goed is, in je filter, daarin zitten als het goed is bacteriën die deze stoffen omzetten in o.a. nitriet dat erg giftig voor vissen is, ander bacteriën, zetten deze nitriet weer om in nitraat en dat is plantenmest, deze wordt weer opgenomen door je waterplantenen deze planten geven zuurstof aan het water.
Maar een te kleine filter kan al deze vissenpoep niet aan, veel zakt er al tussen het bodemgrind en vormt nitriet en fosfaat, dit verstoort weer het biologische even wicht van je bak.
Er onstaan te veel giftige afvalstoffen en er is te weinig zuurstof in het water
Alleen een filter met een grotere capaciteit, kan dit probleem misschien oplossen.
Beter is andere vissen.
Maak je de filter wel eens schoon?

Toegevoegd na 11 uur:
Zie verder onder reactie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blub 1 :)
Neem een aquarium van
2 meter
80 hoog
50 breed

Veel planten en een goede pomp en een grotere aquarium moet deze probleem wel verhelpen heb zelf nooit problemen mee gehad,heb zelf 6 gehad van die vissen.

En niet teveel voeren,en geen aquasafe meer in gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb in een bak met dezelfde inhoudt ook 3 sluierstaarten zitten. (zuil aquarium) heb nooit problemen gehad met vissen, alg of troebel water. er zit ook een flutpompje op. ververs periodiek het water en voeg er niets aan toe. vissebeesten krijgen 2 keer in de week levend voer (witte of rode muggenlarven, of watervlooien) 1 keer in de paar maanden gaat de hele bak leeg. dan spoel ik het grind uit, haal het pompje uit elkaar en maak alles goed schoon. de bak draait als een tierelier dus denk dat ze niet teveel moet klungelen aan het water.
als ik de hele bak op zijn kop zet bewaar ik altijd anderhalve emmer water en de rest ververs ik. dan krijgen de bacteriën weer een kans om te vermeerderen, zodat je niet elke keer spul uit een potje hoeft te halen. voordat het evenwicht er inzit veranderd de samenstelling weer :) normaal als je een bak op wil starten moet je water met zuurstofplanten 3-4 weken laten staan voor het water geschikt is voor vissen. ik denk dat dit ook wel een hint kan zijn? het kan dus zeker wel zonder problemen met een flutpomp in een bak die geen meters lang is. de vissen hier zijn al jaren gezond. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waar moet ik mn vissen dan een maand laten? kan dat evenwicht niet opbouwen mét vissen erin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe het je jouw bak opgestart dan?
Wat je het best kan doen met dit aquarium is de uitloop van de pomp op het wateroppervlak laten uitstromen zodat het oppervlaktewater meer in beweging komt. Feit blijft dat de bak te klein is voor deze vissen. Waterpest is een geschikte plant, koop daar een 6-tal bosjes van. Veelvuldig waterverversen en een goed filter is een must!