katten zijn intelligente dieren, dus je kan ze van alles aan- of afleren.
hoe je dat het beste aan kan pakken hangt af van de specifieke situatie.
bedenk echter wel dat de kat een bepaalde reden heeft om het gedrag te vertonen wat jij misschien niet zo prettig vind.
het is wel zo katvriendelijk om het gedrag niet puur af te willen leren, maar om die reden te achterhalen en zo mogelijk weg te nemen.
kan dat niet, dan is het goed om de kat een alternatief te bieden, zodat jullie beiden tevreden kunnen zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nou, dat wordt een hele klus..
Mijn katten leven hun leven en denk maar niet dat ze daar iets zullen veranderen...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een kwestie van goed opvoeden, straffen en belonen. Mijn katten weten precies wat ze wel en niet mogen.
Onze kat sprong altijd op het aanrecht. Iedere keer een spuitje met de plantenspuit en na een tijdje hoefde ik alleen nog zichtbaar voor de kat de plantenspuit op het aanrecht neer te zetten. Nu doet ze 't al heel lang niet meer.
Ik denk dat het de vraag is wat je wilt afleren. Sommige dingen horen gewoon bij een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had voor de gein mijn kat op internet op autisme laten checken, helaas slaagde hij met vlag en wimpel :) Het is erg moeilijk om een kat iets af te leren, het kan wel maar dan bijv. elke keer hard nee zeggen, zijn staart gaat dan zwaaien en na verloop van tijd accepteert hij dat iets niet mag. Als je een kat (niet doen hoor!) elke keer voor zijn eten een schop onder zijn kont geeft, went hij er aan en hoort het wat hem betreft gewoon bij het eetritueel, en zal elke keer nog steeds vrolijk tevoorschijn komen om te eten. Katten zijn super-autisten maar er is hoop ze kunnen ondanks hun vastgeroeste gewoontes best wel wat afleren, het is een kwestie van geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker kun je katten iets afleren. Ik had een jong tweedehands katje gekregen wat erg schuw was. Op een gegeven moment begon ze in huis te krabben (dat is een teken dat katten zich thuis voelen). Ik was daar aanvankelijk zo blij mee dat ik er niets van zei.
Later wilde ik het haar toch afleren. Als ze zich uitrekte en begon te krabben dan pakte ik zachtjes haar voorpoten beet waarop ze stopte met krabben. Nu doet ze het bijna nooit meer.
Een plantenspuit wil ook altijd goed helpen, maar het is vooral een kwestie van consequent zijn en volhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal lastig worden! Als katten namelijk iets aangeleerd hebben is het zo in hun hoofd aangeleerd dat het moeilijk af te leren is. Suc6