wat kan ik er aan doen als mij hond zo warm in zomer heb

mij oudste hond heb heel erg warm in deze tijden
heb gehoord koel halsband maar die zijn zo duur
wie weet er andere oplossing

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Heeft hij een dikke vacht? Heb je al geprobeerd die te trimmen?

Zelf geef ik zelfs mijn cavia's in de zomer regelmatig een knipbeurt, dat lijken ze erg op prijs te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelf ook een lap nat maken en dan om haar nek doen. Door de verdamping van het water wordt dat vanzelf koel. Dat moet je wel regelmatig herhalen, maar het kost bijna niets.
paulus811
12 jaar geleden
Ik scheer mijn cavia's ook in de zomer, krijg niet de indruk dat ze de scheerbeurt zelf erg waarderen. Maar daarna zie ik ze af en toe wel een vreugdesprongetje (althans, zo vertaal ik het maar) maken.
Je kan een kinderzwembad kopen (afhankelijk van hoe groot je hond is en of je een tuin/balkon heb) en die gebruiken om de hond in te laten koelen.

Verder heb je inderdaad koelbanden tot aan koelmanden, maar die zijn inderdaad prijzig. Wij hebben uiteindelijk toch zo'n koel band gekocht want voor de hond doe je alles ;)

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond regelt het zelf. Lekker veel de tong uit de bek en achteruit krabben met de pootjes bij het uitlaten. Zorg gewoon voor een bak met vers, koel en schoon water en zorg dat hond kan kiezen uit een zonnige plek en en schaduwplek. Dat is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd! Lekker zemmen, daarna slapen in de zon:-)
Ivana
12 jaar geleden
Dat achteruit krabben met de poten, hoe zie je dat als verkoeling? Dat is alleen om te laten weten, dat hij daar geweest is en daarmee verspreidt hij zijn geur.
In sommige jaargetijden doen ze dat vaker, maar het heeft met hitte niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehoord van mijn vriendin (partner van een hondentrainer) In een grasveld lekker lang achteruit slaan met zijn pootjes, dan komt er zweet/warmte tussen zijn voetkussentjes vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat krabben met de achterpoten is ALLEEN om de andere honden te laten merken dat HIJ hier is geweest.Dominante honden doen het VEEL meer dan andere types.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het doorgeven. Lijkt mij ook, maar dacht de info te hebben uit betrouwbare bron...
Idd een kinderzwembadje oid is perfect... Ook al kan de hond er alleen in staan is het goed, het is namelijk belangrijk dat ie zijn poten goed kan koelen, daarmee koelt de rest van het lichaam ook iets af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke vacht houdt de hond warm in de winter en isoleert in de zomer.

Laat hem overdag zijn eigen koele plaats opzoeken en ga alleen met hem wandelen in de vroege ochtend en de late avond. Overdag niet meer dan 5 minuten tot hij gepoept en geplast heeft.

Het scheren van honden is alleen zinvol als hij veel zwemt, om hem sneller droog te krijgen. Het scheren van trimhonden is zelfs gevaarlijk, omdat een gedeelte van de haren in de vacht blijft zitten en een verstikkend gevoel geeft.

Als mijn hond het erg warm heeft met een lange rit in de auto zonder koeling, neem ik een plantenspuit mee en spuit haar kop, neus en oren nat, dat geeft verkoeling. Kan binnenshuis natuurlijk ook.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Je kunt hem laten zwemmen bij een meertje dan koelt die vanzelf wel af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe je woont.Ik heb lang aan de Riviera gewoond , en daar is het zomers heel warm . De poezen gaan evengoed op 'n warm plekje liggen , maar honden gaan het liefst ergens ONDER liggen .Want daar is 'n luchtstroom. Als je 'n tuin hebt , kan je 'n vrijstaand afdakje met 'n zonwerend dak maken , of als je 'n aanhangertje of catavan hebt , gaat hij daar graag onder liggen . Als het heel warm was in Holland of elders , spoot ik hem met 'n slang nat . Ze vonden dat altijd heerlijk , en "vielen de straal ook speels aan". Kregen ze het water ook in de mond .Zout is hygroscopisch , het trekt water aan . Als je hem met zout water nat maakt ,blijft hij langer nat .

Toegevoegd na 2 minuten:
Absoluut NIET scheren ! ! Want het haar houdt de zonnewarmte tegen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt flessen met koud water in zijn mand leggen. Als hij behoefte aan koelte heeft, kan hij daar tegenaan gaan liggen.