Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doet mijn kat dit?

Als mijn kat naar de kattenbak gaat, gaat ze altijd achteraf met haar pootje tegen de binnenkant van de bak aan krabbelen/tikken. Alsof ze haar pootjes afveegt zeg maar. Waarom doet ze dit?

Ze doet dit al vanaf dat ze klein is, maar nu ze ook vaker 's nachts naar de kattenbak gaat, wordt iedereen er wakker van :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Volgens mij doen alle katten dit, en is het niks meer en niks minder dan een instinctmatige beweging om de ontlasting te begraven, zoals katten van nature doen.

In een kattenbak valt echter in de regel weinig te graven en is de ruimte nogal klein, dus tikt het -onwillekeurig gravende- pootje tegen de rand van de kattenbak.

Alle katten die ik tot nu toe gehad heb deden dit in meer of mindere mate.

Steentjes tussen de teentjes interesseert ze echt weinig tot niets ; ook na het graven lopen ze gewoon met smerige poten de hele kamer door om overal kattegrit achter te laten. Voetjes vegen is het dus zéker niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad marleen. Voeten vegen? Je ziet precies waar die van mij geweest zijn. :) en het is een heel ritueel in die bak. +je
Ivana
14 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen en volgens mij de volle waarheid. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo doen we het al, Marion, en dat is echt heel handig! In iedere geval bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (2)

Ja dit doet ze om pootjes af te vegen. Sommige katten doen dit en leren het ook niet meer af.
Onze kat deed dat ook vaker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kat begraaft uitwerpselen zodat het zijn aanwezigheid voor andere (roof)dieren niet open en bloot laat liggen.

voor katten is dit dus instinctief. die van mij doen het ook, en 1 van de katten maakt volgens mij een soort van kattebakvulling sculptuur zo lang ze er mee bezig kan zijn.
via de zijkanten van de bak wil ze dan ook haar afval product verbergen, en doet dit op een gravende manier (een andere kennen ze niet)

het is dus normaal katten gedrag, de ene kat is hier wat preciezer in dan de andere waarschijnlijk.

eventueel kan je proberen wat meer vulling in de kattenbak te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing