hoe laat je een dikke shetlander afvallen?

hoi, ik ben Renske. ik zit op een zorgboerderij waar ze 2 shetlanders en een grote e pony hebben. een van de shetlanders (kruimeltje heet ie) is veelste dik. ik ben er maar een keer in de week op zaterdag dus elke dag trainen gaat niet lukken.. hoe kan ik hem dan wel laten afvallen? de eigenaren hebben geen ervaring met pony's, ze hebben wel veel begeleiding die hun kan helpen. maar die zijn er alleen op zaterdag. op de foto is de shet nog erg slank maar dat is dan ook een jaar geleden.

groetjes Renske.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
Misschien handig om de dierenarts te laten kijken of er verder gezondheidsproblemen zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wilde ook nog even vertellen dat de pony nu op deze foto al wel te dik is hoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vergeleken met dat hij nu is is dat nog erg slank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan is de pony extreem dik nu. Erg gevaarlijk en slecht voor de gezondheid. Ook koliek en spierbevangenheid ligt dan op de loer.

Het beste antwoord

Met 1x in de week schiet het echt niet op. Shets zijn heel vlug te dik, dat komt omdat ze echt veel meer voer krijgen dan nodig. Shets zijn "schrale" paarden. Dat betekend dat ze met zeer weinig voer goed kunnen leven. Een shet hoeft geen krachtvoer, hoogstens een handje brok per dag voor de leuk. Ruwvoer zoals hooi is wel belangrijk maar ook niet te veel. Op de foto's zie ik ze op een heel vette graswei lopen. Funest voor shets!! Dat veel te dik zijn kan zich gaan uiten in hoefbevangenheid, dat is zeer pijnlijk en zielig en kan blijvende schade aan hoeven, benen en maag en spieren geven.
Het beste zet je ze op een zeer schrale half kale weide of zandgrond. Dan kun je zelf voeren en heb je dat in de hand.
Ook veel bewegen! En dan niet ineens alleen op zaterdag een paar uur want dat is heel slecht. Regelmatig (liefst bijna dagelijks) bewegen met ze.
Helaas zien veel mensen shets als leuke knuffeltjes ipv echte pony's.
Veel succes!

Bron: 40 jaar paarden ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En aan d voorhoeven meen ik te zin dat deze shet al hoefbevangen is geweest in het verleden. Dan zijn ze er extra gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het een merrie is, kun je haar drachtig laten maken, een zogend veulen wil ook wel helpen dat ze afvallen.
En verder wat Vrouwe70 zegt +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De liefde voor paarden is te lezen uit je antwoord, dikke plus voor je kennis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Theo, dat is natuurlijk niet zo. Een paard is 1 maanden drachtig en ze zal dus de eerste 11 maanden alleen maar zwaarder worden, dus nog meer kans op lichamelijke klachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1 moet 11 zijn natuurlijk, typfoutje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je crea, ik ben idd een echte paardenliefhebber!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
die weide waar hij op die foto staat was even om de foto te maken, ze staan in een heel kale wei en krijgen verder niks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan komt het helaas alleen maar aan op dagelijks bewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En geen enkel dier (mens dus ook niet) word Vanzelf te dik. Dus ze zullen toch teveel eten krijgen en te weinig beweging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrouwe 70 11 maanden drachtig heb je gelijk in, als je echter zorgt dat het dan tijdens de dracht niet veel meer gaat groeien hoeft het gewicht niet echt toe te nemen, als veulen een tijd lang gaat zogen zal een merrie zeker afvallen. maar je hebt gelijk, kans dat gewicht en daarmee problemen toenemen is aanwezig