Waarom kiest mijn kat om te drinken uit de vissenkom terwijl er ook een waterbakje in de keuken staat? Is daar een reden voor?

hij laat de vissen wel met rust..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
raar hè, dat doet onze kat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde maar lieve beestjes he?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, gaaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft zo zijn voordelen, de mijne dringt uit de vijver, maar geen reiger gezien dit jaar....:-)
Kimath
13 jaar geleden
Onze katten drinken van het watervalletje van de vijver, en ze gaan wel eens op het bruggetje zitten naar de vissen kijken. Leuk om te zien, ze doen verder niks.

Het beste antwoord

Katten zijn gewoon vreemde beesten.
Er staat hier altijd water voor ze, maar nee: dat water uit die bakken buiten, waar onderin een laag rottend blad zit, is veel lekkerder. Liefst drinken ze uit de bak waar ze eerst op een overhangende tak moeten klimmen en ingewikkeld moeten balanceren.
Hoewel één kat dan wel weer graag drinkt uit de kraan als ik die op druppelsnelheid zet. Maar precies datzelfde water uit een bakje hoeft ze niet.
Misschien is het gewoon niet leuk genoeg als het voor ze klaar staat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren allemaal leuke antwoorden, ben toen maar voor de aller leukste gegaan....

Andere antwoorden (10)

Katten vinden het ook lekker om uit een waterplas te drinken. Onze kat dronk ook uit de vissenkom. Misschien is het wat royaler dat een drinkbakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat katten eigenwijze beesten zijn.
Mijn kat dronk ook liever van het water dat buiten in een emmer stond, dan uit zijn eigen drinkbak. Winter of zomer maakte niet uit voor hem, hij ging er van uit dat ik het wel ijsvrij hield.
Dus waarom alle kattenboeken nog steeds vermelden dat je vers water neer moet zetten, geen idee. kat nr 2 haalt t ook liever ergens anders vandaan
13 jaar geleden
Waarom weet ik niet. Wel is het bekend dat katten houden van 'vies' water. De vissenkom, bloemenvaas, het vogelbadje of de vijver zijn zeer geliefd bij katten.
Als je vis gezond is en de kom geen of niet teveel algen bevat en de kat laat verder de vis met rust, lekker laten drinken. Goed drinken is belangrijk voor de gezondheid van de kat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat deed dat ook, wij dachten dat het water wat naar vis zou smaken.
Maar eigenlijk geen idee, het kan ook gezelliger zijn, water is lekker op temperatuur of de kalk in het water is wat minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt ook voor honden, hoewel katten het vaker doen.

Dieren houden doorgaans meer van water waar al bacterieculturen in zitten. Dit is nodig voor hun darmflora. Als een dier kan kiezen om b.v. uit een vijver of plas te drinken of vers water uit de kraan, zal het instinctief voor het eerste kiezen. Dieren weten wat goed voor ze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermoedelijk ruikt het "oude" water aantrekkelijker.
katten leven in een wereld van geur, hun neus is zoveel beter dan de onze.
Rieneke1
13 jaar geleden
Drinkt je kat helemaal niet uit zijn waterbakje, of drinkt hij daar ook uit?

Wat me opvalt bij mijn kat: ze gebruikt graag verschillende waterbronnen. Haar drinkbakje, een glas water dat nog ergens staat (al is dat minder sinds ze zich een keer tragisch heeft vergist in een glas wodka), overgebleven water op de vloer van de douche, de wc als ze de kans krijgt, de gieter.

Het lijkt me wel een goede overlevingsstrategie. Als je uit zoveel mogelijk verschillende bronnen drinkt, heb je de grootste kans om er levend van af te komen als je een keer een slechte/giftige waterbron tegenkomt, omdat het slechte water dan verdund wordt met het goede water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wodka! Ach gos ;-) Arm beest ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze was ook heel zielig! We zagen net te laat dat ze een poot in het glas stak (haar manier: poot erin en dan aflikken) om haar nog tegen te houden. Vervolgens rende ze héél hard en met haar buik héél dicht tegen de grond weg. Tja, we zouden dit natuurlijk nooit bewust doen, maar achteraf gezien was het wel een goede les, die ervoor zorgt dat we ook weer een glas water op het nachtkastje kunnen zetten zonder ons midden in de nacht te verslikken in kattenbakkorrelresten.
Eén van mijn katten likt graag uit de douchebak, een andere uit de tuinvijver, de derde uit de gootsteen, maar ook uit bloempotten, glazen, pannen, eigenlijk uit alles waar water in staat. Daarnaast staat er de hele dag een grote kom water op de grond als drinkbak. Vooral als het buiten kouder wordt, wordt daar meer uit gedronken, maar dat komt dan ook omdat ze minder zin hebben om naar buiten te gaan, het zijn net mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze vinden het lekkerder dan gewoon kraan water. ik heb 4 katten ze doen het alle 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat drink ook altijd uit de sloot.
Toen we bij de dierenarts waren omdat ze een prik moest heb ik het ook even nagevraagd: het smaakt naar vis, wat ze lekker vinden.

Als mens kies ik ook eerder voor cola dan voor een glaasje water.