Kunnen 2 agapornissen na lange tijd nog paren?

Wij hebben net 2 agapornissen gekregen , van mensen die ze niet meer wilden. Normaal gezien is het een mannetje en een vrouwtje. Het was de bedoeling dat ze zouden paren , maar er is al die tijd niets van gekomen. De 2 vogels zijn ongeveer 4 jaar oud. Ze zijn super gezond en tjiepen heel de tijd. Nu is het zo dat ik nestmateriaal in hun kooi gelegd heb , en ze beginnen dit meteen gretig naar hun nestkastje te vervoeren. Daarnet leek het ook net of ze aan het paren waren. Kan dit nog na zo'n lange tijd? en legde ze geen eitjes omdat er geen nestmateriaal aanwezig was? En moet er misschien een nestje in de kooi gehangen worden? Groetjes & bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dwergpapagaai

Antwoorden (2)

Om te nestelen hebben agapornissen een nestblok nodig. Dat is niet zomaar een kastje. Vraag bij dierenzaak naar een berkenblok voor agapornissen. Ook de ruimte waarin speelt mee en de vochtogheidsgraad. Bovendienzijn agapornissen zeer kieskeurig bij het zoeken naar een partner.

Succes
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus.
Ja dat kan.

Zo te lezen ben je niet 100% zeker dat het een mannetje en vrouwtje betreft, maar twee mannetjes kunnen ook paren! Een van de mannetjes neem dan de rol van het vrouwtje aan. Uiteraard komen er dan nooit geen eitjes...

Indien het een echt paartje betreft: Voor een succesvolle paring zijn een aantal zaken belangrijk. Ten eerste dienen de poten gezond te zijn, en hebben alle tenen hun nagels nog. Ten tweede dient er een geschikte zitstok voor te zijn. Die dient stevig te zijn, en niet zo hoog dat de bovenste vogel zijn kop stoot.

Vergeet nooit om de vogels dagelijks grit te verstrekken.
Dit hebben ze nodig om hun voedsel goed te kunnen vermalen in de spiermaag, maar ook om eieren te kunnen leggen.

Sommige agapornissen paren ook in het nestblok, indien dat groot genoeg is.

Ik weet niet wat jij met nestmateriaal bedoeld. Een agapornis maakt geen nestje zoals veel andere vogelsoorten dan wel doen.
Je kunt een beetje zaagsel of houtsnippers in het nestblok doen, en verder geef je ze wilgentakken.
Daar knagen ze stukjes vanaf en vervoeren dat naar het nestkastje. Niet om er een nest mee te maken maar om de luchtvochtigheid in het nestkastje op peil te houden. Dat is nodig omdat anders de eieren uitdrogen.

Geef die wilgentakken dan ook kletsnat.