Zijn er eieren te koop die van pluimveebedrijven komen waar de haantjes niet gedood worden?

De praktijk van het doden van haantjes bij pluimveebedrijven die kippen houden voor de leg staat mij zeer tegen. Ik wil deze praktijk dus niet steunen door eieren van dergelijke bedrijven te kopen. Aangezien er verschillende keurmerken zijn voor eieren, vraag ik mij af of het onder een van deze keurmerken ook verboden is de haantjes die geboren worden te doden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed van niet, omdat ze dan zoveel extra dieren moeten onderhouden en de eieren er heel duur van worden.
Ik ben bang dat het daardoor bij commerciële eieren niet voorkomt.
Een optie is om minder/geen ei te gebruiken, ei is niet iets dat ons lichaam per se nodig heeft, je kan al die voedingsstoffen ook uit andere dingen halen. Je kan eieren niet in álle producten weglaten of vervangen, maar in de meeste wel (ook voor gebak enzo kan je in de meeste gevallen een vervanger voor ei gebruiken).
Rieneke1
10 jaar geleden
Jij wil eitjes kopen, maar die worden alleen geproduceerd door hennen. Wat moeten ze dan met de haantjes?
Zoals Fynnya zegt, pas je consumptiepatroon aan als je het doden van haantjes niet wil sponsoren,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja lees antwoorden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan wel geen eieren gaan gebruiken maar dan is er ook geen reden meer om kippen te houden. Dan zijn er dus helemaal geen dieren meer. Belangrijker is o.a. het verschil tussen bio, vrije uitloop en scharrel:
bio: 1 kip per 4m2
scharrel: 9 kippen per 1m2 Ik vraag me nu wel af wat de bio boer waar ik eieren haal met de hanen doet. (ik denk dat ze de hennen kopen, maar dat ga ik een keer vragen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan kippen en hanen ook houden zonder hun eieren te gebruiken, gewoon als huisdier (eh, tuindier). Voor de gezelligheid, om kinderen meer gevoel voor dieren en natuur te geven, om groenteafval ed. te verminderen, of gewoon simpelweg omdat het voor die kippen fijn is om te blijven leven of om de diersoort in leven te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je kinderen gevoel voor natuur wilt geven, leer ze dat het (met respect) slachten van dieren daar onderdeel van is, net als dat bij alle natuurvolkeren gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jackd deze worden inderdaad gewoon aangekocht en komen uit de broedmachine.

Het beste antwoord

Zelfs bij particulieren, die kippen houden voor "eigen gebruik" worden de hanen geslacht en opgegeten, en de hennen doorgehouden voor de eieren. Hier worden de hanen dus in een later stadium gedood. Het is nu eenmaal de bedoeling van ons pluimvee dat ze eieren leggen, en dat doen hanen niet.
En nee, een keurmerk is er niet voor.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar het gaat toch wel op heel andere schaal. De gemiddelde particulier laat misschien eens één broedsel uitkomen per 1 of twee jaar (of nooit), voor de rest gaat het gewoon om onbevruchte eieren.
Ik zou dus naar de particulier gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JanLast: dat wel, maar ze kopen natuurlijk wel ook in het begin kippen, en misschien 1 haan erbij, maar je hebt eigenlijk nooit dat mensen evenveel hanen als kippen kopen, dus dan heb je daar ook al een haantje dat 'niet bruikbaar' is en waarschijnlijk dus gedood wordt. Maar het is wel op een andere schaal natuurlijk, dat is zeker zo. En particulieren zullen eerder hun kippen in leven laten als ze wat minder productief worden, terwijl ze in de eier-industrie vaak al redelijk jong gedood worden omdat het goedkoper is om een nieuwe jonge kip te kopen die meer eieren per jaar legt, dus dat scheelt ook weer hanen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sexen in het ei:
http://www.pluimveeaward.nl/pluimveeaward?waxtrapp=tcivJsHsuOpbPRkBlBGI