Mijn kat is een dikke kat, hij is acht kilo. Hoeveel moet hij afvallen om weer op goed gewicht te komen? En hoe zorgen we dat hij afvalt?

Het is een kater, geen ras, best groot. We denken iets van zeven jaar.

Toegevoegd na 11 minuten:
En hij is allang (jaren geleden) geholpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Rieneke1
12 jaar geleden
hij is prachtig! :)
Ivana
12 jaar geleden
Die tweede foto is echt geweldig mooi. Prachtige kop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi beest!
Volgens mij is het ondoenlijk om een kilo-aantal te noemen. De ene kat is de andere niet. Dit lijkt me een grote forse kater en dan is 8 kilo niet zo gek. Als mijn kleine smal gebouwde katertje 8 kilo zou wegen zou hij moddervet zijn.
Overleg eerst even met de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een schatje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat een prachtige kat!
Hij is ook best groot zo te zien, zo enorm dik ziet hij er helemaal niet uit, wat stevig misschien.
Overleg inderdaad met je dierenarts, die weet er alles van.

Het beste antwoord

het beste is het als je z'n ribbetjes makkelijk kan voelen, maar niet kan zien.
verder mag hij gerust een lichte "taille" hebben.
mijn kater nelis is rustig aan afgevallen van 7.3 naar 6.1 kg, toen ik naast de brokken dagelijks vers ging voeren.
al die granen zetten maar aan, terwijl vlees efficient wordt verwerkt.

verder speel ik dagelijks met m'n katten tot ze geen pap meer kunnen zeggen, wat beweging scheelt ook al veel.

pak het in ieder geval rustig aan, snel afvallen is niet goed voor katten.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat hij ongeveer vijf kilo hoort te wegen.
Onze kater is ook groot, maar niet dik , en weegt ongeveer vijf kilo.

Je hebt speciaal voer in de dierenwinkel voor te dikke katten.
Hierop staat ook hoeveel de kat ervan mag eten per dag etc.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zo'n 3-4 kilo afvallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn grote poes woog 8,5 kg en weegt er nu zes, het streven is vijf, maar dat kan nog wel een paar jaar duren. Het is altijd beter om langzaam af te (laten) vallen.
Van de dierenarts koop ik WD brokken en daar krijgt ze 60 gram per dag van.
Die 2,5 kg die er nu af zijn daar heeft ze ook al drie jaar over gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een stevigerd!

Ga even naar de dierenarts. Speciaal dieetvoer, dat wel lekker smaakt en vult, maar niet aanzet. Is toch weer anders dan dat dieetvoer in de dierenwinkel. Na een week zie al resultaat. Het is beter voor je huisdier dat die niet te zwaar weegt. Slecht voor de pootjes, de gewrichten en het hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kan je hem op 2 vaste tijden per dag een vastgestelde hoeveelheid voor geven, bijv 2 x 30 gram, als je dit lang genoeg volhoudt blijft hij uiteindelijk op het goede gewicht, maar misschien wel in overleg met de dierenarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
2 x per dag is veel te weing.
katten eten tussen de 15 en 20 keer per dag een beetje.
na drie uur is hun maagje leeg, dus bij 2x voeren lijden ze 18 uur honger per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens rieneke, toch kreeg ik onlangs dit advies van de specialist (niet de da). De meningen zijn er nog steeds gehoorlijk over verdeeld.
Wat een lieverd.

Inderdaad, wat anderen ook al zeggen, mag er wel zo'n 3 kilo af. Maar voor mensen is 3 kilo niet zo heel veel, maar voor een kat is dat enorm veel.
Dus neem er de tijd voor.

Voer wat lang vult, kan helpen, de dierenarts kan je adviseren.
Maar beweegt ie ook wel? speel je met hem? laat je hem lopen?
Komt ie buiten? Dat soort dingen helpen ook enorm.
Niet alleen voor afvallen, maar ook om diabetes te voorkomen.

Dus mijn advies is: koop dieetvoet en wat speeltjes. Een laserlampje vinden veel katten geweldig om achter aan te lopen, laat hem bewegen!