Vanaf welke leeftijd kunnen mannetjeskonijnen gecastreerd worden?

Ik heb vier weken geleden twee vrouwtjeskonijnen aangeschaft... Je raadt het al, één van de twee vrouwtjes blijkt blauwe sokjes te dragen.

Als ik ermee naar de dierenwinkel ga, dan zullen ze wel zeggen dat ik het beestje kan ruilen, maar ja, ondertussen toch wel gehecht geraakt aan hem.

Hoe dan ook, ik heb er verschillende sites op internet op na geslagen, de ene site vermeldt dat een konijn 5 maanden moet zijn voordat hakki-takki gepleegd kan worden, bij een andere site kan het konijn al vanaf zijn derde maand ontmand worden.

Wat is nu de beste leeftijd om het dier te castreren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

zo vanaf 2 1/2 maand kunnen de ballen het scrotum indalen. In theorie is je mannetje dan vruchtbaar. Echter, castreren lijkt me dan nog niet handig: Het beestje heeft zijn hormonen nog even nodig om goed te ontwikkelen. Dus castratie tegen 5 maanden klinkt wel redelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in principe kan je konijn gecastreerd worden zodra z'n balletjes zijn ingedaald.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zie ik dat?
Rieneke1
12 jaar geleden
staart optillen, en kijken of je 2 balletjes kan zien en voelen.
as simple as that :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onder narcose kunnen sommige konijnen een truukje met die balletjes overigens. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL.
Er zijn tegenwoordig trouwens ook dierenartsen die het met een gasmaskertje doen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th
gééééén idee wat ze doen allemaal, maar tijdens hun werk moeten ze zich gewoon op hun werkzaamheden focussen. :OP narcose bij k'nijntjes doen ze idd met een maskertje (narcosemiddel is een gas in dit geval)
er zijn overigens verschillende narcose middelen een konijn reageert er weer anders op dan een kat. het maskertje kan ook gebruikt worden om het konijn te helpen uit de narcose te komen. met balletjes truc bedoelde ik niet het houdini konijn hoor, maar konijnen kunnen onder narcose soms hun balletjes intrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucalypje: Dat met die balletjestruc had ik ook inderdaad gelezen als het intrekken van. En ja ik heb enigszins ervaring met narcose bij konijnen. Mijn vorige konijn is ooit geopereerd aan een grote bult, waarvan ze angst hadden dat het kanker zou zijn. Heb een heel zielig hoopje konijn teruggekregen van de dierenwinkel. Duurde wel enige dagen voordat die weer enigszins de oude was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
konijnen hebben idd lang nodig om weer helemaal bij te trekken. sneu he als ze zo uit hun hummetje zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en om het nog sneuer te maken... 't was hartje zomer, er was een heel stuk vacht afgeschoren. Zijn hele huishouding raakte zo in de war van die kaalheid dat hij in de zomer een wintervacht begon te kweken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is echt mega sneu idd. t arme dier was dus het haasje :O( zie overigens dat ik nog geen eens een + heb gegeven aan rieneke (foei euk!!!) bij deze hoor! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens nog niet eens geheel zeker dat mevrouw een meneer is. Ik vrees het alleen op basis van enkele kenmerken. Het ene konijntje liep vorige week qua gewicht dik 150 gram voor op het andere konijntje, het was duidelijk groter en had een dikkere kop (kortom: Alle kenmerken voor een mannetje).
Vandaag weer gewogen en qua gewicht zitten ze weer dichter bij elkaar, qua grootte ook. Volgende week gaan we even kijken wat er precies onder het staartje zit. Dan zijn ze 9 weken en dan moet het wel goed te zien zijn.
De dierenwinkel heeft ze naar mijn idee veel te jong aan mij verkocht, ze waren toen 5 weken en al weggehaald bij mijn moeder. Ik was daar best een beetje kwaad over, omdat in mijn opinie jonkies zeker 7 weken bij moeders moeten blijven.
Maar goed, als ik ze in de winkel had gelaten, dan hadden ze daar in de hokken moeten blijven met allemaal kinderen die telkens op het glas kloppen e.d. en of ze daar heel veel gelukkiger van geworden zouden zijn... Momenteel zijn ze hier thuis heerlijk op hun gemak, ze hebben een groot hok en lopen met dit weer elke middag van 13.30 tot een uurtje of 18 in een grote ren met wilgentunnels, houten (bijt)bankjes en balletjes en ze hebben heel veel schik.
Ik hoop alleen niet dat ze schik op elkaar gaan krijgen :)
Zo gauw je zijn ballen kan vinden kan het mes erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OH!! het konijnenballen-weer vandaag ofzo?? :OP

() ()
(*;*)

Een ram kan gecastreerd worden als zijn ballen zijn ingedaald, dat kan al rond de 3 maanden zijn op zijn vroegst. bij grote rassen is het verstandig om ze eerst uit te laten groeien (hier zorgen de hormoontjes oa ook voor) als de situatie het toelaat.
een kleurdwerg zou dus wat eerder op het hakblok kunnen dan zijn grote vlaamse neef die weer wat later op het hakblok kan dan zijn franse hangoor neef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol.
Ja, ik las eerder vandaag een vraag over de kosten. De kosten zijn ondergeschikt. Als het moet gebeuren, dan moet het gebeuren. Ik heb bewust om twee vrouwtjes gevraagd om dat probleem te voorkomen... Maar ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sh#t.... TOCH die Houdini?