Vanaf welke leeftijd kunnen mannetjeskonijnen gecastreerd worden?

Ik heb vier weken geleden twee vrouwtjeskonijnen aangeschaft... Je raadt het al, één van de twee vrouwtjes blijkt blauwe sokjes te dragen.

Als ik ermee naar de dierenwinkel ga, dan zullen ze wel zeggen dat ik het beestje kan ruilen, maar ja, ondertussen toch wel gehecht geraakt aan hem.

Hoe dan ook, ik heb er verschillende sites op internet op na geslagen, de ene site vermeldt dat een konijn 5 maanden moet zijn voordat hakki-takki gepleegd kan worden, bij een andere site kan het konijn al vanaf zijn derde maand ontmand worden.

Wat is nu de beste leeftijd om het dier te castreren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

zo vanaf 2 1/2 maand kunnen de ballen het scrotum indalen. In theorie is je mannetje dan vruchtbaar. Echter, castreren lijkt me dan nog niet handig: Het beestje heeft zijn hormonen nog even nodig om goed te ontwikkelen. Dus castratie tegen 5 maanden klinkt wel redelijk.

in principe kan je konijn gecastreerd worden zodra z'n balletjes zijn ingedaald.

Zo gauw je zijn ballen kan vinden kan het mes erin.

OH!! het konijnenballen-weer vandaag ofzo?? :OP () () (*;*) Een ram kan gecastreerd worden als zijn ballen zijn ingedaald, dat kan al rond de 3 maanden zijn op zijn vroegst. bij grote rassen is het verstandig om ze eerst uit te laten groeien (hier zorgen de hormoontjes oa ook voor) als de situatie het toelaat. een kleurdwerg zou dus wat eerder op het hakblok kunnen dan zijn grote vlaamse neef die weer wat later op het hakblok kan dan zijn franse hangoor neef.

Bronnen:
flappie van Youp v.h. H en een hakblok

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100