Waarom word het verdriet wat je voor een dier hebt anders gezien dan dat je verdriet voor een mens zou hebben?

Mijn hond is momenteel erg ziek,ze ligt in quarantaine in een dierenkliniek.
Haar toestand is momenteel rustig,maar het is afwachten op de uitslagen van verschillende onderzoeken.

Ik ben hier van goed van slag en het doet vreselijk pijn om niets te kunnen doen voor mijn hond.
Het wachten en het onzekere is erg slopend en emotioneel.

Nu zijn er gelukkig mensen om me heen die mijn verdriet en pijn begrijpen.
Maar helaas kom ik ook mensen tegen die mijn verdriet en onzekerheid niet begrijpen.
Krijg dan reacties als: ''het is maar een hond''',of deze: ''je moet blij zijn dat je het je kind niet is als je die had''
Ik vind het vervelende opmerkingen.
Is het verdriet wat ik heb (en helaas zouden er vast wel meer mensen op dit moment verdriet hebben om een huisdier) nou echt minder als dat zou zijn als het om een mens zou gaan?

Ik heb genoeg mee moeten maken net ziektes van mens en dier,en ik ervaar het verdriet echt als het zelfde.

Waarom reageren mensen zo?
Is het zo raar dat ik zo in angst zit en me vreselijk zorgen maak om mijn hond waar ik zou van hou?
Is er nou werkelijk een verschil tussen verdriet om een dier als om een mens?

Toegevoegd na 6 dagen:
Het is tijd om deze vraag te sluiten,ik heb er voor gekozen om geen beste antwoord te kiezen.
Iedereen heeft zijn of haar eigen mening gegeven,en daar heb ik respect voor.
Ik wil iedereen bedanken voor jullie antwoorden,de meesten waren allemaal erg liefdevol,en het heeft me goed gedaan.
Dank jullie wel allemaal!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het een hele menselijke emotie. Een huisdier is een levend wezen waar je een band mee opbouwt. Hij is een van de gezinsleden en je houdt van het beest. Het is logisch dat je dan ook verdriet hebt als hij ziek is of dood gaat. Jouw gevoel kan ik heel goed begrijpen, wij hebben hetzelfde meegemaakt met een hondje van ons. Uiteindelijk hebben we haar moeten laten inslapen, maar het verdriet was enorm. Helaas begrijpen sommige mensen dit niet. Misschien omdat ze zelf geen dieren hebben, maar misschien ook omdat ze het leven van een dier minder waardevol vinden. Hoe dan ook, trek het je niet aan. Deze mensen weten niet beter. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd en ik hoop van harte dat je hond het redt en helemaal beter wordt! Ik ga voor je duimen.

Omdat mensen in rangorde hoger staan dan dieren. Helaas zijn er veel mensen voor wie het 'maar' een dier is. Heel erg jammer vind ik dit, ze missen duidelijk het inlevingsvermogen. Want je wilt alleen maar troost en begrip, geen oordeel over je verdriet. Zoek troost bij mensen die je wel begrijpen en praat er niet te veel ver met mensen die je toch niet snappen.

Wat ontzettend naar, en het is helemaal niet gek dat je zo reageert. Dieren worden vaak een echt familielid voor mensen, en zijn maatjes door dik en dun. Mensen die gek reageren op je verdriet hebben denk ik niet dezelfde ervaring als jij met dieren. Ze begrijpen niet dat je met dieren zo'n sterke band kan opbouwen, en zien huisdieren waarschijnlijk net als alle andere dieren die je tegenkomt. Hoewel ik daarbij ook moet zeggen dat dierenleed in het algemeen mij ook heel diep kan raken, maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn. Ik heb op Vimeo ooit een indrukwekkend filmpje gezien van iemand die zijn hond verloor. Het gaat voornamelijk over de rol van de hond in zijn leven. Misschien dat dit niet het moment is voor jou om het te kijken, maar misschien ook wel. Voor mij is het meer dan 10 jaar geleden dat mijn eerste kat ingeslapen moest worden, maar bij dit filmpje moest ik behoorlijk huilen. Ik wilde het toch hierbij voegen omdat het zo mooi laat zien wat dieren kunnen betekenen, maar wees dus wel gewaarschuwd, tearjerker! http://www.vimeo.com/8191217?ab

Mijn eerste hondje moest ik laten inslapen vanwege een hernia die niet meer herstelt kon worden. Dat is nu 2 jaar geleden. Als ik aan hem denk, schiet ik nog vol, ondanks dat ik inmiddels 2 andere honden heb. Mensen die zoiets zeggen, hebben of nooit een dier gehad, of zijn gewoon keihard, geen dierenvrienden. Ik weet wat je doormaakt en wens je veel sterkte

Mensen die geen dieren graag kunnen zien, zijn voor mij geen mensen!!! Ik voel allessinds mee met jou. Je staat er machteloos tegen. probeer je het niet aan te trekken, de mensen die zeggen het is maar een hond, zijn het absoluut niet waard, doordat jij je slechter zou voelen! Hou je vast aan de mensen die het wél begrijpen. Dat zijn MENSEN! Er is inderdaad altijd een verschil tussen een dier of een mens, bijvoorbeeld, als je je kind verliest, is het wel veel erger dan je bijvoorbeeld een hond of een kat verliest, maar dat weet jezelf ook wel. Maar toch heb ik begrip en respect voor jou gevoelens, tot slot wij zijn dierenvrienden. En de meeste vriendschap kan je alleen maar krijgen bij dieren.....ik vind jou vraag zéér waardevol! Ik wens jou en jou diertje véél geluk!!!!!! Toegevoegd na 1 minuut: én beterschap!

trek het u niet, aan voel wat u voelt, wij hebben na 8 jaar en 9 maanden helaas afscheid moeten nemen van onze hond, waar ik ruim 8 jaar mee bezig was om hem weer een beetje beter te laten lopen, hij had na overreden te zijn door een fietser zijn heup gebroken en ging steeds slechter lopen na een operatie en fysiotherapie . Ook ik krijg het kommetaar het was je kind niet, nee dat klopt ook wij kunnen geen kinderen krijgen en zag eigenlijk mijn hond als mijn kindje, een zorgen kindje Ik ben bang dat ik dit verdriet niet bij een mens zal gaan voelen Toegevoegd na 6 minuten: ik hoop dat uw hond(je) het gaat redden ik wens e heel veel sterkte en beterschap mijn hondje is op 18-08-2010 overleden en ben er nog steeds erg verdrietig over

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100