Als het geonweerd heeft, in de 1e 6 of 7 weken dat de hond met zijn broertjes/zusjes in het nest zat, zal het er gewoon 'bijhoren', en zal een hond niet bang zijn.
Maar als hij er bij de eerste keer van schrikt, en zijn baasje 'troost' het geschrokken puppy, ziet de hond dit als een beloning voor zijn schrik-reactie.
Blijkbaar is schrikken dus gewenst gedrag, dus volgende keer zal hij beter schrikken, en na de volgende beloning (troost) nóg een beetje beter....

Als een hond schrikt, kan je het het beste negeren.
Iedereen schrikt wel eens van onweer : de flits, of een keiharde knal.
Schrikken mag, niets mis mee...
Maar je blijft tenslotte als mens ook niet de rest van de dag trillen of verstijfd in elkaar gedoken zitten, dus na het schrikmoment kan je de hond helpen sneller te herstellen door lekker even met hem te gaan spelen : touwtrekspelletjes, of een balletje door de kamer.

Bang zijn voor onweer is aangeleerd gedrag.
Of dacht je, dat een wolf in de stress vliegt door onweer?
Er gebeurt immers niets, behalve lichtflitsen en een hoop herrie. En een natte wolvenpels.
Maar geen nadelige gevolgen.
Dus wolven zullen niet bang zijn voor onweer.

Wij troostende baasjes belonen de schrik, en creëren zo de angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord die laatste zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig antwoord

Andere antwoorden (2)

Omdat het een enorme bak herrie en lichteffecten is waar de hond niets van begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat hij ziet dat de baas onrustig wordt,of men spreekt hem zachtjes toe dat het goed is.