Dat hangt van de kat af. De een heeft een groter territorium verdedigingsdrift dan de ander. Misschien heeft het soort of ras daar invloed op. Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is ook aanzienlijk, vrouwtjes blijven over het algemeen dichter bij het huis/tuin scharrelen en gaan wat minder vaak verder weg. Of de kat niet gecastreerd of gesteriliseerd is, heeft alleen een tijdelijke invloed op de drift het territorium te vergroten.

Elke kat heeft territorium, zowel een binnen- als een buitenkat. Het bezit van een eigen gebied waarin een kat zich veilig en thuis voelt is voor hem of haar zeer belangrijk. Plotseling naar een andere omgeving gebracht worden of de komst van een onbekende kat -indringer- kan ontzettend veel stress met zich mee brengen. Katten zijn namelijk meer als honden op hun territorium ingesteld. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen!)

Het territorium van een kat is ingedeeld in:

*Het kernterritorium: dit is de (kleine) plaats waar de kat eet, slaapt en speelt. Deze plek moet veilig en comfortabel zijn, en wanneer nodig ook privé . Hij moet zich terug kunnen trekken in zijn kernterritorium en rust kunnen vinden zonder gestoord te worden door andere katten, mensen of honden. Wanneer er meerdere katten in één huis leven, moet elke kat een eigen kernterritorium worden aangeboden. Oosterlingen delen natuurlijk graag met zoveel mogelijk katten één gebied, maar lang niet alle katten zijn zo! Daarom is het plaatsen van verschillende slaapplaatsen en krabpalen in een huis dat druk door katten bevolkt wordt geen overbodige luxe. Aangezien de kattenwereld 3D is, is dit niet zo moeilijk. Zo kan een beperkte ruimte toch optimaal benut worden, door ook slaapplekjes bovenop b.v. kasten of krabpalen te creëren. Stress en gebrek aan privacy kan mede hierdoor worden voorkomen.

*De wijdere omgeving: is het gebied buiten het kernterritorium en omvat bij buitenkatten de tuin en buurt en bij binnenkatten de rest van het huis, zoals de rest van de woonkamer, bovenverdieping of garage. Bij binnenkatten is dit uiteraard een stuk kleiner dan bij buitenkatten, en daarom is het noodzakelijk binnenkatten voldoende jaag/speel/klimmogelijkheden te bieden. De wijdere omgeving wordt gebruikt voor de jacht en het afbakenen van grenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

BM'r , dat ligt heel erg aan de geaardheid van de kat. Een van mijn katten ging naar tuinen van de buren en joeg hun katten weg en ging zelfs bij hen naar binnen. Nadat mijn buren mij dat vertelden , heb ik 'n hoog hek om de tuin gemaakt . M'n andere poezen hadden dat gedrag niet . Het is daarom moeilijk om over afmetingen te spreken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allereerst is er een verschil tussen het territorium en het leefgebied van een kat.
het territorium wordt verdedigd, terwijl leefgebieden elkaar kunnen overlappen.
in z'n algemeenheid hebben katers grotere leefgebieden dan poezen, zeker ongecastreerde katers.
hoe groot het territorium en het leefgebied zijn hangt daarnaast ook samen met het karakter van een kat.
een schuwe kat zal een kleiner gebied hebben dan een zelfverzekerd exemplaar.
ook de mate waarin er voedsel voorhanden is kan de grootte van het leefgebied bepalen.
er valt dus niet echt iets algemeens over de grootte van het territorium te zeggen.
voor een bange kat kan het de ruimte bovenop de kast zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
alle plaatsen waar de kat kan komen beschouwt het als zijn territorium, zijn plek, zijn leefgebied welke niet opgeëist word door een andere kat.

sommigen katten kunnen niet delen en staan een andere kat niet toe, sommigen katten hebben hier geen moeiten mee. mijn katten delen hun territorium zodat het voor beiden even groot is. (slim van ze he?) :)