Welke knaagdieren kan je samen houden?

Inmiddels heb ik al wat ervaring met knagers, maar zou liefst een gevarieerde groep starten van "intelligente" (lees: interactief met mensen) en liefst "weinig geurende" knagers.

Welke knaagdieren kan ik samen houden in een binnenvolière?

Hier alvast de knagers van de Belgische positieflijst

- Fret
- Zwartstaartprairiehond
- Aziatische gestreepte grondeekhoorn
- Oostelijke wangzakeekhoorn
- Goudhamster
- Chinese dwerghamster
- Campbell's dwerghamster
- Woestijndwerghamster
- Russische dwerghamster
- Echte renmuizen
- Woestijnmuizen
- Stekelmuizen
- Dwergmuis
- Afrikaanse dwergmuis
- Kleurmuis
- Bruine rat
- Chinchilla
- Cavia
- Mara
- Degoe
- Konijn

Toegevoegd na 43 minuten:
En inderdaad; konijnen en fretten zijn geen knaagdieren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeh.. even een opmerking, een konijn is GEEN knaagdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.dierenforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=163
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jup jup, C4th, konijn is inderdaad een zoogdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En en fret (roofdiertje) al HELEMAAL niet.
Ik heb een hoop fretten gehad, maar knagen is wel het láátste wat ze doen, hoor.
Je kunt gerust proberen ze samen te houden met alle andere genoemde beesten, maar dan garandeer ik je wel een slachtpartij :lol:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En met prairiehondjes krijg je ook nog wel wat te stellen... Die lijken zo leuk en zo lief, maar zijn absoluut NIET geschikt als huisdier.. tip: zorg voor goede leren handschoenen waar hun tanden niet doorheen kunnen komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen: inderdaad even over het hoofd gezien dat fretten geen knagers zijn. Ben er wel door geboeid, maar heb er geen ervaring mee. Wist eigenlijk wel dat het roofdieren waren, maar niet dat ze op alles zouden jagen. Heb vooral ervaring met:
- ratjes
- hamsters: goudhamster / syrische hamster, roborovski, russische dwerghamster
- cavia
- konijn
- grondeekhoorn

Het beste antwoord

hamsters never nooit in een hok doen samen.

fred is geen knager en BESLIST niet weinig geurend en bovendien een jager! (beslist geen slechte dus de variatie kan snel afnemen)

ratten kunnen niet bij andere kleine klagers (hamsters en muizen gaan eraan)

konijn is ook geen knaagdier.

een prairiehond moet kunnen graven (weet niet hoe diep je voliere is? ze gaan echt een mega eind de grond in)

je moet kijken naar wat er in de natuur samen gaat en welke dieren dezelfde behoeften hebben wat voedsel/gedragingen/territoriumgedrag naar andere dieren betreft. een konijn en cavia kan in principe samen, maar hebben beiden ander voedsel nodig.

bovendien kan het zo zijn dat er voor bepaalde dieren CITES papieren nodig zijn maar hiervoor zou je info kunnen inwinnen over de wettelijke eisen die in België van kracht zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft Belgische eisen: bovenstaande dieren staan op de "positieflijst" en zijn dus wettelijk toegestaan als huisdier zonder verdere vereisten. Wat betreft samengaan in de natuur: ik vroeg me vooral af welke dieren "compatibel" zijn, dus daarom niet noodzakelijk dezelfde behoeften hebben, maar wel in staat om samen te leven.
Zo kunnen dagdieren en schemerdieren perfect een hok delen als dat groot genoeg is en voor beide soorten in de juiste behoeften voorziet. Weet je misschien of ratten en een grondeekhoorn samen kunnen? Of een grondeekhoorn en een ander dier?
Gezien grondeekhoorns solitaire dieren zijn, is een soortgenoot afgeraden, maar misschien kan een andere soort het hok wel bevolken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een grondeekhoorn is sneller dan een rat maar zoals de naam het al zegt leeft deze niet alleen in takken.
ratten leven over het algemeen wel merendeels op de grond en vallen muizen en vogels aan (zo is er ooit een kanarie van ons gesneuveld) het zijn dus wel degelijk rovers ook al zijn het knaagdieren.
een eekhoorn staat ook zijn mannetje, zullen ze de confrontatie aangaan? elkaar ontwijken? is het voor beiden prettig? geen ideeeeee!! de rat en eekhoorn zijn verwant aan elkaar, maar of het echt samen kan zonder nare gevolgen of minder prettige situaties, ik durf het echt niet te zeggen.
misschien dat er een vereniging is die je meer kan vertellen hierover?

Andere antwoorden (3)

Wij hebben een cavia en een konijn samen (en ik weet dat een konijn geen knaagdier is). In de dierenwinkel werd ons verteld dat dat prima kon, maar later heb ik ook gehoord dat het vaak niet goed gaat. Een cavia en een konijn hebben heel verschillende manieren van communiceren. De cavia maakt geluid met zijn stem, een konijn waarschuwt bijvoorbeeld door op de grond te stampen. Ze schijnen elkaar nogal eens niet te verstaan. Maar kennelijk zijn die van ons talenwondertjes, ze kunnen het uitstekend met elkaar vinden (meestal)
Ik zou zorgen dat je geen dieren van heel verschillend formaat bij elkaar zet. En of ik een fret of rat bij kleine knaagdiertjes zou vertrouwen weet ik ook niet.
Laat je in ieder geval goed informeren, bij een goede fokker bij voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cavia's en konijnen kunnen goed samen.
Een Fret is GEEN knaagdier !!

Verder is het erg lastig verschillende knagers bij elkaar te zetten want meestal gaat dat fout,heb ik al eens geprobeerd ;-)
Een prairiehond is GEEN huisdier,die heb ik ook gehad en hebben ten eerste ontzettend veel ruimte nodig en worden in Januari bronstig en agressief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
konijn en cavia! dat hadden wij ook 7 jaar gehad!