Als je het katteneten op de grond zet vraag je natuurlijk om moeilijkheden. Het meest simpele is om het eten van de kat hoger te plaatsen en de hond daardoor de kans te ontnemen om erbij te kunnen.

Wil je dat niet, dan moet je hetzelfde systeem hanteren als bij het niet mogen eten van buitenshuis gevonden voer.

Je zet het voer neer en doet alsof je de hond niet in de gaten hebt. Gaat hij er naar toe, dan gooi je een rinkelend ding naar hem toe (hoeft niet te raken, maar hij moet schrikken).
Zorg dat hij niet ziet dat jij de schuldige bent.
Dit herhaal je een aantal malen, zonder dat hij tussendoor de kans krijgt om wel het kattenvoer te eten. Na drie-vijf keer zal hij het opgeven.
Omdat hij jou niet als de oorzaak van de schrikreactie ziet, zal hij het voer ook niet meer aanraken als je niet in de nabijheid bent.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee is op zich goed, maar je moet daarmee beginnen als de hond nog pup is, anders is het gedrag al gesetteld en krijg je het er bijna niet meer uit. Ik heb het levende voorbeeld in huis rondlopen ;-)
Wij hebben een hond en een kat. Poeslief heeft de hele dag toegang tot haar kattenbrokjes. Deze staan hoger, daar kan de hond inderdaad niet bij. Maar ze krijgen tegelijk hun vleesvoer in hun eigen bak, op de grond. De hond heeft het veel eerder op, maar hij peinst er niet over om het vlees van de kat op te eten.

Dit zal je moeten oefenen met je hond door bijvoorbeeld een bakje kattenvoer op de grond te zetten en op het moment dat je hond aanstalten maakt om naar het kattenvoer toe te gaan, hem heel duidelijk te laten merken dat dat niet zijn voer. Eigen jezelf die ruimte rondom het voerbakje van de kat toe door er "overheen" te staan en als de hond er naar toe wil, zeg je rustig, maar duidelijk NEE. De bedoeling is dat je hond respect heeft voor jouw ruimte en dat jij dus dat respect opeist. Als het goed gaat, ga je verder van het voerbakje afstaan. Daarbij moet je niet toelaten dat de hond alsnog naar het bakje toe wil. Dus, op tijd corrigeren, zodra de hond interesse heeft voor het voer van de kat. Hij heeft niks bij het bakje te zoeken. Daarom moet je de hele tijd goed opletten!

Succes.