Kan een kat leven van insecten?

Ik ben zelf vegetarier. Ik zou mijn kat liever geen vlees geven, maar dat heeft hij natuurlijk wel nodig. Daarom zoek ik naar een goede tussenweg. Insecten lijken mij milieu- en diervriendelijker en bovendien natuurlijker voedsel voor katten dan rund of lam. Maar kan een kat uit insecten alles halen wat hij nodig heeft? En hoe kom ik aan een dagelijkse portie insectenvlees?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Nee, een kat kan niet enkel overleven van insecten. Insecten bevatten praktisch alleen maar proteïne (eiwitten), daar heeft een kat wel veel van nodig, maar alleen daarop kan een kat niet overleven, ook al geef je ze er een zak vol van elke dag.

Een kat heeft veel meer voedingsstoffen nodig, en die zitten in vlees. Ze hebben daarvoor ook speciale eigenschappen (jagen) en lichamelijke kenmerken (de tanden bijvoorbeeld). Die tanden zijn ook belangrijk als het op voedsel aankomt, ze moeten kunnen bijten en kouwen, dit voorkomt ook tandsteen, waar katten op oudere leeftijd last van zou kunnen krijgen. Op een handvol insecten kun je niet kauwen, het gebit van je kat zou snel achteruit gaan.

Het is dus niet verstandig je kat van enkel insecten te laten leven, de vitaminen en voedingsstoffen die ontbreken, kunnen je kat ziek maken omdat het immuunsysteem verzwakt, en de tanden niet meer worden gebruikt, waarvoor ze gemaakt zijn.

Al met al, snap ik je hele insteek wel heel goed. Ik denk gewoon dat er weinig alternatieven zijn. Iemand gaf al de tip om misschien biologisch voer te gebruiken. Misschien is dat wat voor je. Maar je kunt de kat, en hoe en waarvoor hij gebouwd is, niet gaan voeren alsof het een reptiel is. Jij maakt die keuze op dat moment voor je kat, wat ik onverstandig vind. Terwijl een kat perfect gemaakt is, voor het eten van vlees.

Zoek dus gewoon een alternatief, en laat het beest eten, waar hij voor gemaakt is om te eten. Je kunt de natuur helaas niet veranderen. Succes ermee!

http://www.dekattensite.nl/html/hvekek.html

http://www.dekattensite.nl/html/katten-en-versvoeding.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het spijt me oprecht maar ik denk dat een kat echt vlees moet hebben want het is van nature een echte vleeseter. Als je een kat groente geeft zou hij het niet of bijna niet gaan opeten omdat het liever vlees wil.

Maar misschien bestaat er wel kattenvoer zoals bij mensen waarvan we weten dat die dieren een goed leven hebben gehad. Misschien bestaat het niet of is het veel duurder maar ik denk dat dit de enige oplossing is.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een insectenmaaltijd voor katten.
Ik denk dat een kat daar niet voldoende bouwstoffen uit kan halen maar dat is mijn mening.
Als ik het op internet opzoek zie ik weinig tot geen resultaten.
Ik weet wel dat een kat spinnen en vliegen eet overdag.

Ik hoop dat uw hier iets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij. Hoewel mijn katten nu en dan een beetje van mijn zelfgemaakte bruine bonen soep (natuurlijk met vlees en worst erin) wel erg lekker vinden ;-)
Utrecht
13 jaar geleden
Katten eten niet alleen liever vlees, ze moeten wel. Het darmstelsel van katachtigen is niet geschikt voor plantaardig voedsel: voor vertering van planten heb je een veel langere darm nodig. Dus katten moeten vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staat er nergens dat ze van plan was om haar kat groente te geven.
Ik ben zelf ook vegetariër, maar geef zonder probleem mijn hond vlees, ik KIES er namelijk voor om geen vlees te eten, maar mijn hond kan niet dit niet. Als je ermee zit, zou ik gewoon biologisch vlees aan je kat voeren, deze dieren hebben een stuk beter leven gehad dan de bio-industrie dieren, dus hoef jij je minder schuldig te voelen over de vlees die jij geeft aan je kat. De hoeveelheid insecten dat een kat zou moeten eten om de vitamine behoefte te voldoen, is niet haalbaar.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is daarentegen dringend af te raden om katten vegetarisch te voeden. Katten hebben bepaalde stoffen nodig (taurine en arachidonzuur) die alleen in vlees zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kende een vegetariër met een grote hond (een husky was het denk ik) die geen vlees kreeg, maar bonen enz. Toen een oppas de hond eens stiekem wat vlees gaf is ie daar goed ziek van geworden. De hond deed het er prima op trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om de milieu gaat, staat in onderstaande artikel goede tips om je huisdier "groen" te maken: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/10/Seks-en-Relaties/article/detail/1180691/2010/11/24/Hoe-groen-is-je-huisdier.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan sommig vegetarisch dierenvoer zit ook taurine toegevoegd, als dat een goed opneembare vorm is, hoeft dat geen probleem meer te zijn. Hoe het zit met arachidonzuur, zou ik niet weten.
Op vakantie waren zwerfkatten en die leefden van insecten en van ontbijtrestjes van gasten.
Of het echt gezond is weet ik niet.
In een viswinkel of dierenwinkel hebben ze vast insecten.
De vakantiekat was gek op sprinkhanen en kakkerlakken.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat is een roofdier dus is het een vleeseter
insecten als dieet is niet voldoende bovendienbestana en insect voor een groot deel uit schild en pantser gedeeltes die niet verteerbaar zijn
bij een normale hoeveelheid insecten zal dat niet er gzijn maar ene diteet dat compleet uit insecten zou bestaan zou dat heel slecht zijn voor zijn darmen
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
wellicht wel in normale hoeveelheden maar ik denk dat een overdosis slecht wordt verteerd
Er zitten heel veel goede eiwitten in insecten, maar dat zou eerder een aanvulling zijn dan een vervanging van het huidige dieet. De mens zou in ieder geval gezonder af zijn als we insecten op het menu hadden staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook vegetarier en geef mijn katties alleen vis-achtige dingen: blikjes van de dierenwinkel met inktvis, mosselen, garnalen, zalm etc. Is van het merk (ff spieken) Almo Nature en het is vrij kostbaar, a 1,10 euro per blikje. Die delen ze met zn tweeen. Het merk is holistisch, dus dat sprak me wel aan. Misschien kunnen ze je bij de dierenwinkel adviseren over het insectenverhaal. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dierenwinkels geven vaak onjuist advies. De enige die werkelijk advies kan geven over dit soort dingen is een dierenarts.
Rieneke1
13 jaar geleden
idd missprixie, helemaal mee eens!
Vegetarische levenstijlen zijn al absurd, forceer het je kat net. En punt 2 een vlieg of sprinkhaan is net zo goed een dier als een kip of varken, alleen zijn ze minder smakelijk en krijg je geen honger als je er naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf vegetarisch maar ik kan me ergens wel vinden in jouw antwoord, inderdaad is het voor een insect net zo zielig. En een groot verschil is (en dat vergeten mensen vaak), mensen en honden kunnen zonder vlees, katten niet. Dus MAG je een kat hun natuur niet afpakken vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is helemaal niks absurd aan een vegetarische levensstijl, vlees veroorzaakt veel leed zonder dat het nodig is.
Je vraag is helemaal niet zo vreemd.
Entomofagie, eten van insecten, is al duizenden jaren in vele culturen te vinden. De mens heeft insecten gegeten doorheen gans zijn geschiedenis. Het zou zelfs ondervoeding in ontwikkelingslanden kunnen oplossen.

Insecten zijn rijk aan proteïnen en zijn vergelijkbaar met rund- en varkensvlees (40 tot 75 g eiwit/100 g).
Ik denk daarom dat het helemaal niet zo slecht zou zijn voor je kat, en dat ze er zelfs van zou kunnen leven.
Insectenvlees is voorlopig nog niet verkrijgbaar, maar men is daar wel mee bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt verstandig Siska. Het eten van enkel insecten zou het gebit van een kat dusdanig aantasten, dat het last van tandsteen en vergroeiingen kan krijgen, waardoor het helemaal niet meer kan eten door pijn.
Het beest is niet gebouwd hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze discussie is zinloos vermits er (nog) geen insectenvlees te verkrijgen is.
Overigens zijn er speciale kauwbeentjes voor katten te koop om het probleem van tandsteen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wel gesteld dat het om insectenvlees gaat en niet gesteld dat de kat zelf haar insectenmaal bij elkaar moet vangen ;-)
Van insecten alleen kunnen katten niet leven, ook is het onmogelijk om de dagelijkse hoeveelheid bij elkaar te krijgen. Dat jij vegetariër bent is prima, maar je kan het echt je katten niet aandoen geen vlees meer te eten. Het zijn carnivoren!

Sinds kort is er een nieuw biologisch diervoer verkrijgbaar bij de dierenarts van Specific, groene verpakking. Uitstekende voeding met biologisch vlees. Het is net nieuw, dus wellicht zal je dierenarts het moeten bestellen voor je. Zover ik weet is het vooralsnog alleen zacht voer.
Ook Sanypet is een goed alternatief, het merk gebruikt strikt GEEN vlees uit de bioindustrie. Sanypet heeft zowel zacht voer als brokken. Sanypet heeft tot nog toe alleen 'dieetvoeders', maar je kan prima aan gezonde katten de hypoallergeen-lijn geven bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij een strikt insectendieet zou je kat trouwens teveel eiwitten binnen krijgen, wat belastend is voor de nieren. Bovendien zouden er onnoemlijk veel andere tekorten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je voor insectenvlees gaan dat niet is afgestemd op de behoeften van een kat? Bovendien zijn insecten ook dieren, toch?

Er is tegenwoordig vegetarisch kattenvoer op de markt.
Zie bijgevoegde link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat ook vegetarisch kattenvoer, zoals de merken Amicat, Benevo, Vegusto en Schleckli.
Sommige (Benevo en Vegusto bijvoorbeeld) zijn verrijkt met taurine, omdat katten dat nodig schijnen te hebben.
Voor de rest heb ik me nooit zo verdiept in de vraag of vegetarische kattenvoer verantwoord is, omdat ik zelf toch geen kat heb.
Bij Vega-life verkopen ze vegetarisch kattenvoer.

Toegevoegd twee links naar fora waarop discussies staan over het vegetarisch voeden van katten, daar staat vast veel bruikbare informatie om over te denken.