Kan je een hond van 9 jaar oud nog het blaffen afleren?

Ik heb een hond te logeren voor nog ruim 10 dagen. Het is een lieverd.

Maar hij blaft de hele tijd.
Als ik mijn schoenen aan doe
Als ik aan de telefoon ben
Als er iemand over de straat loopt en hij dit kan zien
Als ik mijn sleutels pak
Als ik de keuken in loop
Als ik hem geen aandacht geef

Word er best gestoord van.
Ik had gehoopt dat negeren helpt maar dan gaat hij dus gewoon door en door en door. Net zo lang totdat ik boos word. En mijn stem verhef. Maar zodra ik mijn kont keer....

Iemand een suggestie?

Toegevoegd na 18 uur:
De hond vertoont dit gedrag altijd, ook als hij bij zijn baas thuis is (mijn broer).

8 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar wordt je knettergek van... Blaft hij ook als hij alleen thuis is? Hoor je iets van je buren? en 's nachts?
Is dit gedrag dat hij thuis ook vertoont? Misschien heb je meer overwicht als je hem opdracht geeft naar/in zijn mand te gaan "blijf" niet boos maar duidelijk. Wat ik ook bedenk is : het kàn natuurlijk iets medisch zijn?!?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergeet ik het nog: Cesar Millan heeft vele succesverhalen op zijn conto staan. Moet online toch iets/filmpjes over te vinden zijn. Heb zelf even gezocht, kan 't niet vinden. Wel dat hij zegt zeker ook oude honden te kunnen leren ["ik doe niet anders"].
Ivana
8 jaar geleden
Heer Voldemort, wat voor soort hond is het? Daar ben ik heel benieuwd naar. Waak en verdedigingshonden zijn sneller geneigd om hun stem te gebruiken dan bij voorbeeld een jachthond. Maar alle soorten zijn in bedwang te houden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het is een kruising tussen een papillon en een yorkshire terrier. Hij blaft niet als hij alleen thuis is, behalve als er iemand langs loopt of als de postbode iets in de bus doet of wanneer de buren thuis komen, maar dan houd hij snel op, 2 of 3 keer. s'nachts is het hetzelfde, als wanneer er niemand thuis is. Maar hij is bij mijn broer (dat is de eigenaar) gewend om in de slaapkamer te slapen. Dat mag van mij ook, maar van mijn man niet, die heeft last van hem ;-) Omdat hij steeds op zijn bed gaat liggen. Ongeacht waar hij slaapt blaft hij alleen als hij iets hoort of ziet. Ook als ik met hem uit wil gaan, blaft en rent hij als een dolle, waardoor ik hem de riem niet kan omdoen, ik kan een kwartier blijven staan en nog stopt hij niet met rennen en blaffen. Hij is gewoon echt heel erg slecht opgevoed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je die hond nu nog tien dagen hebt (of inmiddels nog 9), hoe wil je dan in zo'n relatief korte tijd het dier gedrag afleren wat hij al zo lang vertoont?

Antwoorden (2)

Eerst dit: een hond geeft binnen de roedel altijd een sein aan de rondleider als hij iets niet vertrouwt, dat is normaal gedrag. Na een of twee keer blaffen en het besef dat de hoogste leider op de hoogte is van het gevaar, hoort de hond stil te zijn.
Voorbeeld: er wordt gebeld en de hond slaat aan, jij heft je hand op in een stopteken en zegt 'dank, ik heb het gehoord". Dan moet de hond stil zijn en zich terugtrekken.

Bij deze hond is nooit goed gereageerd op zijn signalen. Waarschijnlijk is men alleen maar boos geweest en heeft met harde stem de hond tot stilte gemaand. Maar als de baas een harde stem opzet, is dat een teken voor de hond dat er iets niet goed zit: de baas blaft ook, dus weer mee blaffen. Het is dus aangeleerd gedrag.

Nu is het zo dat vreemde ogen, ook bij oude honden, dwingen. Dus zou het kunnen zijn dat jij met veel overwicht en leiderschap hier een eind aan kunt maken. Rust en kalmte kan je redden.
Ik zou bij iedere keer dat hij blaft me naar de hond toekeren, de hand opheffen met een stopteken en fluisterend zeggen "af" (het woord voor gaan liggen). Een liggende hond blaft niet. Na 4-5 seconden geef je de hond een overheerlijk zeer klein stukje kaas of worst en fluistert: goed zo.
Dat moet je eindeloos herhalen, waarbij je de tijd tussen het stil zijn en het verstrekken van de worst groter maakt. Laat goed merken dat hij braaf is, maar overdrijf het niet en zeker niet in volume. Geef hem nooit de kans om door te blaffen, dan ben je bij het uitgangspunt.

Maar het kost je heel veel energie en kracht (leiderschap) om dit goed uit te voeren. Ik wens je sterkte.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling: een hond voelt aan als je uit machteloosheid kwaad wordt. Pas daar voor op. In dat geval verlies je het respect van de hond en delf je het onderspit!
Ivana
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Moet de hond natuurlijk niet beginnend dement zijn, maar dikke plus weer!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldig antwoord!
jodyenboyke
8 jaar geleden
Tuurlijk ook van mij weer een +
Hond is natuurlijk op vreemd terrein en hij blaft ws. door alle vreemde geluiden waar hij nu nog geen betekenis aan kan koppelen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ter info, hij vertoont dit gedrag ALTIJD ook bij mijn broer thuis. Als ik met mijn broer aan de telefoon ben blaft de hond er steeds doorheen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Ivana. Misschien ook een idee om de hond mentaal uit te dagen, door het geven van een gevulde kong of ander hersenwerk.
Ivana
8 jaar geleden
Zwaar over het paard getild en absoluut nooit gecorrigeerd op de juiste wijze. Gewend om naar de ogen gekeken te worden en de baas te spelen. Als je dus na een kwartier wachten zonder resultaat hem toch de riem om doet heeft de hond gewonnen. Hier zou iedere actie erop gericht moeten zijn de hond op zijn plaats te zetten en hem een toontje lager te laten zingen. Zelfs zijn voer zou hij eerst door goed gedrag moeten verdienen. Je moet over veel hondenkennis beschikken wil je dit in 10 dagen tot een goed einde brengen. Eenmaal bij je broer terug, zal het irritante gedrag gewoon weer doorgaan. Dit is mijn inschatting.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja daar ben ik ook bang voor. Ik zit erover te denken om mijn broer te vragen of hij langer mag blijven. Want het gedrag is door de jaren heen steeds erger tot onacceptabel geworden. Mijn moeder en ik zijn redelijk de baas over hem, maar mijn broer...hij is zelfs gebeten. Dat heeft hij bij mij ook geprobeerd en ik heb uit schrik toen meteen een knal gegeven, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Ivana
8 jaar geleden
Ik ben erg bang dat je broer niet in zal zien dat er verandering moet optreden.
Als hij dat wel doet en jouw aanbod aanneemt, zal hij zelf een cursus hondenopvoeding moeten volgen om inzicht te krijgen waar het bij HEM mis gaat.
Het zou toch eeuwig zonde zijn als jij al je kennis (met of zonder hulp van een therapeut) aanwendt om het dier in gedrag te verbeteren en hem dan vervolgens naar je broer terug te sturen, zonder dat hij weet hoe hij zich in het vervolg moet opstellen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja dat is natuurlijk ook zo. We hebben tegen mijn broer gezegd toen hij aan een hond begon dat hij een cursus moest volgen. Maar dat wilde hij niet ivm met de kosten. Ik heb zelf nooit een cursus gedaan met honden, ik ben 1 keer met de hond van mijn ouders jaren geleden naar een puppy training geweest, en dat was omdat mijn moeder ziek was. Maar toch lijkt het alsof ik meer overwicht op die hond heb dan mijn broer en ik snap niet waarom dat is. Terwijl ik zelf geen hond heb. Het zacht praten helpt trouwens goed. Daarstraks ook. Ik pak de riem om te gaan wandelen. De hond rent om mij heen blaffen als een idioot. Ik fluisterde "zit" en hij ging meteen op de mat zitten en bleef zitten zodat ik de riem vast kon maken en stond pas op, toen ik "kom" zei.
Ivana
8 jaar geleden
Goed bezig!!!!! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana Prima antwoord : Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerV Wens je stille tijden toe... succes!
Ja, maar je moet wel erg consequent zijn.
Zodra de hond ook maar 1x blaft, neem je hem bij zijn halsband (als hij dit niet toelaat hang er dan een riempje aan o.i.d. en geen slipketting of ander correctiemateriaal gebruiken), breng hem naar een naastgelegen, ander vertrek. Je doet de deur dicht en je wacht tien tot dertig tellen. Dit is afhankelijk hoe lang het duurt voordat de hond gekalmeerd is. Het kan zijn dat de hond blijft blaffen. Wacht in dat geval 10 tot 30 tellen. Tot hij stil is. Dan laat je hem weer binnen zonder dat je iets tegen hem zegt of aankijkt of andere aandacht geeft. Ga verder met dezelfde handeling als waarmee je bezig was voordat hij werd weggebracht. Zodra de hond weer blaft herhaal je de straf. Zo leert hij dat jij je niet door hem laat sturen.
Een hond maakt een chemisch stofje aan wat opwinding veroorzaakt. Er is een tegenstof nodig om te stoppen. Bij de ene hond duurt het wat langer dan bij de ander. Vandaar: 10 tot 30 tellen.
Om het de hond te leren mag de tijd ook weer niet te lang zijn. Dan leert hij er nl. niets van.
Belangrijk is dat je niet praat tegen de hond en geen commando's geeft. Ook dien je deze handelingen met zachte hand te doen. Niet rukken of trekken, duwen of want dan ook. Geen commando's geven, mopperen of schreeuwen. Dit kan nl. het gedrag weer uitlokken waardoor de training niet aanslaat.
De hond leert dat, wanneer hij blaft, hij gesepareerd wordt van het roedel (een soort "time out"), en hem dus geen enkele beloning oplevert maar in een situatie zet waar hij niets mee kan.
Het kan gebeuren dat hij er ander gedrag voor gaat vertonen i.d.v.v. springen, hijgen. Er zijn honden die bijv. een flostouw pakken en ermee gaan spelen. Dit wil zeggen dat ze een andere handeling kiezen i.p.v. het blaffen. (Het flostouw kan ervoor zorgen dat het blaffen ophoudt en de hond heeft in principe zelf een beloning bedacht a.h.w. In feite is het chemische stofje nog niet uitgewerkt.)
Uiteindelijk kun je er een commando aankoppelen. Gebruik wel een woord, maar liever een gebaar wat nog niet gebruikt is. Dus geen "nee" of "koest". Nieuwe regel = nieuw commando. Een gebaar werkt heel goed: ze zien je beter dan ze je horen. Aan oude commando's hangt oud gedrag waarmee het moeilijker wordt nieuw gedrag aan te leren.
Het kan een dag of 3 duren voordat hij echt door heeft dat blaffen niet mag. Zorg er wel voor dat de hond zoveel mogelijk lichaams energie kwijt is. Een hond met teveel hiervan leert nl. minder makkelijk.