Waarom denken mensen niet beter na voordat ze een huisdier nemen?

De aanleiding van mijn vraag mag duidelijk zijn, maar waarom denken mensen niet beter na, en zorgen ze niet voor vakantie/andere regelingen voordat ze een huisdier nemen? Ik begrijp best dat ze - vooral als ze nog jong zijn- erg schattig zijn en moeilijk te weerstaan. Maar je weet toch zelf ook wel dat je zo'n dier òf mee moet nemen op vakantie, òf er fatsoenlijk oppas voor moet kunnen krijgen dan?

Toch is het elk jaar weer hetzelfde...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus ook van mij...hele goeie vraag +
paulus811
13 jaar geleden
prima vraag, maar ik denk eerlijk gezegd dat jij zelf het antwoord wel weet....toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@paulus811: nee, want ik begrijp dit soort dingen echt niet. Natuurlijk hebben wij ook wel eens bij een nestje puppy's de neiging gehad om er zò een mee te nemen... maar dan denk je na... Wij hebben zelfs nog dit voorjaar een kitten bijgekregen, en nadien vroeg de buurvrouw of wij nog een wilden want zij had ook een nestje. Oh, zo schattig! Ik wilde er echt wel zo nog eentje bij meenemen, maar we hebben het niet gedaan omdat ons gezond verstand de overhand nam. Waar laat je zo'n dier? Hoever gaat onze oppas hierin? (wij hoeven alleen maar op hun hond en kippen te passen, zij zijn dan haast hun hele vakantie kwijt aan het verzorgen van onze dieren). Dus echt, ik snap het verstand niet wat mensen dan hebben...
paulus811
13 jaar geleden
Je geeft het antwoord zelf al Meander -> gezond verstand! En laten sommige mensen dat nou net niet hebben. En begrijpen doe ik het ook niet, maar ik weet wel wat de oorzaak is. Overigens kocht ik zelf 7 jaar geleden een hond (cairn terrier) en heb er toen impulsief ter plekke een hond bijgenomen die als enige nog over was. Dat besluit was een van de besten in mijn leven. Je kunt soms best impulsief besluiten, maar dan moet je ook zo fair zijn om daar nooit het dier de dupe van te laten worden en altijd de gevolgen van dat besluit te dragen. Impulsief besluit of niet. Voordat de parkietenman wordt neergesabeld. Zijn vraag was wat onhandig, maar het zou zo maar kunnen dat het verder een prima baasje is voor het dier. We kunnen hem niet bij voorbaat veroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar hij heeft deze vraag meermalen gesteld, hetzijn in een andere vorm, terwijl hij meteen de eerste keer al het antwoord kreeg dat dit niet kon. Je kan niet iets afdwingen omdat het jezelf beter uitkomt en dan maar hopen op dat iemand zegt: "Kan best". Ik ben meer een kattenmens dan een hondenmens, maar zelfs ik smelt nog weg bij een nestje puppy's. Maar ik weet in mijn hart dat ik de opvoeding en verantwoordelijkheid van zo'n dier nooit zal kunnen volbrengen wanneer deze groter wordt, dus is een hond voor mij en ons gezin een big No-No. Dan kan ik hier ook wel net zolang blijven vragen of ik die schattige puppy zal nemen of niet, en dan alle adviezen negeren, en toch opnieuw weer die vraag stellen in de hoop dat iemand zegt: "Doe maar". Feit blijft gewoon dat hij/men daar zelf over na had moeten denken vòòrdat ze een levend wezen aanschaften die op jouw vertrouwd als een gezinslid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, hier kan nooit te veel aandacht voor zijn. Zelf heb ik ook vier dieren uit de opvang en één die ik zelf uit een slecht thuis heb weggehaald. Als ik die schatten van dieren dan zo zie, vind ik het onbegrijpelijk hoe ze behandeld en afgedankt zijn. Ergens zou ik er nog wel veel meer willen nemen, er zijn zoveel dieren in slechte omstandigheden, maar ik weet dat er een grens is aan hoeveel dieren ik zelf goed kan verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de vakantie kan je toch weer een nieuw hondje bij het asiel halen?

Antwoorden (24)

Omdat veel mensen impulsief handelen, geen verantwoordelijkheid hebben geleerd of kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik vind dat ook zo achterlijk.
Je moet eerst goed na denken voordat je zo'n beestje in huis neemt.
Het is vreselijk dat als mensen geen zin meer hebben in hun huisdier, ze ze gwn langs de snelweg dumpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen handelen, zoals Loenie tercht al zegt, impulsief.

Niet alleen met huisdieren, ook met gadgets, huizen, auto's. Onze rationaliteit is (bijna) altijd een proces achteraf.

Het probleem is dus niet da mensen niet na-denken, maar dat ze niet voor-denken.
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dank je...
Omdat ze niet de nadelen willen zien die een huisdier met zich meebrengt.Een huisdier kost veel tijd,geld en inspanning.Helaas worden veel huisdieren in een impuls aangeschaft en dan is het helaas heel vaak''bezit van de zaak,einde van het vermaak".Zo erg hoe zoveel dieren geen goede verzorging en aandacht meer krijgen.Onze hondjes gaan altijd mee op vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze honden ook,anders gaan we gewoon niet.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 we hebben dan geen honden, maar wel katten, kippen en vogels, en al jarenlang (vòòrdat wij deze aanschaften) een vaste oppas voor als wij op vakantie gaan. Dat geldt voor onze oppas andersom ook, dan passen wij op hun dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Omdat ik net een nieuwe kat heb, ga ik dit jaar niet op vakantie. Ik heb wel een goede oppas, maar ik vind het te vroeg om hem zolang alleen te laten. Dus ik ga niet.
De mens is van nature niet geneigd om dingen op de lange termijn te overzien. Onze hersenen schieten tekort; kijk maar naar hoe we met onze wereld omspringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een groot deel van de mensen impuls aankopen doet. Hartstikke leuk zo'n hond, maar ja, hij wordt wel groot he, en schat ga jij met hem wandelen het regent, oh die inentingen zijn wel duur zeg, en ga zo maar door! Ikzelf vind het schandalig en haal daarom ook altijd mijn honden en katten uit het asiel of verkrijg ze via de dierenbescherming. Het liefst zou ik zien dat er ergens een meldlijst komt "1x een dier gedumpt, nooit meer een dier voor een sump"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je wel nadenken, als je een parkiet heb en weten hoe lang kan een parkiet in je kamer blijfen als je naar vakantie gaat dan laat je de kooi open hab een parkiet los in kamer?

Ik zie het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet echt met je eens. Iedereen gaat wel is op vakantie, ze laten de honden heus niet alleen, het probleem is alleen dat de hond aan iemand anders moet wennen, ze kennen vast wel iemand die hem wilt verzorgen, of op marktplaats zetten, voordat je naar vakantie gaat. (2 maanden daarvoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen handelen impulsief, ze zien een klein diertje kleine kraaloogjes en vaak nemen ze een huisdier in een koude periode van het jaar want dat is gezellig zo bij de open haard een diertje aan je voeten
de problemen komen wanneer de vakantie gidsen in de winkels verschijnen en de vraag rijst waar gaan we naar toe dit jaar?niemand heeft dan nog erg in dat hondje wat van de winter nog voor de haard lag met die kraaloogjes..met als gevolg mensen voelen zich gebonden , een pension kost veel geld, de buren kunnen niet opletten want die zijn zelf weg,en dan word het hondje maar ergens achtergelaten want men gaat er van uit dat hij wel word gevonden en naar een asiel gebracht..wij hebben 2 honden en waar we naar toe gaan ik zoek altijd een plaats waar ik mijn honden kan meenemen gaat dat niet dan blijf ik thuis ..puur voor de dieren
als je dieren neemt ben je er verantwoordelijk voor anders moet je er niet aan beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat de meeste mensen wel goed nadenken ,en heel veel van hun huisdier houden,en alles voor hun diertje over hebben.

Helaas zijn er een aantal mensen die een huisdier alleen maar voor de heb hebben aangeschaft,omdat het zo schattig was of omdat het kind er zo om zeurde,en tja dat soort mensen boeken dan een vakantie zonder na te denken wat ze moeten doen met het huisdiertje,en tja dan kunnen ze geen oppas vinden en vinden ze het asiel te duur met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mee eens, +
De mensen denken wel na: maar het is gebrek van informatie waarover zij na moeten denken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb je niet gemind, maar gebrek aan informatie?
welnee, zeker nu met de pc is zoveel op te zoeken.
maar je moet wel de intentie hebben te willen zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat bedoel ik nou .
ze zijn dom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt verschillende categorieen mensen die een dier in huis nemen.
mensen die houden van, en zich verdiepen in dieren.
die zich aanpassen, het een dier naar de zin willen maken.
je hebt ook mensen die een dier om andere redenen nemen.
het is in de mode bijv, en er is pas een film van geweest.
die laatste soort mensen maalt er niet om.
Rieneke1
13 jaar geleden
tja. Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Het ziet er zo lief en schattig uit. Dat weegt kennelijk meer op tegen het gezonde verstand.Klinkt hard maar t is de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat het overgrote deel mensen die een huisdier hebben daar WEL goed voor zorgt en ze goed achterlaat als ze op vakantie gaan. Helaas worden de 'slecht behandelde/onverzorgde dieren' altijd door de media (sterk) uitvergroot en opeens zijn alle vakantiegangers boemannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dieren best wel schattig zijn en dan willen ze die gewoon. Later komen ze erachter dat je ze goed moet verzorgen. Sommige doen dat dan ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap je vraag, ik vindt het ook vreemd!

Bij de aankoop van een hond denken mensen meer op korte termijn.
ze denken: we zien het wel als we op vakantie gaan. het komt wel goed.
maar vaak kost het blijkbaar toch teveel moeite om een fatsoenlijk onderkomen voor hun hond te regelen wanneer zij op vakantie willen.
er is maar een oorzaak: mensen dénken dat ze van dieren houden, maar zijn in hun wezen geen echte dieren/hondenliefhebbers anders zouden ze wel meer moeite voor hun hond willen doen!! want deze verdient het om alle mogelijke zorg te krijgen: honden zijn zó aanhankelijk en trouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze 'verliefd worden op een dier... de aanschaf is dan ook vaak emotioneel en impulsief...net als bij intermenselijke relaties ... daarom zijn ook menselijke relaties vaak niet duurzaam...
En daarom werkt 'bezint eer gij begint' vaak ook niet... je hart en je verstand liggen dan vaak mijlenver uit elkaar...

Maar iedere dierenbezitter moet wel zijn verantwoordelijkheid nemen voor het dier dat van jou afhankelijk is....daarom vind ik het gezegde: wie A zegt moet ook B zeggen ' beter op z'n plaats....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi
Nou dat vraag ik me dus al mijn hele leven al af.
Zeker naar al het dierenleed, rond vakantie"s.
Impulsief kopen,ah leuk zo'n leuk puppy etc.
ja en dan worden ze volwassen en dan zijn ze lastig en het onderhoud is dan lastig.
Ik ben zelf een super dieren freak, zet zelfs nog een spin buiten.
Ik wordt er altijd erg boos en verdrietig van al het dierenleed wat de mensen hun aandoen.
Hoop dat daar eens goed wat aan gedaan gaat worden.

groetjes mar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze toch maar denken dat het niet veel werk is of omdathet zo schattig is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen denken wel na maar onderschatten de implicaties van het hebben van een huisdier. Ik ben dan ook groot voorstander voor zoiets als een bedenktijd als je een dier wil nemen. Helaas wordt het meerendeel van de dieren nog altijd via via verkregen en niet via het dierenasiel. Ook is er nog een groep mensen die dieren als een accessoire zien en daar speelt het HEBBE HEBBE -syndroom omdat datdier toevallig in de mode is ook een grote rol in mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben iemand die zich wel wil verdiepen in een hond nemen... daarom lees ik dit bericht.. En wil zeker niet een persoon zijn, die een keuze maakt en er daarna pas aan twijfelt...

Maar waar precies is informatie te vinden.. gewoon een opsommingslijst met: Dit heeft een hond nodig, wat kost het, wat moet je allemaal doen, hoe beïnvloed het je leven

Ik heb het zelf nog niet gevonden.. (ben nu 10 minuten bezig, en ik ga nog wel effe verder.. maar de meeste geven het nu op en denken het allemaal al wel te weten).

Omdat de mens vanuit zichzelf nogal simpel nadenkt (ze hoeven normaal niet meer dan dat).. zoeken ze ook niet hard genoeg naar informatie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hebben een grote behoefte aan liefde en aandacht...
Als je dat niet genoeg krijgt van mensen om je heen of je familie, dan zoek je dat op een andere manier en neem je een huisdier.

Soms is de behoefte aan liefde en knuffelen groter dan het verstand wat zegt: ojee, ik werk de hele dag, of ojee ik ga zes maanden per jaar op vakantie...
Of het gezond verstand is gewoon niet aanwezig. dat komt soms ook voor.

Ik vind het ook erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak zijn de ouders van kinderen de grote schuldige, de kinderen lopen altijd maar te zeuren over dat , helemaal te gave, schattige lieve diertje, ze blijven maar doordrammen en krijgen uiteindelijk hun zin, `je moet er wel zelf voor zorgen`zegt moeder nog, `zelf regelmatig de bak schoon maken` en zo begint het lijden van veel huisdieren, de kleine waterschildpadjes die zo geweldig lief waren met die mooie oogjes van ze, blijken ineens te gaan stinken en ze bijten ook nog!
Het leuke kleine hondje, moet echt iedere dag er een paar keer naar buiten, ook als je griep hebt of als het regent, die konijnen gaan ook stinken als je ze niet verzorgt en vers groen halen, is altijd zoveel werk en die hamster slaapt altijd, stom dier hoor!
Na enkele maanden van gezeur en geklaag gaat moeders het dan maar doen, maar eigenlijk vind ze er ook niets aan en ja, dan komt de vakantie, waar laat je ze.