mijn kat is 10 jaar, is ze dan heel oud?

de dierenarts vertelde dat mijn kat (10 jaar) al best oud is en dat ze gemiddeld 17 jaar kunnen worden. maar is 17 jaar wel het gemiddelde? ik heb wel eens gehoord dat katten 30 of ouder kunnen worden, dus ik ben benieuwd in welke levensfase mijn kat zit zodat ik kan kiezen tussen adult en senior brokken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een gemiddelde sterf leeftijd van een EKH ('vuilnisbakje') ligt rond de 17 jaar. Ik zie tegenwoordig veel katten 20-23 jaar worden. Ouder is echt extreem. De oudste kat ter wereld is 34 jaar geworden (alleen wordt de leeftijd in twijfel getrokken). Senior brokjes kun je al vanaf 8 jaar geven. Dit hangt een beetje af van de activiteit van je kat. Als het nog erg actief is, dan zou ik nog eventjes wachten. Op een gegeven moment zou ik wel over stappen op de senior brokjes. Dit voer is aangepast op de wat rustiger wordende kat en bevat ook extra nier- en leverversterkende ingrediënten. Op hogere leeftijd worden die zwakker. De kans dat je kat komt te overlijden aan een nierprobleem neemt hiermee enorm af (doodsoorzaak # 1 onder katten).

Ik heb een van mijn katten uit het asiel gehaald toen hij twaalf was, hij is uiteindelijk 21 jaar geworden. Hij speelde nog tot het laatst, al ging zijn conditie wel achteruit. Dus je kat kan nog heel lang bij je blijven, al zullen er over een paar jaar wel wat kwaaltjes komen. Gezondheid, gewicht en gedrag goed in de gaten houden, af en toe navoelen op rare bultjes en (als dat lukt) zijn tandjes checken, dan ben je er altijd op tijd bij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100