mijn kat is 10 jaar, is ze dan heel oud?

de dierenarts vertelde dat mijn kat (10 jaar) al best oud is en dat ze gemiddeld 17 jaar kunnen worden. maar is 17 jaar wel het gemiddelde? ik heb wel eens gehoord dat katten 30 of ouder kunnen worden, dus ik ben benieuwd in welke levensfase mijn kat zit zodat ik kan kiezen tussen adult en senior brokken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een gemiddelde sterf leeftijd van een EKH ('vuilnisbakje') ligt rond de 17 jaar. Ik zie tegenwoordig veel katten 20-23 jaar worden. Ouder is echt extreem. De oudste kat ter wereld is 34 jaar geworden (alleen wordt de leeftijd in twijfel getrokken).

Senior brokjes kun je al vanaf 8 jaar geven. Dit hangt een beetje af van de activiteit van je kat. Als het nog erg actief is, dan zou ik nog eventjes wachten. Op een gegeven moment zou ik wel over stappen op de senior brokjes. Dit voer is aangepast op de wat rustiger wordende kat en bevat ook extra nier- en leverversterkende ingrediënten. Op hogere leeftijd worden die zwakker. De kans dat je kat komt te overlijden aan een nierprobleem neemt hiermee enorm af (doodsoorzaak # 1 onder katten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja, 17 jaar is zo'n beetje het gemiddelde.
katten die 30 jaar worden, zijn grote uitzonderingen, dan mag de burgemeester wel op bezoek komen.
vanaf een jaar of 8 kan je seniorenbrokken gaan geven.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik heb een kat gehad die precies 20 jaar oud is geworden.
Je kunt afwisselen met de brokken, door hem langzaam aan seniorvoedsel te laten wennen, maar echt noodzakelijk lijkt 't mij nog niet. 't hangt er ook van af of 'ie nog erg beweeglijk is. Hij kan dus nog wel wat jaartjes mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is op leeftijd maar nog niet heel oud hoor. 17 is inderdaad wel gemiddeld. En ouder kunnen ze ook zeker worden. Je kan nog wel wat jaartjes van haar genieten. Om terug te komen op je vraag : ze mag vanaf nu wel seniorbrokken. Maar je kan het ook bij het voer houden wat je nu geeft. Veel mensen zeggen dat speciale seniorbrokken helemaal niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10 jaar is voor een kat nog niet zo heel erg oud. Wat die brokjes betreft: Volgens mij zit dat alleen bij de mensen tussen de oren. In de natuur weten die beesten daar toch ook geen verschil in? Of er nou op staat voor kittens of voor hoogbejaarde katten, kattenvoer is gewoon kattenvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur worden katten dan ook een stuk minder oud...
Volgens betrouwbare bronnen (dierenartsassistente) is 17 jaar wel het gemiddelde, al wordt dit niet door het CBS bijgehouden. Ondergetekende heeft een kat gehad die 21 is geworden. Overigens hij moest het doen zonder seniorenvoedsel - dat bestond nog niet.
Kortom, een kat van 10 jaar is zeker nog niet oud, hooguit een fitte VUT-ter die nog een hele tijd meekan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar het gemiddelde kijkt, is je kat nu middelbaar. Geen kitten, geen jonge volwassene meer, maar ook nog niet bejaard.

Maar dat zegt allemaal niets. Net als bij mensen is de ene kat eerder oud dan de andere. Kijk maar eens in je omgeving naar de 55-plussers die je kent. De één staat midden in het leven, is actief en gezond en is jong op iedere manier die ertoe doet. De ander is vooral bezig met af te tellen tot de vut, kwakkelt met zijn gezondheid, en is ouder op iedere manier die ertoe doet.

Wil je echt goed voedingsadvies voor je kat, vraag het dan aan de dierenarts. Die geeft je kat zijn jaarlijkse check-up en kan je duis veel beter dan wij vertellen of je kat al zo oud is dat seniorenbrokken goed voor hem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het specifiek gaat om de vraag: moet ik adult of senior brokken geven, dan adviseer ik je om wat dieper in te gaan in de wereld van de kattenbrokken.

Katten kunnen, vooral als ze wat ouder worden, last krijgen van o.a. hun nieren. Seniorbrokken zijn zowel bij hond als kat wat minder vet en bevatten minder maar hoogwaardigere eiwitten (= minder belasting voor de nieren), en vaak ook minder zouten.
Je zou al kunnen beginnen met seniorbrokken vanwege de verminderde nierbelasting, maar je kan, als je je verdiept in kattenvoer, ook een goede adultbrok kiezen die aan bovenstaande eisen voldoet, en dus minder maar hoogwaardigere eiwitten bevat, en minder zouten.
Als jouw kat nog net zo energiek is als altijd, dan moet je er wel rekening mee houden dat seniorbrokken minder kcal bevatten, omdat men ervan uitgaat dat senioren minder actief zijn en de stofwisseling trager gaat werken, waardoor ze dus dikker worden. Als jouw kat al iets te dik is, dan adviseer ik je om over te gaan naar seniorvoer. Als ze niet te dik is, of zelfs te mager, dan heb je 2 opties:
- nog even een aantal jaar op dit voer blijven, mits het niet te veel eiwitten/zouten bevat, en overgaan op senior als ze trager / dikker wordt.
- overgaan op een seniorbrok die evenveel kcal bevat als deze adultbrok
En natuurlijk, als je kat te mager is, achter de oorzaak van de magerte proberen te komen. Te snel werkende schildklier komt veel voor bij katten.

Okee, antwoord op je vraag: nee, je kat is niet oud. Ze is inderdaad 'wat ouder', maar inderdaad is 16 - 19 jaar de gemiddelde kattenleeftijd, hoewel dit natuurlijk afhangt van wat voor ras je hebt. Ze is dus nog geen bejaarde, maar vergelijk het met een 50-jarige.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi.
meer dan 50 katten heb ik gehad in mijn leven. (toen ik thuis woonde.
de oudste kat die ik ken is 25 geworden.
de katten die ik nu nog heb zijn 15 16 en 17.
waarvan zusjes en of broertje er al niet meer van zijn. (we hebben zeg maar de hele familie in de familie)
het ligt aan verzorging wat voer je ze, zijn het buiten of binnen katten. ect ect.
10 vind ik niet oud maar ook niet jong. ik zou wel seniore brokken gaan geven.
ze worden steeds krakkemikkiger en zullen meer gaan haren. extra borstel in de week is dus ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een van mijn katten uit het asiel gehaald toen hij twaalf was, hij is uiteindelijk 21 jaar geworden. Hij speelde nog tot het laatst, al ging zijn conditie wel achteruit. Dus je kat kan nog heel lang bij je blijven, al zullen er over een paar jaar wel wat kwaaltjes komen. Gezondheid, gewicht en gedrag goed in de gaten houden, af en toe navoelen op rare bultjes en (als dat lukt) zijn tandjes checken, dan ben je er altijd op tijd bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een kat gehad van 24 jaar oud, hij at het goedkoopste kattenvoer van de boerenbond, want volgens mij bestonden er toen nog geen seniorenbrokken etc. Toch denk ik nu dat het goed is voor een kat om het voer aan te passen aan de leeftijd, aangezien de brokjes tegenwoordig dusdanig zijn aangepast (vitamines, mineralen, kalk etc.) dat je kat op een verantwoorde manier oud kan worden. Ik denk dat je daarvoor best een bezoekje kunt brengen aan de dierenarts om je kat eens te laten checken en te beoordelen wat het beste voer voor hem is. Sommige katten zijn met 8 jaar al oud, andere met 15 jaar nog supervitaal!