is het geestelijk/lichamelijk verantwoord voor een kat om m in een bench te stoppen als k van huis ben ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (5)

Nee, beide niet. Ik zie ook niet waarom je dat zou doen. Het is voor een kat helemaal niet fijn om opgesloten te zitten, hij wil graag bewegingsvrijheid, en zelf zijn slaapplekje kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze jong is en ondanks dat k een groot huis heb en ze overal mag komen verveelt ze zich snel en gaat ze dingen slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef haar dan wat te doen. Zet een kartonnen doos neer met een paar pingpongballetjes. Pingpongballetjes zijn trouwens toch ideaal, kost bijna niks en ze spelen er eindeloos mee.
Als je wat geld hebt, koop dan in de dierenwinkel een leuk speelding. Keus genoeg. Verstop eens een lekker dingetje hier of daar. Zorg voor een krabpaal, en haal zelf vast haar pootjes daar een paar keer overheen, dan blijft ze het waarschijnlijk wel doen.
Een paar kamers afsluiten kan ook, dat scheelt vast weer.
Mag ze niet naar buiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maeve, idd! pingpongballetjes doen wonderen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ EvaR: toepasselijke avatar, leuk!
Jazeker, dat kan wel.Het ligt eraan hoe je je bench gebruikt. Als het af en toe is, kan het wel. Maar om zoiets te doen terwijl je werkt of als je voor langere tijd weg bent, zou ik afraden. Of je regelmatig of soms van huis bent, kan ik niet uit je vraag opmaken, dus voor het gemak ga ik er vanuit dat je bedoeld dat je vaak van huis bent.

Benchen (de kleinere) zijn bedoeld om je kat te vervoeren óf, als je een grotere versie bezit, voor korte tijd in te zetten, bijvoorbeeld als er visite is die niet van katten houdt, of om andere logische redenen.

Je moet alleen wel rekening houden (als het voor langere tijd is) met het feit dat je kat een kattenbak nodig heeft, erg netjes is op zichzelf en dat het dier ook moet eten en drinken. Dus dat moet allemaal in je kat zijn bench geplaatst worden. Bovendien moet hij ook nog bewegingsruimte hebben. En dat is in een bench vaak niet het geval. Dat hangt helemaal af van de grootte.

Je kan al aan het plaatje in de link zien, dat zo'n beestje al weinig ruimte heeft, dus als je er zijn eten en drinken in zet en ook nog een kattenbak, blijft er weinig bewegingsvrijheid over. En dan is het nog een foto van een grote bench ook!

Bovendien vinden katten (en vele andere soorten groter dieren) het meestal niet prettig om opgesloten te zitten voor langere tijd, bijvoorbeeld een paar uur (daar ga ik vanuit, dat je dat bedoeld). In tegenstelling tot kleinere dieren, zoals cavia's en konijnen.

Lichamelijk en geestelijk is het dus niet goed voor een kat, ténzij het voor korte tijd is, en niet als regelmatige oplossing.. Het beste wat je kan doen is ruim voldoende water en voer neerzetten, een schone kattebak en alle deuren en ramen in huis gesloten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk jij dus dat kleinere dieren zoals cavia's en konijnen het wel erg prettig vinden om opgesloten te zitten voor langere tijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat denk ik... ik denk ook dat ze het wel erg prettig vinden als ze er dagelijks uitmogen :)
nee, dat is het beslist niet.
het is voor een kat volkomen onnatuurlijk om zich te ontlasten, te slapen en te eten en drinken zo dicht bij elkaar.
als het een binnenkat betreft, dan pleit ik er juist voor om de kat zo mogelijk toegang tot het hele huis te geven, zodat hij kan rennen, sluipen, en fijne slaapplekjes op kan zoeken.
mogelijk wil je de kat in een bench zetten omdat het een sloper is?
bedenk dan dat veel geklier voortkomt uit verveling.
de oplossing is dan niet een bench, maar de kat veel prikkels bieden, en vaak met hem spelen.
verder zal je tijd moeten steken in de opvoeding: bij ongewenst gedrag zonder een woord oppakken, en iop de grond zetten.
maar nogmaals; geen bench als je de kat niet gillend gek wil maken
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++++++++++jes :) (zijn wij nu gek of de rest van de wereld??)
Nee, een bench is te klein, toen onze kat net 'nieuw' was hadden we de keuken afgesloten met een konijnenren en daar al zijn dingen ingezet (kattenbak, voer en een mandje om in te slapen), dat kan misschien een optie zijn als je bang bent dat hij dingen gaat slopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee natuurlijk niet. een kat moet zijn benen kunnen strekken en kunnen gaan en staan waar ie ook kan komen als jij thuis bent.

waarom zou je een kat in een bench doen vraag ik me af.

Toegevoegd na 3 minuten:
ach, ik lees het al.... hij maakt dingen kapot.

dat heb je met jonge katten of had je hier nog niet echt helemaal bij stil gestaan?

zorg dat je huis kittenproof is (geen gevaar opleveren als ie ergens in klimt, wat stukbijt, of wat omgooit etc) dit had je dus al moeten doen voordat er een kitten in je huis kwam. het diertje opsluiten omdat er niet helemaal over na is gedacht wat het in zou houden om een kitten aan de schaffen is boter na de vis waar het dier natuurlijk de dupe van kan worden.