Gecoupeerde honden staart, alleen bij rashonden?

Werden de staarten van honden alleen gecoupeerd bij ras honden of ook bij bastaard hondjes?
(Ik weet dat het nu bijna niet meer gebeurt, ik ben er ook op tegen. )

Toegevoegd na 32 minuten:
Het gaat nl om een hondje die we hebben gehad en er is een discussie over het ras. We hebben hem opgevangen en wisten nooit wat het ras was, tot dierenarts zei, het kon wel een australische terrier zijn. Maar die zijn veel lager bij de grond en langer. Nu was iemand de vorige eigenaar tegengekomen en die zei dat het waarschijnlijk een bastaard was met yorkshire. Vandaar de vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het werd, puur voor het gemak, ook wel eens gedaan bij bastaards, die met hun zwaaistaart van alles van de tafel zwiepten. Triest, maar waar...

Ze deden dat vroeger ook om kanker te vermijden. Want echte honden liefhebbers zullen het ook vreselijk vinden.

Het werd voornamelijk gedaan bij jacht en zwerfhonden, daarbij was hel lastig van die lange zwabbers aan je lichaam te hebben, die konden alleen maar beschadigen. Tegenwoordig is het in nederland verboden!! Gelukkig!!! Want de manier waarop het gedaan werd was nou niet bepaald.... Aardig.... Toegevoegd na 9 uur: Het kan ook om medische rede gedaan worden, dat kan ook de rede zijn dat het bij jou hondje gedaan was.

Het couperen van de staart, en bij sommige rassen ook een deel van de oren, werd alleen gedaan bij rashonden, zoals bijvoorbeeld de bouvier. Dat had niks met de functie van staart / oren te maken, maar alles met dat men dat "mooi" vond. Gelukkig is het couperen van de oren bij honden sinds 1 oktober 1996 in Nederland verboden en het couperen van de staart sinds 1 september 2001, behalve natuurlijk, als dit medisch nodig is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Couperen

sommige honden worden geboren zonder staart (ook kruisingen) maar officieel mag couperen niet meer. helaas zie je het nog steeds en lijkt het weer meer voor te komen. lang niet alle honden worden in het buitenland gecoupeerd en lang niet alle honden met gecoupeerde oren en staart zijn import. ik weet dat er jaren na het verbod nog een veearts!!!was in overijssel die vrolijk aan het couperen sloeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100