Wat te doen met een in de steek gelaten poes? Zie beschrijving.

Al een tijdje zit er een poes in onze tuin, het lijkt alsof de poes achter een grote struik naast ons tuinhuisje een eigen plekje heeft gemaakt. Je kan duidelijk zien dat de poes in de steek is gelaten. De poes is heel schuchter en heel erg gauw bang! Ze schiet weg als je te dichtbij komt. Bovendien is de poes broodmager en volwassen. Af en toe hebben we haar wat te eten gegeven, door het buiten te zetten.
Nu het volgende probleem: de poes heeft een oud halsbandje om, wat ik heb gezien is dat de halsband veel te strak zit en ik denk dat er moeilijk een pink tussen kan.
Wie weet een manier om deze kat beter te kunnen benaderen, en het bandje te kunnen verwijderen of losser maken, want dit is echt niet normaal zielig!

Bij voorbaat dank,
Vriendelijke groeten,

Toegevoegd na 1 dag:
Wat betekend het als ze de stukjes voer meesleept naar haar plekje? ik heb al gekeken naar een nest, niet gezien maar misschien heb ik over het hoofd gezien. Hoe herken je een nest op zo’n plekje? Ook eet ze wel bij het bakje maar ze sleept het wel vaak weg!

1 seconde geleden

Toegevoegd na 1 dag:
De dierenambulance kan er niet heel veel mee, en beschikt niet over kooien. waarschijnlijk Komt een deze dagen?een instelling die wilde katten vangt, die dit keer een uitzondering maakt invb. Het bandje. Dus met een vangkooi.Wat kan ik ondertussen nog doen en hoe weet ik echt zeker dat ze geen jongen heeft?

Toegevoegd na 1 dag:
Bovendien ze eet bijna alleen maar kip, echt geen rund of vis. Kan dit wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel Goed dat je deze kat wilt helpen! Zelf ben ik samen met mijn ouders en broertje opvang gezin van jonge katjes, die worden gevonden door de dierenambulance. Ik spreek dan ook wel eens met die mensen.
Het beste wat je kan doen is de dierenambulance bellen. Ze komen dan als het goed is de dag zelf nog. Ze hebben speciale vangkooien voor katten. En deze werken ook goed (heb ervaring). Zij gaan dan ook met de kat naar de dierenarts en zoeken dan de eigenaar of een nieuw baasje voor hem/haar.
Wat jijkan doen totdat ze er zijn:
- Zet zoals je al gedaan hebt een bakje eten en drinken neer.
- Kijk of je kan zien of er niet een nestje jonge katjes in die struik ligt. Het is de tijd van het jaar en het is heel goed mogelijk.
- Heb je eigen huisdieren laat ze dan liever niet in de buurt komen. De kat kan ziek zijn of jou huisdieren aanvallen.
- Ik denk dat je beter kan wachten op de dierenambulance en niet zelf de kat proberen te vangen. Dit is alleen maar stres vol.
Hoop dat je er iets mee kan

Torak

Toegevoegd na 6 uur:
Om te kijken of ze een nestje heeft kan je voorzichtig kijken. Of er even bij gaan zitten en goed luisteren.
Als ze een nest heeft moet je ze zeker niet aanraken. De moeder kan ze dan gaan verstoten en dat wil je niet.
Zorg er wel voor dat de eventule moeder op haar gemak is en niet gestresst raakt. Als er dan jongen zijn kan ze ze gaan verslepen en dat is niet zo goed voor de jongen. Dus wees voorzichtig. En bel zowiezo de dierenambulance maar even, mocht je dat nog niet gedaan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze wil eten op veilige plek en zal het eten dus verslepen naar een plekje waar hij of zij zich meer op het gemak voelt op het op te eten. een nest herken je niet snel, als er een nestje is dan zijn de kittens goed verstopt en dat kan ook een eind verwijderd zijn van het plekje waar jij de kat ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Torak , wat 'n enorm goed antwoord . Je krijgt 'n dikke duim !

Andere antwoorden (6)

Neem eens contact op met de dierenambulance met deze vraag, daar kunnen ze je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bel de dierenambulance bij jou n de buurt, die komen poes ophalen.
13 jaar geleden
Lief van je, dat je je bekommert om de kat.
Neem contact op met de stichting voor gevonden en vermiste huisdieren. http://www.amivedi.nl/
Er is best kans dat de eigenaar erg verdrietig is omdat zijn kat niet meer thuiskomt. Je kan bij de dierenarts in je omgeving informeren of hij/zij weet van wie deze kat is.

Als je deze kat wil vangen, zou ik het met meerdere mensen doen, anders ben ik bang dat het niet gauw lukt. Zoals je schrijft, het vertrouwen winnen zal niet snel gaan en kan heel lang duren. Een manier is lekker eten steeds wat dichter bij je huis neerzetten, en op 't laatst in je huis.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou proberen de kat te vangen door een vangkooi in de tuin te plaatsen.
het verschilt per gemeente: soms kan je een vangkooi in bruikleen krijgen via de dierenambu, soms via de dierenbescherming.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wou hetzelfde antwoorden maar hoef niet meer dus :) +1
je kunt hem/haar proberen te lokken daar met je duim te bewegen en dan je gehele hand in je andere te leggen. dan denkt ie dat je een muis ofzo hebt. dan komt hij/ zij misschien naar je toe. als dat niet werkt dan zet je een bakje met eten en drinken voor katten buiten neer, dan begint hij/zij zich thuis te voelen. daarna moet je een beetje je aanwezigheid laten merken en zo krijg je een soort van band waardoor hij/zij niet bang voor je is. als zij/hij weer gezond is kun je gaan zoeken naar het baasje of zelf houden, wat jou het beste lijkt.

veel succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij kwamde "dierenbescherming" destijds met 'n heel goot "schepnet" , maar probeer eerst 'n vangkooi op de kop te tikken . Dat nauwe halsbandje is verschrikkelijk ! Erg lief van je om hem te helpen . Als de dierenambulance te duur is ,betaal ik wel mee.