Kan veel likken een teken van dominantie zijn?

Iemand vertelde mij dat honden soms likken om een bepaalde rang aan te geven. Mijn hond likt mij bijvoorbeeld veel minder dan iemand anders die hij minder vaak ziet. Kan dit zo zijn omdat ik het hoogste rang heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Likken is onderdanig gedrag.
De mindere hond in de roedel likt de hoger geplaatste, om zijn onderdanigheid te bevestigen (of misschien om in het gevlei te komen).
Dat jouw hond je minder likt dan iemand anders kan zijn, omdat hij die persoon meer als zijn meerdere ziet dan jou.
Maar: hij likt je wel, dus hij ziet je wel als zijn roedelleider in dit opzicht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond kan je een likje geven, om aan te geven dat hij je lief vind.
Een hond kan ook gaan likken, om aan te geven dat hij zich onderdanig opstelt.
Dat hij jouw niet zo likt, is ,omdat jij al een zekere positie heeft in zijn hondenleven.
Dus hoeft hij jou niet alsmaar weer opnieuw te laten zien dat je boven hem staat.
Een hond kan ook overdreven gaan likken als gevolg van grote onzekerheid tenopzichten van de positie van de ander.
Dus kan je maar beter flink gaan likken ( slijmen), kan je in de rangorde alleen nog maar omhoog.
Komt er nu een ander binnen die hij wel kent maar niet zo veel ziet, gaat hij likken omdat hij zich geen houding weet te geven, omdat hij heel erg blij is en omdat hij zich onderdanig wil opstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms heeft het ook te maken met dat je hond bij de fokker altijd iedereen mocht likken, mijn hond doet dat ook de hele tijd door. Maar het is vooral onderdanig gedrag. Je hond is waarschijnlijk erg onderdanig ook tegenover onbekende mensen of mensen buiten de roedel. Daar is niets mis mee! Behalve dan dat het niet echt fris is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Sophie, hier is dus wel iets mis mee. Dat is dus een teken dat de hond onzeker is. Honden die zelfbewuster zijn, doen dit niet of doen het minder. (Ik denk hierbij aan jouw vraag over de angst van jouw hond waar ik op antwoordde.)
een hond likt de mondhoeken van een andere hond als deze onderdanig is.

het kan ook een signaal zijn dat er iets niet in orde is als het echt dwangmatig lijkt te zijn, ook al begint het met terug aaien op zijn honds dan he (hij kan zijn pootjes niet gebruiken bij het aanhalen zoals mensen dat doen)

als je hond niet accepteert dat hij moet stoppen met dit gedrag als jij het zegt kan het zelfs zo zijn dat hij met ee kennelijk positief teken toch laat blijken dat ie dominant is omdat hij niet naar je luistert en dus maling aan je heeft.
ik weet echter niet of dit wel het geval is, en daarom zijn het ook 3 verschillende opties. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn hond van de dierenbescherming .Voor mij heeft hij 2 eigenaren gehad ,die hij beiden beet . De dierenbescherming en dierenartsen brachte mij vogeltjes die uit het nest gegooid of gevallen waren .Ik bracht die groot en liet ze los als ze daar klaar voor waren . De dierenbescherming zal gedacht hebben "die houdt zoveel van dieren ,en zal daarom wel geduld hebben met hem" . De eerste avond hing hij al in m'n arm. Hij is anti-autoritair.Hij duldt geen gezag boven hem . Net als z'n baas. Ik heb hem nu 9 jaar .Hij is onvoorstelbaar lief .Als hij aangevallen wordt door 'n grote sterke hond , bijt hij niet terug , maar slaat hem om met z'n achterwerk .Dat is inde hondenwereld de grootste vernedering . Het gebeurt wel 'ns dat hij aangevallen wordt door 'n klein hondje dat aan z'n nek blijft hangen . Geloof het of niet , hij loopt gewwon door met dat honje aan z'n nek. Hij barst van het zelfvertrouwen . Maar m'n lieverdje likt mij NOOIT ! . Ik krijg wel 'ns 'n heel klein likje en duwtje met z'n neus als ik "boos" ben geweest op hem , en doe alsof ik niets meer van hem weten wil . Daarmee laat hij zien dat ik de hoogste ben en vraagt daarmee of we weer vriendjes zijn . Dominante, zelfverzekerde honden likken haast niet dus. Ik lik ook heeel weinig. 'n enkele keer m'n bord af .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een gedoe over dominantie... Waarom draait alles tegenwoordig om straffen en dominantie? Maar goed, likken is dus overduidelijk een kalmerend signaal. Moet je maar eens opletten als je de riem pakt, of als je blij naar hem toe komt gelopen. Hij zal of vaak knipperen, likken of gapen. Leuk om te zien!