Hoeveel, wat, en wanneer voedt je een poesje van 6, bijna 7 weken? En hoe pas je voeding aan, aan de leeftijd?

Hiermee bedoel ik hard voer. Ik weet niet of het goed is, maar ik wil ze een heel klein beetje natvoer geven in de avond rond 7 uur, naast het hard voer.
Daarbij vraag ik me ook af of je een poesje, dat gewend is kattenmelk (in verpakking) te drinken, het dan zomaar kan weghalen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, wakker worden! of verhindert die minkukel aan je kont dit?
Rieneke1
12 jaar geleden
nou ja zeg, hoe snel wil je het hebben freek? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry??
Rieneke1
12 jaar geleden
ytje, let maar niet op ons! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oke

Antwoorden (1)

allereerst; ik mag toch hopen dat dit een noodgeval betrof, en dat je het kitten niet op deze leeftijd bij de moeder weg hebt gehaald.
6 weken is veel te vroeg, en zelfs tegen de wet!

dat gezegd hebbende; je kitten heeft kittenbrokjes nodig van een goed merk, dus niet uit de supermarkt.
wat natvoer erbij, ook van goede kwaliteit, is prima.
kittenmelk is geschikter dan kattenmelk.
hoe dan ook, ga nooit zo maar veranderen van voer.
neem hier ruim de tijd voor en meng steeds meer van het nieuwe voer door het oude.
doe je dat niet, dan kunnen de darmpjes van je kitten goed van slag raken.
verder mogen kittens onbeperkt eten, de hele dag door.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn excuses, ze is vandaag 7 weken geworden. De poes is afgelopen woensdag avond opgehaald. Ze is zindelijk en een vroege zelfstandige eter. Het is dan wel tegen de wet, maar voor het welzijn was het niet fout om de poes 2 dagen eerder mee te nemen. Kittenbrokjes koop je ook in de supermarkt..wat is het verschil?
Maar je kunt toch geen kitten/katten MELK vermengen met water??.. Wordt een poesje niet dik als ze de hele dag door mag eten?
Rieneke1
12 jaar geleden
het beste is rond de 13 weken; voor haar welzijn is het erg fout een kitten zo vroeg in huis te halen.
je ontneemt haar nu veel wat ze van moepoes en nestgenootjes had kunnen leren.
je wil toch een evenwichtig beestje, die later niet voor gedragsproblemen gaat zorgen?
heb je je dan totaal niet ingelezen? kittenbrokjes uit de supermarkt zitten vol met onnodige vulmiddelen zoals granen.
koop wat beter voer, met een hoger vleesgehalte.
dat is wat duurder, maar je kitten heeft aan minder genoeg, en produceert minder ontlasting. jazeker kan je kittenmelk vermengen met water, dat is geen probleem. kittens moeten de hele dag door kunnen eten.
ze zijn in de groei, en bovendien hebben ze een piepklein maagje.
pas na castratie is het goed in de gaten te houden of ze niet te dik wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de vragensteller niet aanvallen maar lees eerst eens wat over het dier wat je aanschaft.Kom je veel te weten en wat je wel en niet moet doen.Heeft de baas wat aan en het dier zeker!!Dit geld voor elk dier wat je aanschaft!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mhofman, dit heb ik gedaan, maar aangezien elke site wat anders zegt, ben ik het hier gaan vragen. Rieneke, ik heb me zeker ''ingelezen'' zoals ik al zei, elke site zegt wat anders. Daarbij heeft de eigenaar van de moederpoes meerdere nestjes gehad en weet wel wanneer een kitten wel of niet eerder weg kan. Kittenbrokjes uit de supermarkt van Whiskas (bijvoorbeeld) zijn niet anders dan kittenbrokjes uit een dierenspeciaalzaak van Whiskas..of wel dan?
Rieneke1
12 jaar geleden
de eigenaar van moepoes heeft duidelijk geen benul van waar ze mee bezig is.
het is niet voor niets dat raskatjes pas met 13 weken het nest verlaten.
je haalt dan een evenwichtig en weerbaar diertje in huis. wat betreft de brokjes, dat heb ik in mijn eerste reactie uitgelegd.
Rieneke1
12 jaar geleden
oh sorry, je vraag niet goed gelezen.
supermarktvoer is sowieso niet zo voedzaam. maar daar wil ik niet mee zeggen dat alles wat in de dierenspeciaalzaak te krijgen is wel goed is.
ga eens wat productinformatie lezen op de verpakkingen, en let op het vleesgehalte.
zelf vind ik iams en eukanuba prima en goed verkrijgbaar voer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze poes is geen ras poes..scheelt.
De eigenaar weet wel waar ze mee bezig is, anders waren ze allang dood geweest of niet dan..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... het is duidelijk dat jij veel informatie over kittens hebt opgezocht voordat je er aan begon! :-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Én ondanks dat het geen raskat is had het beestje alsnog pas met 13 weken het nest mogen verlaten. En ze gaan er niet dood aan, maar je komt er vanzelf wel achter wat de gevolgen ervan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lucy, waaruit blijkt dat? Alleenmaar omdat ik van elke informatie bron weer een ander verhaal krijg over de voeding? En dat ik eerder kijk naar een kat eigen en naar de wettelijke norm (hoewel ik er toch 2 dagen naast zat?)
Loop niet zo te bekritiseren en lees alleen het antwoord aub..Sjongejonge
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cica, ik ken de eigenaar, en die verzorgd ze goed.
Wat betreft de site, dit staat er over de leeftijd: Kittens mogen pas op de leeftijd van zeven weken bij de moeder weg. Eerder weghalen is wettelijk verboden en kan nadelige gevolgen hebben voor het welzijn van de kat. Bij veel raskatten is het de gewoonte kittens pas op een leeftijd van 13 weken mee te geven. Als ik dit dus zou lezen voor ik een kat koop zou ik denken: Het is geen raskat, en het mag..en ''het is de gewoonte'' bij raskatten..tja..moet ik dan wachten tot ze 13 weken zijn? Daarbij kan ik niks specifieks vinden over de voeding, geen hoeveelheden, soorten voeding ed..daarom dus deze vraag.
Rieneke1
12 jaar geleden
ytje, katten kennen een aantal socialisatiefases, periodes waarin ze makkelijk bepaalde zaken leren.
de tweede socialisatiefase is van 7 tot 12 weken.
in deze periode leren kittens van moeder en nestgenootjes wat grenzen zijn, en die te respecteren.
kittens die dit niet geleerd hebben, hangen bijvoorbeeld met klauw en tand in je handen.
dat wil je niet, en mogelijk reageer je hier verkeerd op, waardoor je op een gegeven moment met een totaal verknipte kat zit.
raskattenfokkers weten dit, en gaan zorgvuldig met hun kittens om. ook is met 13 weken het katje twee maal gevaccineerd, met 9 en 12 weken, en daardoor minder vatbaar voor ziektes.
een verhuizing en weggehaald worden uit het nest, bezorgt het beestje veel stress, en maakt het daardoor vatbaarder voor ziekte. als je je wat verder wil orienteren, kijk dan eens op de kattensite en op kattenplaza en kittenplaza, daar is veel info te vinden.