Na een week of vier kan een geoefende dierenarts de vruchtjes voelen in de buik. Na een dag of 42 kan er een echo gemaakt worden.
Zelf is het moeilijk te zien of te voelen. Haar buik gaat natuurlijk dikker worden en haar tepels zwellen op en er ontstaan kale kransjes rond de tepel. Maar meestal pas in de tweede helft van de dracht.
Is het nestje niet gewenst, dan kan je binnen drie weken na de mogelijke dekking de poes nog laten steriliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op kattenplaza.nl (zie link, onder het kopje 'zwanger of niet?') staat dat je dat kunt controleren vanaf de derde week na de dekking. Als de tepels van je poes rond die tijd donkerder van kleur worden, en de vacht rondom de tepels een beetje is gaan wijken, wijst dit op een zwangerschap. Door aan de buik te voelen op een bepaalde manier (palpatie) kun je ook de kittens in de baarmoeder voelen, maar daar moet je wel wat ervaring voor hebben, anders kun je de kittens bezeren. Dit kun je dus beter aan de dierenarts overlaten. Vanaf de vijfde week kan de dierenarts ook een echografie doen.
Kortom, ik zou de tepels van je poes een beetje in de gaten houden, en op een gegeven moment even langs de dierenarts gaan om zekerheid te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook dierenartsen kunnen zich nog vergissen. Jaren terug had ik een dierenarts op bezoek die uitvoerig mijn kat bekeek. Ze vertelde me dat mijn kat zwanger was. Ik wist haar te vertellen dat ze zich vergiste, mijn kat was toen namelijk al twee jaar gesteriliseerd.