Wat kan ik beter doen: twee konijnen kopen of een konijn en een cavia?

Zoals al eerder aangekondigd, ben ik weer op zoek naar een lief konijn.
Omdat één diertje zo alleen is, wil ik er twee. Ik had dus het plan om twee konijnen aan te schaffen, maar nu probeert mijn vader me op andere gedachten te brengen, volgens hem is een konijn in combinatie met een cavia veel leuker.

Ik vraag me echter af of dat zo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je je wat verder moet gaan verdiepen in de dieren zelf en het niet moet laten afhangen van wat jij zelf wil of leuk lijkt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Eucalypje: dat doe ik ook. Ik weet dat de beesten graag een maatje hebben en mijn eigen voorkeur gaat ook uit naar een konijn, omdat ik dat gewoon beter bij elkaar vind passen. Dat het met de cavia's samen echter zo slecht gaat dat de cavia daardoor helemaal gaat vereenzamen, dat wist ik niet. Ik heb het mijn vader nu ook laten lezen en hij is ook om, twee konijnen is beter.

Het beste antwoord

Het kan best, maar ik denk dat de combinatie konijn-konijn beter is. Die begrijpen elkaar.

Ik heb wat bronnen erbij gedaan, hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Konijn/konijn, ik ken iemand en zijn konijn had in 2 weken zijn cavia vermoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 konijnen! Een konijn en een cavia spreken allebei een totaal andere taal, ze zullen elkaar nooit begrijpen, dus echt vriendjes worden ze nooit. Als je 2 konijntjes uit hetzelfde nestje hebt zijn ze al gewend bij elkaar te zijn en die zullen heel gelukkig zijn met elkaars gezelschap.

Stel je eens voor dat jij levenslang opgesloten wordt met een ander mens (of bv een aap) waarvan je totaal de taal en gewoontes niet begrijpt, zou je dan ook niet liever willen dat het iemand was waar je mee kunt praten enz?

Bovendien zijn konijnen groepsdieren die zich het prettigst voelen met soortgenoten om zich heen. Cavia's ook trouwens. Konijn + cavia samen = 2 eenzame ongelukkige diertjes verplichten om samen te leven...

Ook heeft een cavia speciaal voer nodig, met toegevoegde vitamine C, omdat die dat niet zelf aanmaakt. Een konijn hoeft dat niet, dus eigenlijk zou je ze dan ieder hun eigen voer moeten geven. Hoe wil je dat doen als ze samen in één hok zitten?

ps: laat dit maar aan je vader lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vitamine C verhaal klopt helemaal. Er zijn maar 3 soorten zoogdieren die niet zelf vitamine C aan kunnen maken, dat zijn mensen, apen en cavia's. Geen enkel ander zoogdier heeft het nodig.
Als je de keuze hebt: twee konijnen. Een konijn en een cavia kan goedgaan, maar kan ook fout gaan. Twee dieren van dezelfde diersoort begrijpen elkaars 'taal' en hebben hetzelfde bioritme. Ze zullen veel meer plezier aan elkaars gezelschap beleven. Zowel cavia's als konijnen zijn groepsdieren, die je dus bij voorkeur met meerdere (van dezelfde soort) moet houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het beste als je 2 konijnen doet want die zullen sneller met elkaar spelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een konijn en Cavia gaan prima samen en helemaal als het konijn een klein soort is. wij hebben jaren lang een Cavia (Puk) en een Pools dwergkonijn (Polly) bij elkaar gehad en dat waren hele dikke vriendjes. Ze sliepen tegen elkaar aan, heel gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe deed je dat dan met eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze aten een mengsel van konijnen en cavia voer en daarbij kreeg de cavia elke dag een vitamine c tablet.
De combinatie konijn-cavia is misschien voor de eigenaar leuker, maar voor de dieren zelf zeker niet. Het gaat zelden écht goed; waarbij niet alleen de dieren elkaar niet aanvallen, maar ook nog wat hebben aan elkaars gezelschap.

Zeker de cavia (het konijn ook wel, maar in mindere mate) heeft soortgenoten nodig, die zijn eigen 'taal' spreken. Dat tekort aan sociaal contact met soortgenoten heeft zoveel invloed dat het zonder gekheid jaren van het leven van de cavia kan kosten.

Wat ook nog een probleem is, is dat konijnen en cavia's heel verschillende voedingsbehoefte hebben. Een konijn op caviavoer wordt te dik. Een cavia op konijnenvoer gaat dood aan scheurbuik. En omdat ze constant moeten kunnen eten, kun je ze niet simpelweg even uit elkaar halen rond voedertijd.

Mijn advies: niet doen.