Kat eet niet meer! HELP

Onze vier jarige kat is de laatste dagen erg sloom. Geen fut, staat een beetje sloom voor zich uit te staren. Staart hangt over de grond. Eten doet ze niet meer sinds twee dagen, drinken wel. Zijn vanmiddag bij dierenarts geweest. Die kon niet vinden. Hebben zachtvoer meegekregen. Dit heb ik verdunt en met spuitje in de bek gespoten. Zoals dierenarts heeft aangegeven. Heeft ze na een minuut uit gespuugd. Alle inentingen heeft ze gehad. Wie o wie weet iets. Ik ben radeloos. Morgen gaan we sowieso naar de DA. Dus dat advies is niet nodig. Maar wie kan mij advies of raad geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dat klinkt niet goed. Helaas zal niemand hier kunnen zeggen wat de kat mankeert, dat kan van alles zijn. Niet eten is erg schadelijk en kan snel fout gaan bij de kat. Als dierenartsassistente zou ik je sterk aanraden om bij de dierenarts een bloedonderzoek te laten doen. De beste behandeling kan pas echt gegeven worden als de oorzaak wordt gevonden. Maar helaas is deze niet altijd (makkelijk) te achterhalen. Op zijn minst een algemeen bloedbeeld en een fructosamine/glucose test lijken me aan te raden.
Heeft de dierenarts al injecties/ medicijnen gegeven tegen de misselijkheid/braken en om de eetlust op te wekken?
Blijf het verder proberen met het dwangvoeren, want zo verzwakt je kat steeds verder, zonder eten.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat je je kat ook buiten lopen?het zou dan kunnen zijn dat ze een teken beet heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar een weekend dierarts kijken wat die zegt
moet iets zijn zielig dat beestje is vast ziek echt ga nu gelijk bellen als wij mensen wat hebben gaan we toch ook in een weekend naar de dokter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders dan bij mensen en honden MOET een kat eten en is drinken van ondergeschikt belang.
Dus als hij pertinent niet eet en dwangvoeding wordt uitgespuugd zal hij bij een dierenarts tijdelijk aan een infuus moeten.
Hopelijk is het niet zo ver gekomen en heeft de da inmiddels al een diagnose kunnen stellen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij zegt is niet helemaal waar, katten hebben in principe meer vocht nodig dan (hard)voer. Als je een kat natvoer geeft, zit hier vaak zoveel vocht in, dat katten hierbij niet veel meer drinken. Katten die alleen maar of voornamelijk droogvoer krijgen, drinken wel veel meer. Drinken is wel degelijk belangrijker dan eten voor een kat. Uitdroging bij katten is dan ook heel gevaarlijk. Dit zou je kunnen testen door de huid van het katje omhoog te trekken. Als het 'blijft staan' is de kat zeer waarschijnlijk uitgedroogd (hoe erg hangt af van hoe lang de huid blijft staan) en zou ik direct naar de dierenarts gaan of, wanneer dit niet mogelijk is, de kat dwangmatig vocht toedienen met een pipetje (dit heb ik zelf ook gedaan bij een kitten van 8 weken en dit heeft m.i. wel geholpen!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het niet over het verschil gehad tussen hard-of blikvoer.
Jouw antwoord is een algemeen begrip tussen nat- en droogvoer maar bij zieke katten is eten belangrijker dan drinken.
Daarbij geldt dat in geval van dwangvoeding zeer energierijk voedsel wordt gegeven in bijna vloeibare vorm.
Dat daarbij vocht wordt geleverd is heel prettig maar in eerste instantie niet het belangrijkste.
Het gaat vooral om de energie-voeding omdat de kat anders snel verzwakt. E.e.a. uit eigen ervaring bij zeer zieke kat en ik reageerde ook erg verbaasd toen me dit door de dierenarts werd verteld.
Ik wist ook nooit beter dan dat drinken het belangrijkste was.
Ach, zo leer je nog eens wat uit een vervelende ervaring.