een konijn snuft en piept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piepen en knarsen met de tanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen piepen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter aanvulling op de andere antwoorden:
en ze kunnen gillen!! (heb er ooit 1 gehoord die in een strik zat....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef en het gaat door merg en been!! bah....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt heeeeeeel zielig!:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook regelmatig konijnen horen gillen. Alleen daar gebeurde iets anders mee... Maar ze kunnen 't en hard ook.
Konijnen kunnen ook heel hard op de grond stampen met hun achterpoot.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vooral als ze op een ander konijn zitten.
Kimath
13 jaar geleden
Die van ons stampte altijd op de grond als hij iets op tv hoorde, in een film ofzo. Schijnt dat het een waarschuwing voor gevaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of als ze boos zijn! Hihi
konijnen kunnen wel degelijk geluid maken als ze huppelen of als ze tegen een voorwerp oplopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knorren
* Een kort, bijna blaffend, knorrend geluid.

Het is wat een konijn laat horen als het te maken krijgt met een (vermeende) aanval en daar agressief op reageert.
Als een dier zo op jou reageert kun je beter oppassen, want het zou over kunnen gaan tot bijten. Vermoedelijk voelt het zich aangevallen en is het zinvol na te gaan waardoor dat geweest kan zijn.

Fiepen

* Een heel zacht, zich steeds herhalend fluitje dat alleen van dichtbij te horen is.

Meestal wordt het gebruikt door konijnen die op de arm zitten, maar liever weer los willen rondlopen. Het betekent dus eigenlijk zoiets als: 'het was best leuk, maar nu heb ik er genoeg van.'

Tandenknarsen

* Een langzaam en zacht geknars met de tanden.

In tegenstelling tot menselijk tandengeknars drukt dit bij konijnen alles behalve frustratie uit. Ze doen het juist om aan te geven dat ze iets prettig vinden (geaaid worden bijvoorbeeld) en dat ze helemaal ontspannen zijn.

Brommen

* Een aanhoudend zacht gebrom van het mannetjeskonijn (de rammelaar of ram).

Mensen die een ram thuis hebben, zullen het allemaal kennen. Het wil zeggen dat hij in de stemming is om te paren. Dat doet hij natuurlijk het liefste met een vrouwtjeskonijn (een voedstertje).
Als er een voedstertje aanwezig is zal hij daar bovendien rondjes omheen draaien, dingen naar haar toeslepen die kunnen helpen bij het bouwen van een nestje en proberen haar te dekken.

Gillen

* Een hoge, ijselijke schreeuw.

Dit is doorgaans een uiting van plotselinge pijn, schrik of angst. Hoor je een dergelijke gil bij je konijn, zonder gezien te hebben wat er is gebeurd, doe je er goed aan je konijn meteen te controleren. Vaak is het beestje alleen geschrokken en is er verder niets aan de hand. Het kan echter ook zijn dat het zich heeft bezeerd, bijvoorbeeld bij een val of een ongelukkige sprong. Controleer dus met name of alle pootjes nog naar behoren functioneren.

Kloppen met poten

* Een hard op de grond kloppen met beide achterpoten tegelijkertijd.

Dit is een van de hardste geluiden die konijnen maken en daar is ook alle reden toe. Ze doen het als ze schrikken of bang zijn voor iets en hun soortgenoten willen waarschuwen voor dreigend gevaar. Met wijd open ogen zoeken ze vervolgens een schuilplaats. Dit kan ook andersom werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik moest het ook inkorten, dus als er sommige onafgemaakte dingen staan, komt dat door mij. De bron staat eronder dus ik hoop dat ik zo goed antwoord op je vraag heb gegeven :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als ze he gevoel hebben dat ze bijna dood gaan maken ze hele rare geluiden heb ik zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat doe jij met konijnen?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eten ofzo?
Ja, toen mijn konijntje stervende was gaf het ijselijke schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een konijn kan krijsen, grommen, gillen, knarsetanden en piepen.