Kan onze kat vlooien krijgen als hij nooit buiten komt?

Mijn man denkt dat onze kat vlooien heeft. Hij vond een klein beestje in onze slaapkamer, maar ja, het kan net zo goed iets zijn wat door het raam naar binnen is gekomen, er zitten soms ook spinnen, en andere beestjes in onze slaapkamer, het raam staat altijd op een kier.

Onze kat komt nooit buiten, onze vorige kat is overreden, dus we willen het risico niet nemen met hem.
Hoe kan hij dan aan vlooien zijn gekomen?
Ik zie hem trouwen ook niet krabben ofzo?

Dus hoe zouden die vlooien op hem kunnen komen, als hij nooit buiten komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (7)

Ja hoor, dat kan. Je kunt zelf bv onder je schoenen of in je kleding vlooien mee naar binnen nemen, hetzij van buiten, hetzij ergens anders vandaan waar wel vlooien huizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt geen vlooien mee naar binnen, vlooien komen alleen op de mens als de besmetting zoo hoog is dat ze geen andere keus hebben. Je neemt wormen eitjes mee naar binnen en die zorgen voor vlooien.
Ik snap je rede om je kat binnen te houden! Dat is mijn rede ook om mijn katten binnen te houden. Terug naar de vraag. De kat kan vlooien krijgen dvm wormen eitjes. Die kun jij mee naar binnen lopen met je schoenen. Dus ja de kat kan vlooien krijgen als die alleen binnen komt.. Jullie komen wel buiten :). Je zou je kat bv preventief (nu waarschijnlijk niet preventief, maar als behandeling) ipv elke 4 weken behandelen tegen vlooien elke 3 maanden, gelijk met de ontworming. Ontwormong mag ook 1 x per jaar met een binnen kat, maar juist omdat je ze mee naar binnen kan lopen, kan je ze ook mee naar buiten lopen. Je ontwormd overigens niet voor de kat maar voor de volksgezondheid. Advies: uit de praktijk blijkt frontline niet meer goed te werken. Kies stronghold (ontworming in een) of advantage (bij dierenarts) of bolvo gold uit dierenwinkel, die is net zo goed. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf heb ik al 12 jaar niet hoeven ontvlooien bij mijn katten die alleen buiten op het balkon komen, maar het kan in principe wel.
als je op bezoek bent geweest bij mensen met huisdieren, kan er een vlo op je zijn gesprongen en met je mee zijn gereisd.
wat je kan doen is het volgende: kam je kat goed, en kijk of je kleine zwarte korreltjes ziet.
doe die op een keukenpapiertje, en maak het vochtig.
mochten dit vlooienpoepjes zijn, dan zal het papier rood kleuren.
in dat geval zou ik even een pipetje halen bij de dierenarts.
Rieneke1
13 jaar geleden
De kans dat hij die krijgt via jullie schoenen is niet onmogelijk maar uitermate klein.
Was het kleine beestje wel een vlo, als het kleine beestje gewoon liep als een kevertje/ torretje/ vliegje enz. dan is het geen vlo, die kunnen op een oppervlakte zonder haar, bijna niet rechtop lopen, die vallen dan om.
Ook is het nog erg vroeg in het jaar om nu van buitenaf vlooien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik nooit doen, hem onnodig behandelen!!!
Het is puur gif wat je er voor moet gebruiken, de kat zou er allergisch voor kunnen zijn, dat weet je pas als hij er erg ziek van is geworden.
Als je het beestje zo kon pakken en het sprong niet weg, was het geen vlo.
Dus a.u.b. niet behandelen.
Rieneke1
13 jaar geleden
reactie op vlooienmiddelen krijg je als je achterhaalde rotzooi zoals exil gebruikt, of als je een middel voor de hond aan de kat geeft.
vlooienmiddelen van de dierenarts kan je veilig geven.
toch zou ik het niet nodeloos toedienen, maar eerst zeker willen weten of er wel vlooien zijn. gezien wat je hebt meegemaakt met je kat begrijp ik je reactie wel hoor ed, maar spul van de dierenarts is echt veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, jij begrijpt me rieneke, maar al is het prima spul van de dierenarts, dan geef je het toch nog steeds niet, alleen omdat er een beestje in de slaapkamer liep, die beslist geen vlo was!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo, het vriest nog in de nacht buiten, hij sprong niet weg, toen ze hem oppakte en gekeken op internet leek hij ook niet op een vlo, jemig Cica, wat kan jij overdrijven in je reactie. ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
niet kibbelen jongens! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))))
volgens mij is het ook niet de tijd voor vlooien ? augustus
wil het wel eens erg worden

Tenzij jij of je man in zeer warme omgeving werken en met dieren honden katten ed
maar dan zou je er al vaker mee te maken hebben gehad
maar op onderstaande site staat wel een plaatje van een vlo
wellicht kun je vergelijken ?
maar het lijkt me sterk
bovendien een klein inspectie van je kat kan nooit kwaad
vaak zitten ze in de voorkant nek of op de kin
maar zoals gezegd het lijkt me sterk in deze tijd van het jaar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc: ik vond de eerste op m'n kat alweer in januari, toen het even zo warm was.
En inderdaad, in onze huizen is het altijd een ideale temperatuur voor vlooien.
Nu vlooien krijgen is zeer zeker niet ondenkbaar! Vorige week liep ik in het bos met mijn hond en mijn hond was in een vlooiennest gestapt. Maar goed, terug naar het onderwerp.

Binnenkatten kunnen vlooien krijgen, ook als ze nooit buiten komen. Het is voor de mens vrij makkelijk om een eitje van buiten mee te nemen aan bijvoorbeeld de schoenen, maar ook een vlo door contact met andere dieren of mensen die dieren hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn dat de andere kat nog wat heeft achter gelaten in kieren ed.De eitjes kunnen heel lang overleven en de vlooien kunnen overspringen naar de nieuwe kat.Zou hem in elk geval wel behandelen want ook een kat die binnen blijft kan vlooien hebben.