wat kan ik mij kat te eten geven

Hoi,

Ik woon op dit moment in Oeganda en de mensen hier houden geen katten. Er lopen er een paar rond, maar men houdt hier meer van honden. Nu is er een zwerfkatje aan komen lopen. Geen kitten meer, maar nog wel jong.
Ze is inmiddels vertrouwd met me geworden en komt ook vaak binnen op de bank liggen. Het probleem is dat ze hier geen kattenvoer verkopen. Helemaal niks. Ik heb haar tot nu toe van die blikjes tonijn gegeven, maar dat wordt een beetje duur. Wat kan ze eten, ze heeft niet veel keus want anders worden het alleen muizen en wat ze nog meer vindt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (10)

Denk is aan kaas, ham katten eten heel veel probeer maar uit.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas? Te vet en te zout, vooral doen als je een kat snel dood wilt hebben. En ham? Heeft niemand je ooit verteld dat varkensvlees niet goed is voor katten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ham is ook veel te zout. Ham en kaas kun je best geven (een miniem stukje!) als verwennerijtje, maar zeker niet als eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
varkensvlees is ook slecht voor mensen
toch eten we het zelf ook
Katten zijn eiwiteters dus alles met veel eiwitten is goed voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk, uiteindeljk, het meest gezonde en beste dieet voor een kat. Veel beter in elk geval dan een eenzijdig menu van blikjes schoongemaakte tonijn.

Je zou haar - met name dierlijke- resten kunnen geven van je eigen maaltijd / bereiding, maar eigenlijk voornamelijk als extraatje. Maar ook plantaardige gekookte kost zal ze best lusten. In de jaren 50 nog werden eigenlijk alle honden en katten met restjes en afval gevoerd ; speciaal honden- en katteneten is pas iets van ruimschoots na de oorlog. Ze redt zich vermoedelijk dan ook prima door haar eigen kostje bij elkaar te scharrelen, en houdt en passant ook nog eens wat ongedierte van het erf.

Speciaal voedsel maken en verkopen voor dieren die als huiskameraad gehouden worden is natuurlijk een buitengewoon westers |(en vaak sterk overdreven) concept, dat je niet al te verrassend beduidend minder ziet in landen waar de overvloed wat minder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik in Gambia was hadden we een hotel kat, en die vrat insecten. Zat er zo'n loeier vanveen kakkerlak, RATZ, vrat de kat em wef. Zag er vrij onsmakelijk uit, maar gezien de moeite die de kat er voor deed moet t wel lekker zijn. Ook can andere hotels hoorden we dit...
Dus, of kattie of jij, op kakkerlakken jacht! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ff vraagje hoor als het een zwerfkatje is heeft hij dan niet vlooien want dan komt je hele huis + jij eronder te zitten niet ze fijn (ervaring van mijn eigen kat) En zoals ik ook weet van mij eigen kat vinden ze vaak vis lekker zoals zalm enz. maar dat is inderdaad beetje duur. mijne vind kaas ook heel lekker of een plakje worst En als je zelf wat gegeten hebt kan je gewoon wat voor hem neerlegen kijken of hij het eet. Ik denk zelf dat je hem ook niet teveel moet voeren als hij al een tijdje op straat gewoon heeft kan hij denk ik zijn eigen eten wel vinden. Waarneer je hem te veel zelf geeft denkt hij als hij honger geeft laat ik maar naar haar/hem toe gaan en word hij juist duur en moeilijk ook niet wat je wilt toch.... (eieren valt ook wel in de smaak maar is niet zo goed elke dag...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel katten zijn gek op tonijn, maar te veel is niet goed.
het bevat weinig voedingsstoffen , dus de kat heeft er niet zo veel aan.
bovendien bevat tonijn kwik.
is er geen slagerij in de buurt, waar je wat slachtafval kan krijgen?
alles is goed, mits gevarieerd, en geen rauw varkensvlees.
mogelijk kan je anders ingeblikt vlees kopen?
wat je ook kan geven is yoghurt, of een geklutst ei.

eerder genoemde suggesties als kaas of plantaardige voeding zijn niet gezond voor een katje, zeker niet als die nog in de groei is.
Rieneke1
13 jaar geleden
Gekookte kip vinden ze ook lekker en is ligt verteerbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer verse vis of vlees te krijgen, dat moet toch wel de basis zijn. In dat soort landen zou ik het vlees wel eerst koken en laten afkoelen voordat je het geeft. Runderhart of niertjes vinden veel katten niet te versmaden, lever kan ook, maar niet teveel en te vaak. Kale rijst erdoorheen voor een goede vulling, kale macaroni/pasta, maar niet teveel en te vaak. Restjes gekookte groente zal ze ook wel lusten, mag ook mits er geen kruiden o.i.d. opzitten en als toevoeging op vlees/vis.
Als ik jouw was zou ik proberen of er iemand vanuit NL. antivlooien en wormenmiddel kan opsturen, want anders lijkt het me niet fijn haar in huis te hebben en kan ze bovendien jou (of je kinderen?) besmetten met wormen. Zwerfkatten wemelen meestal van de parasieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardappels en groente en een stukje vlees goed prakken dat vinden ze bij mij heerlijk in katten brokjes zitten ook groente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De volledige voeding van een wilde kat is 4 muizen per dag ;) heb ik toevallig pas ergens gelezen, maar Joost mag weten waar??