Waarom legt de moederpoes één van de kittens apart?

We hebben een nestje van 4 kittens van 17 dagen oud. Een van de kittens zag er al magerder uit dan de anderen, maar na ze gewogen te hebben blijkt hij 100 gram lichter te zijn dan de andere kittens en weegt nu nog pas 240 gram. Hij heeft sinds een aantal dagen diarree. Daarnaast piept hij veel harder dan de rest van de kittens (als je hem oppakt).
De moederpoes heeft de kitten verplaatst onder het bed op een matras en de rest van de kittens laat ze gewoon in de doos liggen die overigens wel beschut staat. Ze blijft dan bij de apart gelegde kitten liggen.
Is dit normaal en komt het vaker voor?
Wat moet ik met de kitten doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Drinkt het ene kitten wel genoeg? Ik zou z.s.m. naar de da gaan want diarree bij zo'n kleintje is funest en hij weegt al te weinig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb je meer info,er staat ook een telefoonnummer bij. http://www.kittenopvang.nl/kittens.htm
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe gaat het nu met het kitten?

Het beste antwoord

Het is normaal dat een moederpoes een niet levensvatbaar kitten uit het nest verwijdert. Je kunt doen wat je wilt, maar vroeg of laat zal dit kitten dood gaan. Soms gaat de moederpoes er gewoon op liggen en drukt het dood. Lijkt erg triest, maar dat is de natuur.
Bij de fok van onze raskatten hebben we twee maal meegemaakt dat de moederpoes er gewoon op ging liggen. Dan neem je het weg en gaat het bijvoeren, mee naar de dierenarts en je doet van alles om het dier in leven te houden. Dat lukte gelukkig, tot op een leeftijd van 11 weken het van het een op het andere moment was afgelopen.

De dierenarts had het al voorspelt. "Wat wij nog niet zien heeft ma-poes allang geweten. Het beestje is niet levensvatbaar. Een dier reageert op het natuurlijk gegeven, wij op onterechte emotie."

Toegevoegd na 2 minuten:
Moet zijn: voorspeld
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, de natuur, moederpoes wéét het. Plus +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel mooi verwoord, maar klopt inderdaad , wederom +