mijn kat blijft mager

Ik heb een seniore kat van 13 jaar oud.
Ze was altijd gezond maar sinds kort wordt ze zeer mager.
Ze is al meedere keren ontwormt en ze eet goed.
Ze krijg zelfs speciale senior pate maar ze komt maar niet aan!!
Haar stoelgang is normaal en haar plas kunnen we nog niet hebben opvangen.
Mischien weet iemand wat hiervoor voor dat we haar naar de dierenarts sturen (daar hou ze niet zo van :-p)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dat hoeft ze niet!

Gaat je kat naar buiten? Want daar eten ze muizen en dat is goed voor hun vacht en het houd vet vast

Mijn kat is 14 en half
En die was ook eerst mager nou is ze dagen buiten en ze wordt ook al wat dikker en ze is gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De enige echte oplossing is toch echt naar de dierenarts gaan om de oorzaak te achterhalen. Het zou kunnen dat haar gebit er slecht aan toe, waardoor ze minder goed kan eten, dan is een gebitssanering nodig. Maar ook kan het zijn dat ze een te snel werkende schildklier heeft of slechte nierwaardes. Er zijn zoveel aandoeningen die een oudere kat kan hebben, waarbij ze aan gewicht kan verliezen. Meestal zal er een bloedonderzoekje gedaan worden om e.e.a. na te kijken. Dit is sowieso sterk aan te raden bij de seniorkat. Alle oudere dieren gaan vroeg of laat wat mankeren, maar aan de meeste dingen kan nog iets gedaan worden.
Veel katten houden niet van de rit naar de dierenarts. Is het heel ernstig, dan kan je vooraf wat kalmerends vragen aan de dierenarts. Maar het bezoekje is mijns inziens echt nodig en in het belang van de kat, al snapt ze dat helaas zelf niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee van onze oudere katten werden mager en aten toch genoeg. De ene had schildklierproblemen (blijkt uit bloedonderzoek) en de ander nierproblemen (blijkt uit urine onderzoek. Schildklierproblemen na Felimazole helemaal opgelost. Nierproblemen voorlopig ook. In beide gevallen kwam de dierearts daar achter. Je en je kat zullen toch moeten gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ gelukki gaat het met je beestjes nu goed :)
Die senior pate, daar bedoel je blikvoer mee? Van blikvoer komt een kat niet aan hoor!
Gewoon minimaal 4 keer per jaar ontwormen ( bij katten die muizen vangen zou ik het vaker doen, muizen zijn dragers van ongedierte ), goede brokvoeding geven ( zoals Iams, Pro Plan, Prins ) of anders een verse vleesvoeding ( Haaks Barf of Prins ).

Tsja, het kunnen altijd ziektes zijn... daarvoor moet je toch echt naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blaasgruis en niersteen is ook te zien op een echo, dus je hoeft niet te wachten met plas opvangen om de dierenarts te bezoeken. de kat hoeft er niet van te houden, de baas ook niet (welke wel) maar dit is geen prioriteit op dit moment. bloedtesten kunnen ook al heel veel uitsluiten een beeld geven van een aandoening.

snel vermageren is altijd een reden om een bezoekje te brengen aan de dierenarts. wellicht kan je overleggen om haar op ander voer te zetten (senioren voer hebben meer volume, maar minder voedingswaarde) maar de oorzaak moet gevonden worden zodat je niet lapmiddeltjes gaan proberen.

succes en beterschap met je kat!!!