2,5 jaar oud hondje eet heel weinig! Wat kan ik hier aan doen?

Wij zorgen sinds kort voor een een chiuaua hondje van ongeveer 2,5 jaar oud. We hebben deze overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen.

Deze persoon had aangegeven het hondje van 'alles' te eten te geven... Nu willen wij niet op dezelfde voet doorgaan en haar nu droge brokjes geven voor haar tanden, maar deze wil ze helemaal niet eten! Na normale brokken te hebben geprobeerd hebben we extra kleine brokjes gekocht, speciaal voor kleinere hondjes, maar ook deze eet ze niet.

'Mensen eten' eet ze (net als iedere hond) maar al te graag... ook van dat waterige vlees uit blik eet ze in no time op. Ik heb gelezen dat dit helemaal niet zo goed is, en droge brokken het beste zijn voor een hond, voor de voedingsstoffen en het gebit. Deze laat ze nu dus gewoon staan, ze zal misschien een paar enkele brokjes eten op een dag.

Ze eet nu dus heel erg weinig... Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

'Menseneten' inderdaad echt niet goed voor haar. Begin met het natvoer wat ze lekker vind en meng er wat brokken doorheen. Desnoods kan je de brokken al een beetje voorweken. Bouw het aantal brokken steeds verder op. Bied het eten aan en haal het na een half uur weg. Ze zal snel genoeg doorhebben dat ze niks anders krijgt en dat het weggehaald wordt, dus dan moet ze wel gaan eten.
Je kan ook vers vlees geven als ze echt eigenwijs blijft, maar omdat ze dan geen evenwichtig samengestelde dieet heeft, zijn voedingssupplementen van de dierenarts wel aan te raden.
Geef voorlopig helemaal geen tussendoortjes of extra's, zodat ze echt honger heeft en gaat leren dat er 2 tot 3 voedingsmomenten op een dag zijn waar ze het mee zal moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Brokken zijn helemaal niet zo goed voor honden en zeker niet voor de tanden, zoals zovaak wordt gedacht. Bovendien bevatten de meeste brokken te veel granen wat zeer belastend is voor hondendarmen.
Een hond in de natuur eet zijn prooi volledig op en de enige granen die hij meekrijgt is de maaginhoud van het konijntje.

Honden kauwen niet of nauwelijks en het prutje van brokjes blijft in de kiezen zitten en zorgt voor tandbederf.

Een hond dat geen brokjes gewend is, kun je bijna niet meer aan de brokken krijgen.

Koop vers vlees voor hem. Bij dierenspeciaalzaken kun je diverse merken rauw vleesvoer krijgen. Dat is veel beter voor het gebit en beter voor zijn spijsvertering.

Met de pot meeëten is zo gek nog niet, mits je het eten niet kruid en het vlees rauw geeft.

Als je overstapt, wen het hondje dan langzaam aan het rauwe vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een bruine boterham, doe daar een heel klein beetje bouillon bij en daar doorheen de brokken. Een bruine boterham is niet slecht (zout wel, daarom dus maar een beetje).

Een hond eet vooral met z'n neus en zal door de geur van de bouillon wel gaan eten. Bouw dit trucje langzaam aan af door de verhouding vwb brokken te verhogen.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
ja, dat kan ook en is eigenlijk ook bouillon. Of een beetje kipfilet erdoorheen.
De hond is 2 1/2 jaar bij een ander baasje geweest,
en moet het e.e.a. verwerken. Oude gewoontes afleren,
nieuwe gewoontes aanleren, nieuw baasje leren kennen.

Spaar kosten nog moeite om tot elkaar te komen.
Aan een ongelukkige of dode hond heeft u ook niets.

U kunt het beste informatie inwinnen bij een dierenarts of bij een dierenasiel, de bibliotheek, of even googlen op
het hondenras.

Koop gewoon het voer wat geschikt is voor de hond,
zowel nat als droogvoer, afgewisseld met mager poulet
(soepvlees) of een biefstukje.

En gebruik een tuigje ipv een halsband.
(dus die wurghalsband mag weg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijst met kippenbouillon. Misschien ook wat stukjes kipfilet. Later bouillon over brokjes. Langzaam afbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even het gebit na laten kijken door de dierenarts.
door de slechte voeding kan dit aangetast zijn dat harde brokken te pijnlijk zijn om te eten.

is het gebit prima en eet ze nog niet dan is het gewoon een verwend hondje. de aanhouder wint. (hond kan eigenwijs zijn, maar bij honger zal het echt wel eten)

de maag dan een chihuahua is heel klein. er zullen dan ook maar een paar brokjes ingaan voor het vol zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal is dat idd ook niet het probleem op die leeftijd met normale voeding :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ook nog niet aan gedacht en idd een chi hoeft niet veel te eten om een volle maag te hebben :')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, de deense dog weer wat meer nodig over om een verzadigd gevoel te hebben :O) (of die vretbek hier!) voor de mini soortgenoot zijn het echt maar enkele brokjes die voldoende kunnen zijn als het een uitgebalanceerd volwaardig voer is.
Ik heb de andere antwoorden niet gelezen, maar wil toch even reageren. Het is heel goed om haar brokjes te gaan geven! Dit kun je echt het beste doen door haar 4x per dag haar brokjes voor te schotelen en na 10 min weer weg halen. Niet eten is pech, maar geef haar tussen door ook absoluut geen andere dingen! Ook geen koekjes enz. Een hond die honger krijgt gaat vanzelf eten. Een gezonde hond kan 6 weken zonder eten (is natuurlijk niet goed), zonder daar schade van de organen van te krijgen. Dus dit is even heel goed doorzetten en geen medeleiden hebben. Ze kiest zelf om niet te eten. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bonjour lesboules . "n hond ( 'n mens ook trouwens) eet het liefst voedsel waar hij aan gewend is . Ik krijg door m'n grote direnliefde veel honden te logeren . Mestal eten ze de eerste dag niet het voer wwar al mijn honden oud mee geworden zijn . Als ze het niet opeten , haal ik het weg , en zet de bak de volgende dag weer neer.Ze gaan niet dood van 1 dag niet eten , Integendeel. De volgende dag eten ze de bodem eruit ! In Artis geven ze alle carnivoren 1 dag per week geen eten .