Weet iemand wat mijn kat mankeert?

We zijn al bij de dierenarts geweest. Hij heeft wat koorts, 39.5, en is misselijk. Bij de arts heeft hij daar wat injecties tegen gekregen, en dat heeft geholpen. Dat was donderdag, nu is hij weer niet lekker. Heb hem opnieuw iets gegeven tegen de misselijkheid en de koorts, maar ik weet nog steeds niet wat hem mankeert. We hebben ook zijn bloed laten testen, dat was allemaal ok. Het is trouwens een rode kater van 11. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan een virus of bacterie-infectie zijn, dat is moeilijk op afstand te zeggen. Mogelijk heeft je kat iets verkeerds gegeten, komt hij buiten?
Had je de meegegeven medicijnen niet sowieso een paar dagen moeten geven, ik begrijp nu uit je verhaal dat je alleen vandaag hebt gegeven en na donderdag niet meer. Dat is niet verstandig! Als de dierenarts medicijnen voorschrijft moet je die niet alleen geven bij klachten, maar de voorgeschreven medicijnen zolang geven als aangegeven op het etiket, meestal minimaal een week.
Als dierenartsassistente zie ik regelmatig katten en honden met deze klachten. Vaak kom je er niet achter wat het precies is, ook zij lopen griepjes en virussen op.
Geef de medicijnen volgens voorschrift en bel morgen je dierenarts als het niet beter gaat! Let op dat je kater blijft drinken/eten/plassen en poepen, doet hij 1 of meer van deze dingen niet dan moet je ALTIJD contact opnemen met de dierenarts, zeker als hij koorts heeft (let wel, katten hebben een hogere lichaamstemperatuur dan wij, maar 39,5 is wel koorts), temperatuur hem als dat lukt, zijn koorts mag echt niet verder stijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het bloed kan je op veel waarden testen, dus nader bloedonderzoek kan een optie zijn.

jammer dat je niets hebt verteld over de ontlasting van de kat. aanvullend op het bovenstaande antwoord (virale of bacteriële infectie) kan er ook sprake zijn van een ontsteking zijn in het spijsverteringskanaal zelf.

sommigen worden veroorzaakt door parasieten of voedingsovergevoeligheid (de kat hoeft dus niets 'verkeerds' gegeten te hebben, al kan dit wel een mogelijkheid zijn)

een (acute) alvleesklierontsteking heeft ook als gevolg dat de kat gaat braken, veel pijn, en koorts heeft.

goed opletten dat de kat goed drinkt!!! katten hebben al de neiging om te weinig te drinken, bij braken drogen ze snel uit! en natuurlijk letten op de ontlasting zoals er al gezegd is

het gissen hier is natte vingerwerk. nader onderzoek door je dierenarts is zeer noodzakelijk.

succes en beterschap met je kat