Mijn kat valt me uit het niets aan en hangt aan mijn arm bijtend laat niet los wat doe ik hieraan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Veelal is ‘probleemgedrag’ bij de kat normaal kattengedrag, maar een probleem voor eigenaren. Daarbij zijn de meeste probleem katten niet ziek, maar onbegrepen. We hebben al snel de neiging om agressief gedrag te straffen, maar vaak maakt dit het probleem eerder erger dan dat het iets oplost. Hoewel de agressie voor ons vaak onverwachts lijkt, is er vrijwel altijd een reden voor.

In plaats van te focussen op het afleren van het ongewenste gedrag, zou het beter zijn aandacht te geven aan ontspannenheid en tevredenheid van de kat. Het ‘korte lontje’ verdwijnt dan vaak vanzelf.
Het kan ook zijn dat je poes pijn heeft en daardoor zo reageert,raadpleeg daarom ook eens de dierenarts.
fremar
2 jaar geleden
Allereerst naar de dierenarts voor een grondige controle: er is een goede kans dat je kat pijn/ een onderliggend medisch probleem heeft.
Is het gedrag echt uit het niets, als je gewoon zit, of als je de kat aan het aaien bent? Als dat laatste het geval is, dan ben je in de ogen van de kat over zijn of haar grens gegaan, en als je het dier goed observeert kan je al zien dat de spanning zich gaat opbouwen.
Als hij echt uit het niets aanvalt, en medisch in orde is, dan zou het goed frustratie kunnen zijn. Heeft je kat een leuk leven met veel uitdagingen, of verveelt hij zich de tandjes? Dat is sowieso een goed iets om eens onder de loep te nemen en eventueel verbeteringen in aan te brengen. Denk aan regelmatig spelen met het dier, voerpuzzels gebruiken enz.
Uiteraard kan de frustratie ook een andere oorzaak hebben, maar dat is van hieruit niet te beoordelen. Een goede gedragstherapeut die aan huis komt kan je kat observeren en een behandelplan op maat met je opstellen. Succes!
Rieneke1