Sinds een jaar heb ik een cavia. Hij is alleen en ik heb het idee om er een konijn bij te zetten. Kan dat of gaan ze dan vechten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zie in tuincentra cavia's en konijnen ook altijd apart zitten, dus ik ben bang dat het problemen zal geven. Als je het tóch probeert denk ik dat je ze een tijdje continu in de gaten zal moeten houden!!

Ik zou geen cavia met een konijn samen zetten. Een konijn kan een ziekte bij zich dragen die voor het konijn geen kwaad kan, maar waar de cavia ziek van kan worden en dood aan kan gaan. Als je het toch wil proberen zal je even moet zeggen hoe oud jou cavia is en wat het geslacht is. Dan kan ik je aangeven wat je er het beste bij kunt zetten. Laat ze iig eerst met gaas ertussen in het zelfde hok, dus dat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar niet aanvallen. Laat even weten wat jou cavia is, dan zou ik je verder kunnen helpen

In onze kooi duldde cavia geen medebewoner. Ze hebben elkaar aangevallen en gelukkig was ik er bij in het begin. Ging totaal mis. Ondanks positief advies dierenwinkel. Later geprobeerd met een jong caviaatje, maar ook niet. Cavia is de heerser over ZIJN kooi.,

Soms gaat dit goed, maar je maakt je cavia veel blijer met nog 1 of 2 vriendjes erbij. Cavia's zijn namelijk echte groepsdieren, die het liefst alles samen doen en de hele dag keuvelen over ditjes en datjes. Sommige cavia's worden wel vriendjes met konijnen, maar ze kunnen nooit hun 'gesprekken' delen en zullen niet altijd elkaars lichaamstaal begrijpen. Is je cavia een man, laat hem dan castreren en neem er een dame(s) bij, heb je al een dame, dan kan je er nog een dame bijnemen of een gecastreerde man. Van nature hebben caviaheren een harem. Kijk eens bijlokale knaagdierenopvang, deze hebben soms ook de mogelijkheid te 'daten' met je huisdier, zodat je een goede match kan vinden.

Nee, dat kun je beter niet doen. De gevallen waarin konijn en cavia het écht goed met elkaar kunnen vinden, dus ook zelf wat aan elkaars gezelschap hebben, zijn heel zeldzaam. Het beste waar je op kunt hopen is dat ze elkaar niet afmaken. En dan nog zit je met het probleem dat ze verschillende voedingsbehoeften hebben. Neem er gewoon een cavia bij. Als je een beertje hebt, kun je hem het beste laten castreren om er een zeugje bij te kunnen zetten. Als je een zeugje hebt, kan er ook het beste een tweede zeugje bij. Echt doen hoor, cavia's zijn heel sociale groepsdieren, een cavia alleen houden grenst aan dierenmishandeling. Kijk ook eens op de site in mijn link, uitstekende informatie over het houden van cavia's.

Bronnen:
http://degrotecavia.nl/eenoftwee.html

dat kan zeker, Ik heb het vandaag nog gehoord van een medewerker in de tuincentrum. In de tuincentrum zelf hadden ze dat ook!! S6

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100