Sinds een jaar heb ik een cavia. Hij is alleen en ik heb het idee om er een konijn bij te zetten. Kan dat of gaan ze dan vechten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Ik zie in tuincentra cavia's en konijnen ook altijd apart
zitten, dus ik ben bang dat het problemen zal geven.
Als je het tóch probeert denk ik dat je ze een tijdje continu in de gaten zal moeten houden!!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tuincentrum hier zitten konijn en cavia knus tegen elkaar aan in één kooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan dus een tuincentrum waar je al bij voorbaat van weet dat je daar je dieren niet vandaan moet halen.
Ik zou geen cavia met een konijn samen zetten. Een konijn kan een ziekte bij zich dragen die voor het konijn geen kwaad kan, maar waar de cavia ziek van kan worden en dood aan kan gaan. Als je het toch wil proberen zal je even moet zeggen hoe oud jou cavia is en wat het geslacht is. Dan kan ik je aangeven wat je er het beste bij kunt zetten. Laat ze iig eerst met gaas ertussen in het zelfde hok, dus dat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar niet aanvallen. Laat even weten wat jou cavia is, dan zou ik je verder kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze kooi duldde cavia geen medebewoner. Ze hebben elkaar aangevallen en gelukkig was ik er bij in het begin. Ging totaal mis. Ondanks positief advies dierenwinkel.

Later geprobeerd met een jong caviaatje, maar ook niet.

Cavia is de heerser over ZIJN kooi.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder dier heeft een territorium, endaar duldt het dier gaan vreemden in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had 2 cavia's, broertjes, en dat ging heel leuk samen. Toen het ene broertje overleden was, heb ik er een jonge cavia bij gekocht, en die werd het hele hok door gejaagd door de oude. Terwijl die toch altijd gewend was geweest aan gezelschap, maar de nieuwe cavia werd niet geduld :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Ineke! Mandy, hier precies hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach jongens, weet dan niemand meer hoe voorzichtig je moet zijn met het bij elkaar zetten van twee beertjes? En toen, cavia alleen laten zitten? Arm beest.
Soms gaat dit goed, maar je maakt je cavia veel blijer met nog 1 of 2 vriendjes erbij. Cavia's zijn namelijk echte groepsdieren, die het liefst alles samen doen en de hele dag keuvelen over ditjes en datjes. Sommige cavia's worden wel vriendjes met konijnen, maar ze kunnen nooit hun 'gesprekken' delen en zullen niet altijd elkaars lichaamstaal begrijpen.
Is je cavia een man, laat hem dan castreren en neem er een dame(s) bij, heb je al een dame, dan kan je er nog een dame bijnemen of een gecastreerde man. Van nature hebben caviaheren een harem.
Kijk eens bijlokale knaagdierenopvang, deze hebben soms ook de mogelijkheid te 'daten' met je huisdier, zodat je een goede match kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kun je beter niet doen. De gevallen waarin konijn en cavia het écht goed met elkaar kunnen vinden, dus ook zelf wat aan elkaars gezelschap hebben, zijn heel zeldzaam. Het beste waar je op kunt hopen is dat ze elkaar niet afmaken. En dan nog zit je met het probleem dat ze verschillende voedingsbehoeften hebben.

Neem er gewoon een cavia bij. Als je een beertje hebt, kun je hem het beste laten castreren om er een zeugje bij te kunnen zetten. Als je een zeugje hebt, kan er ook het beste een tweede zeugje bij. Echt doen hoor, cavia's zijn heel sociale groepsdieren, een cavia alleen houden grenst aan dierenmishandeling.

Kijk ook eens op de site in mijn link, uitstekende informatie over het houden van cavia's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan zeker, Ik heb het vandaag nog gehoord van een medewerker in de tuincentrum. In de tuincentrum zelf hadden ze dat ook!! S6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan weet je meteen waarom je dieren niet in een tuincentrum moet kopen: het personeel is totaal niet ter zake kundig, heeft geen idee van de behoeften van de dieren die er zijn, en de beestjes zijn meestal ook nog afkomstig van de meest schrijnende broodfok. Dat zijn dus praktijken die je niet moet sponsoren door daar een dier te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hadden zelf ook konijnen en cavia's bij elkaar dus ik denk dat jij eens beter moet nadenken. ik heb me konijn daar gekocht en ze was zo gezond.