mijn poes is 4 weken geleden bevallen van 4 kittens de eerste dag was ze, agressief,daarna niet en nu weer wel. wat moet ik er nu mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk geef je de kittens iets te veel aandacht. De familie even met rust laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hormonen razen nu door je poes heen, en er is maar weinig nodig om haar van slag te brengen.
observeer haar goed, om zo te achterhalen wat de oorzaak van haar agressie is.
mogelijk heb je andere katten die te dicht in de buurt komen?
zorg voor zoveel mogelijk rust in de tent.
eet en drinkt ze goed, en zorgt ze goed voor de kleintjes?
laat ze het zogen probleemloos toe?
anders even naar de dierenarts, ze zou pijn kunnen hebben door ontstoken melkklieren bijvoorbeeld.
Rieneke1
13 jaar geleden
Dat ze de eerste dag agressief was is vrij normaal, dat komt vrij veel voor bij onervaren poezenmoeders. Agressie naar de eigenaar, maar ook naar de kittens. Je zegt niet welke van deze twee het geval is. Als ze agressief naar jou is, dan is dit waarschijnlijk uit bescherming. Nu de kittens rond gaan dartelen is ze waarschijnlijk wat gestressder om al haar kroost in de gaten te houden. Is de agressie naar de kittens, dan kan dat zijn omdat ze haar te druk worden, of (zoals Rieneke zij) haar pijn doen. Check haar tepels, ze mogen niet rood zijn of heel warm aanvoelen. Een ontstoken tepel is erg pijnlijk. De kittens doen haar dan pijn en dat reageert ze op hun af. In dat geval zal je zeker even naar de dierenarts moeten. Een tepelontsteking kan erg heftig zijn, nog niet lang geleden een poes gezien die daaraan haar tepeltje kwijtraakte, omdat de ontsteking barstte...
Laat je poes verder zoveel mogelijk met rust. Zo'n nest kittens is niet niks. Laat haar zo snel mogelijk steriliseren. Zodra de kittens zelfstandig eten en nauwelijks meer drinken, kan ze geholpen worden. Laat dit echt doen, want misschien is ze zelfs alweer krols. Poezen kunnen zelfs tijdens de zoogperiode alweer drachtig worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou inderdaad eerst onderzoeken of ze niet ziek is. Zowel melkklierontsteking als een baarmoederontsteking komen wel vaker voor in de "kraamtijd". Ook is de moederpoes nu bezig om de kittens zelfstandiger te maken. Rond deze tijd beginnen ze al aardig rond te lopen en kun je ze al zindelijk maken en beginnen met wat zacht voer.