hoe kan ik weten van welke vissen de eitjes zijn die op het wateroppervlak drijven??

ik heb meerdere soorten vissen in mijn aquarium. Ik zie nu eitjes op het oppervlak drijven.

bestaat er een soort drastisch gedragsverandering tijdens of na de bevruchting?

hoe weet ik of de eitjes bevrucht zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

labirinthvisjes (info en afbeelding via link) maken een schuimnest, misschien dat door de circulatie van de pomp het schuim weg is?

er zijn idd gedragsveranderingen die voor de paring en het kuitschieten af gaan. vissen kunnen andere kleuren aannemen, vrouwtjes worden boller, er kan een balts zichbaar zijn, het jagen achter elkaar aan, de voorbereiding voor het maken van een nestje of plek waar de eitjes worden gelegd, andere vissen worden weggejaagd enz enz.
eitjes die niet bevrucht zijn of gaan schimmelen worden meestal door een ouderdier verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat de pomp in dit geval en het schuimnest wat om zeep helpt.
voor de ouderdieren is het lastig hun nestje te verdedigen als het een groter oppervlak bestrijkt voor de andere vissen is het natuurlijk een lekkernij die kaviaar, dus dat kan de onrust in de bak ook veroorzaken. misschien dat je wat kan doen aan de uitstroom van het gefilterde water? verder onder het wateroppervlak brengen, of misschien een stuk kienhout oid ervoor? als er langere planten zijn die (deels) op het wateroppervlak drijven (vallisneria of drijfplantjes bv)
zit hier normaal het schuimnest in namelijk.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk wel.
grote kans dat de eitjes hierin terecht komen en de ouders het schuimnest herstellen. het is dan makkelijker te verdedigen als niet alle eitjes her en der door de bak drijven.

Andere antwoorden (2)

Indien je voldoende van vissen afweet, had je kunnen zien, welke visjes met kuit zaten.
Ook had je kunnen zien, welke vissen aan het paren waren, te zien aan het achter elkaar aanjagen, andere kleuren bij het mannetje, territorium verdedigen enz.
En mensen die er heel erg veel van af weten, kunnen zien, van welke vissen de eitjes zijn.
Bevruchtte eitjes, blijven de eerste dagen meestal helder van kleur, niet bevruchtte eitjes worden troebel van kleur.
Meestal worden de eitjes afgezet in een kuiltje, een nestje, tegen de planten aan of tegen de ruit, dat ze drijven vind ik vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? jij was toch bij tuin afdeling?
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik heb veel in mijn tuintje.
Kunnen het geen slakken eitjes zijn?? Ik heb namelijk ook altijd eitjes in mijn bak, maar alleen levendbarende visjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi nee dan kan dat niet, kan je ze niet vangen en in een appart bakje zetten, misschien komen ze uit!! Dan weet je het en is nog leuk ook:d