dat maakt de neus beweeglijker (al dan niet ten opzichte van de lip) de hond kan een prooi of bal aan 1 kant van zijn bek vasthouden als het spleetje er niet zou zitten komt er meer spanning op de neus te staan, en dat is niet prettig bij een zeer gevoelige neus.

door het spleetje kan (een deel) van de neus beweeglijker naar links of rechts zijn bij het speuren. kijk maar eens naar een hond die wat ruikt, de neus staat niet echt stil.

de spleetjes bij de neusvleugel zorgen ervoor dat een hond ook in staat is om geuren van de zijkant op te vangen en niet alleen van de voorkant.
zo is de hond in staat om te bepalen van welke kant een bepaalde geur komt.

is de neus vochtig kan de hond een windrichting traceren.

bij honden die gefokt zijn om een grote prooi te pakken hebben de brede schedel een kortere stop (snuit is minder lang) als voordeel dat een hond een prooi vastheeft gewoon kan blijven ademen.
dit zijn veelal de molosser types.(bullmastiff, mastiff, dogo argentino, cane corso, boerboel etc)

als dit kenmerk te ver word doorgefokt zal het voor problemen zorgen (engelse bull, bordeaux dog, mops, pekinees, franse bull etc) dit gaat samen met een onderbeet, ademhalingsproblemen, een verminderd reukvermogen wat weer een oorzaak kan zijn voor gedragsproblemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
oops, vergeten...
het 'gootje' kan zweet/vocht van de neus afvoeren.

de bovenlip heeft ook een klein spleetje om de beweeglijkheid van neus zelf, en neus tov lip mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk is dit anatomisch gezien de beste neus voor een hond. De natuur heeft alles goed geregeld.

Een hond ruikt ontzettend goed met zijn neus en ik denk persoonlijk, dat dat mede komt doordat hij 'open' neusgaten heeft. Op die manier kan er meer geur in zijn neus komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zijn open zodat ze nog kunnen kunnen ademen als ze met een bek vol bloed een prooi vast hebben en niet los willen laten dan kunnen langs die spleetje nog mooi ademen als de gaatjes verstopt zitten doordat ze tegen de prooi aan gedrukt zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een hond en een kat niet kunnen zweten door de huid speelt het ademhalingsstelsel ook een rol in de temperatuurregeling.Ik denk dat er warmte onttrokken wordt door dat spleetje, zodat de neus op temperatuur blijft om goed te kunnen ruiken.
http://www.vetmed.wsu.edu/cliented/anatomy/dog_resp.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mini spleetje haalt niet veel uit vergeleken met het grotere oppervlak van de neusspiegel zelf.
een natte neus koelt automatisch af, dat is de functie van zweten een hond kan overigens ook uit de voetzolen zweten.
Je kunt bij een voorstaande hond duidelijk zien, dat de neus verder wordt geopend bij het opvangen van geur.
Dat is beter te zien bij veerwild dan bij haarwild. Bij veerwild wordt de kop hoger geheven en is de neus beter te zien. Bij het openen van de neus spelen die spleetjes een belangrijke rol.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef, vakjargon :)) behalve de voorstaande hond heeft elke hond heeft het duidelijke zichtbare spleetje (even duidelijk als de setter, de pointer, spaniel etc)
het opheffen van de kop bij veerwild (eendjes, fazantjes etc) of haarwild (konijntjes, haasjes etc) staat hier naar mijn idee los van, aangezien de neus (en dus ook spleetje) bij elke hond een belangrijke rol speelt.
niet alleen bij jagen en speuren, maar ook bij sociaal contact is de neus van groot belang