waarom ligt een kat graag op je hoofd

1 van onze 4 katten, slaapt s nachts het liefst op mijn hoofd. We hebben hem dit niet aangeleerd. Dopey woont sinds ruim een half jaar bij ons en is 7 jaar oud. Voor ons woonde hij in een huis met ruim 7 andere katten. Bij m`n vriend ligt hij eigenlijk nooit op z`n hoofd, wel ligt hij heel erg graag tussen ons in, en dan het liefst op onze hoofdkussens. Dus ik vroeg me af, waarom slaapt ie nou zou graag met zijn hoofd op mijn hoofd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat doet dat ook :-)
Ik vind het erg gezellig.
Maar soms gaat hij ook met z'n kont bovenop mijn hoofd of wang (als ik dus op mn rug lig) zitten en dan denk ik ook: wat wil je nou?! Kan er wel om lachen.

Het beste antwoord

je mag dit gerust opvatten als een blijk van vertrouwen, je kat voelt zich veilig bij jou.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is lekker warm en zacht denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind die je lelijk of wil die je niet zien en als die op je hoofd gaat liggen hoeft die je niet te zien... Lol... Ik denk dat die het lekker vind, warme adem, haren (een soort matje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karakter van de kat denk ik. Van onze vier poezen is er één die het liefst in mijn nek ligt en daar ook rustig blijft liggen als ik opsta en door het huis loop. De anderen hebben dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kat heeft dit een keer gedaan en heeft ontdekt dat het erg prettig ligt. die houden we er dus in zal ie wel gedacht hebben :)

dichterbij het baasje kan je niet liggen, het is warm, knus, en zacht. de kat ligt liever bij jou dan bij je vriend, hiermee laat de kat zijn/haar voorkeur blijken. (dat is katten eigen :)

elke dier heeft zo zijn eigen voorkeur, net zoals een mens een favo slaaphouding en kussen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar voelt ie zich fijn en veilig.
Mijn ene kat ligt graag op m'n borst, de ander piekert daar niet over, die wil gewoon tegen me aan liggen en niet bovenop me. Maar die ene wil altijd en overal hoog en droog zitten/liggen, als ik m'n benen optrek als ik op m'n buik lig (als test) klimt ze op m'n knieën (en laat zich dan verzaligd omrollen: plof!).
Als je er zelf geen last van hebt, laat hem dan lekker liggen. Anders zou je het hem af moeten leren, maar dat is vrij moeizaam bij katten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ook een kat die zichzelf als het ware als een muts over mijn hoofd drappeerde als ik in bed lag. Hij vond het misschien knus en lekker warm; ik ook. Dus lieten we het allebei zo. De wegen van een kat zijn ondoorgrondelijk.
13 jaar geleden
Je hoofd is het warmste plekje beschikbaar, zeker als de rest onder de deken ligt. Al je warmte komt daar dan vrij.

Daarnaast geeft een vrouw geeft meer warmte af en daarom heeft ie de voorkeur van jouw hoofd en zal je meer last hebben van muggen dan je vriend.

Ook zal een kat daar minder de kans hebben om weggeschopt of -geslagen te worden. Dus kan ie vrij diep doorslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou die van mij heeft een nog veel warmer plekje ontdekt: onder de dekens, en ze accepteert geen "nee", dus blijft net zo lang linksom of rechtsom om mijn hoofd lopen tot ze een opening gevonden heeft om onder de wol te verdwijnen. Vervolgens doe ik geen oog dicht, maar ja daar heeft ze geen boodschap aan :-(
ik heb ook 4 poezen en ze hebben alle 4 een eigen lieve links plekje dus ik denk dat jouw kat je hoofd gewoon lekker vind liggen