Wat te doen aan hond die overgeeft als ze mee gaat in de auto?

Toen ik haar kreeg was ze 5 maanden oud en ze zat toen voor het eerst in de auto om haar naar mij te brengen, ze was totaal niet gesocialiseerd. Het kan dus angst zijn... Ze is nu bijna 9 maanden en vrijwel nergens meer bang voor (toen ik haar kreeg durfde ze zelfs niet buiten op de stoep te lopen!).

Eind juni gaan we op vakantie (hond mag mee!), en dat is 1,5 uur rijden. Ik neem haar nu steeds mee op korte tripjes, vaak met iemand die ze heel graag mag ook mee. Tegen haar praten onderweg, ramen open, niets helpt :-(

Zojuist weer: ik bracht even iemand naar huis die het hondje ook graag mag, gezellig mee ipv alleen thuis blijven. Kwartiertje rijden heen + terug en halverwege lag haar maaginhoud weer op de achterbank. Dit is niet soms, maar echt altijd als ik haar meeneem in de auto. Is daar iets voor te krijgen of aan te doen? Geen auto rijden is geen optie want ik wil haar zoveel mogelijk bij me hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

wagenziekte wordt vaak getriggerd door angst en spanning. het schudden en het geluid van de auto kan deze spanning zo opbouwen dat je hond echt misselijk kan worden. het kan ook zijn dat de beweging van de auto het evenwichtsorgaan zo beinvloed dat hier de misselijkheid vandaan komt.

je kan het testen hoor.
hoe is je hond in een auto die stil staat? begint de dan te kwijlen, onrustig te worden, spanning op te bouwen? dan is dit de hoofdoorzaak.
oefenen in een auto die stil staat dus. begint ze te piepen, dralen (hond moet op 1 blijven), of andere dingen waarmee ie onrust uit moet je deze corrigeren. (klein kort rukje aan de riem) . niet tegen haar praten!!! deze angst moet ze #zelf# overwinnen namelijk.

is de hond rustig dan #niet# belonen anders bouwt er weer spanning op (enthousiasme is ook spanning) dus met je rustige stem langzaam zeggen 'bráááf)
blijft de hond rustig en ontspannen mag ze uit de auto. rustig uit de auto laten komen dus zonder vluchtgedrag, dit is niet nodig (uit de auto is al een beloning) heeft ze dit onder de knie dan hetzelfde doen, maar nu de auto starten. dit ook weer herhalen tot ze het onder de knie heeft (geen angstige houding dus, ook al zit ie stil, de angst is nog niet weg, dit moet echt weg zijn bij elke stap die je neemt hierin)
vervolgens een klein stukje langzaam rijden, opbouwen van spanning weer (blijven) voorkomen.

als ze een ritje heeft gemaakt ook rustig blijven, niet belonen, geen aandacht, hooguit een brokje als ie uit de auto is en het eerste rustige moment hierop. er is dus #ook# geen spanning (enthousiasme) als de rit erop heeft gezeten. (spanning veroorzaakt spanning)

durft ze een heel klein ritje in de auto te maken dan alleen naar dingen die de hond rete leuk vind en al goede associaties mee heeft.
anders kan je dit creëren voor het hele proces hoor, overdreven enthousiast spelen op een dichtbijzijnd veldje (eerst zonder auto uiteraard) paar keer per dag heel blij zeggen 'ga je mee naar het veldje' -of wat er voor handen is- dit hebben ze snel genoeg door. vervolgens een keer met de auto (als ze het bovenstaande onder de knie heeft)

vervolg in reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan je steeds verder uitbreiden, steeds een stukje verder weg. er zijn middeltjes die je kan gebruiken, maar deze zijn ondersteunend, ze nemen de oorzaak niet weg. zorg dat de hond een lege maag heeft voor het autorijden, rij niet hard. als je hond ook bang is voor de auto zelf (stilstaand nog voor ie erin zit) zijn deze stappen nog te hoog gegrepen en zijn er andere oefeningen. heel veel succes gewenst, en natuurlijk alvast een fijne vakantie én een fijne reis voor allemaal! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca, hier heb ik echt HEEL VEEL aan! Ja denk dat ze gewoon bang is. Toen ik haar kreeg met 5 maanden was ze bang voor alle mensen, alle dieren (honden, poezen), en was ze nog nooit uitgelaten: heb haar stapje voor stapje moeten leren mee te gaan wandelen, en dat is nu haar grootste plezier: liefst een uur lang, en het is een dwergkeesje (poesformaat dus), lol. Ze speelt nu lekker met andere honden (ook groten zoals de buur-stafford), en springt blij tegen elk mens op om te spelen :-) We lopen aangelijnd naar de auto. Ze kwispelt blij: we gaan uit. Zodra we ernaast staan gaat ze totaal plat op de grond liggen, oren naar achter. Als ik haar dan de auto in til begint ze te trillen als een rietje. Ik leg haar vast aan een klikriem die in de gordel zit. Op de achterbank, ze kan daar liggen, zitten en heen en weer lopen. Ramen open, meestal heb ik de buurvrouw bij me (die laat haar altijd uit als ik werk en die mag ze erg graag) of mijn dochter (die ziet ze vaak en mag ze ook heel graag). We praten dan rustig, niet persé tegen de hond. Zou zich dus zeker op haar gemak moeten voelen met haar baasje (ik) plus een favoriet mens bij zich... Oh ja ze piept niet, zat vandaag rechtop vlakbij open raam, we dachten dat ze de wind wel lekker vond. Net op terugweg naar huis toe (dus na een half kwartiertje rijden) gaf ze al weer over :-(
Als het gebeurd is loopt ze er bij weg en gaat op het andere uiteinde van de achterbank liggen. Ik reageer totaal niet op het overgeven, en neem haar gewoon de volgende keer weer mee (altijd korte ritjes, 10 tot 15 mins max): en dan hetzelfde probleem dus... Dus heb je nog meer tips, na deze extra uitleg van mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
ze is al heel bang voor ze de auto ingaat (plat op de grond is echt angst) dus dat moet je eerst oplossen. (in de auto is nog en stap te ver) hier een link over o.a. wennen AAN een auto.
http://www.hondentips.com/artikelen/wist_je_dat/hond_wagenziek.html niet op de achterbank want daar kan je haar niet corrigeren als ze nerveus gedrag toont. dus iemand die haar bv voorin zet, op de grond tussen de voeten. hier moet ze ook blijven, dus laat haar hier zitten. je moet niet tillen maar de stap in de auto moet ze zelf maken. dat is ook eng, maar zo heeft ze het gevoel dat ze meer controle heeft over het gebeuren. kan lang duren, doe het aan de riem. ze kan niet terug, alleen vooruit. paar keer spontaan roepen, hierna niet meer (leer dan dat ze niet hoeft te luisteren) zit ze in de auto even een snel aai over haar bol (wel meteen, beloning voor het in de auto stappen, niet voor de angst die hierop volgt) rechtop zitten en naar buiten kijken kan haar misselijk maken, veel dingen schieten voorbij hondje raakt oriëntatie kwijt en word misselijk. (denk maar aan een mens met wagenziekte) frisse lucht is natuurlijk altijd goed. de ritjes duren nog te lang voor haar want ze heeft niet leren ontspannen in de auto. dat er iemand zit die haar mag, en die zij mag maakt niet uit. de stress is te groot in torent boven het vertrouwde en bekende uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja okay, zo wordt het al stukken duidelijker voor mij, dankjewel. Zelf in laten stappen zal lastig zijn, want ze is heel klein he, ze zou echt een aanloopje met sprong moeten maken dan. Ze ligt juist vast op de achterbank omdat mij dat veel veiliger lijkt, ook bij bv een aanrijding. Ze heeft een tuigje om haar lichaam (dus geen halsband) en dan dus vast aan de autogordel. Die link heb ik ook gelezen, ik ga zien wat ik daarmee kan. Mijn auto kan niet bij huis staan omdat ik aan het einde van een looppad woon. Maar we kunnen wel bv elke wandeling even de auto gaan begroeten (lol) en dan daar even spelen en/of iets lekkers geven, om mee te beginnen. Ik heb haar eerst enkele keren mee gehad in een bench, maar daar moest ik haar echt in proppen. Vandaar toen aan de gordel vast, zodat ze zich wat meer kan bewegen. In die bench gaf ze trouwens niet over, dus misschien is dat wel een idee voor de vakantie straks... (dat las ik in de link die jij gaf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn druk aan het oefenen, elke dag een stapje verder, en ze gaat al niet meer plat liggen als we naast de auto staan, zelfs niet meer als de deur open is :-)

Andere antwoorden (4)

Bij mijn hondje hielp het door ergens naartoe te rijden wat ie erg leuk vindt. Dus bijvoorbeeld naar een park rijden en daar dan uitgebreid gaan wandelen. Zodra mijn hondje door had dat we iets leuks gingen doen was ie ook niet meer wagenziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... naast mijn huis begint een heel groot bos waar we al dagelijks in wandelen, en achter mijn huis is een park met een groot veld waar we altijd rond 6 uur met de bal spelen... maar begrijp wat je bedoelt! Ik neem haar bv ook mee in de auto naar mn dochter, daar mag ze dan in de tuin als wij daar ook zijn en dat vindt ze ook heel leuk. Alleen de rit naar en van is een ramp :-(
Heel toevallig heb ik vanmiddag in een folder bij de dierenarts gelezen, dat er een nieuwe medicatie is. Zes van de tien honden heeft last van wagenziekte. Dit komt niet altijd van stress. Het kan ook zijn dat het evenwichtsorgaan te veel input krijgt. Daarvan wordt de hond misselijk.
Deze vorm van wagenziekte kan je niet bestrijden met wat voor oefeningen dan ook.

Als je hond het van het begin af aan heeft gehad, is hij er nu bang van geworden en dat versterkt de misselijkheid wel.
Ik hoop dat je een jonge dierenarts hebt die op de hoogte blijft van nieuwe methoden. Versta je even met hem. Weet hij niet van nieuwe medicijn, stuur me dan een PB, dan fiets ik nog even naar de dierenarts om het merk op te zoeken in de folder. Jammer dat ik hem niet heb meegenomen, maar mijn hond is zo dol op autorijden, dat meenemen voor mezelf geen zin had.

Ik kan dat morgen nog voor je regelen, hopelijk is er dan resultaat voordat je op vakantie gaat.
Ivana
12 jaar geleden
Honden hebben een evenwichtsorgaan dat een stuk sterker is ontwikkeld dan dat van de mens. Daardoor worden ze veel sneller wagenziek dan mensen.

Als je al alles geprobeerd hebt, zoals ik lees, kan het misschien helpen om je hond Primperan te geven. Bespreek het eens met je dierenarts.

Primperan is een geneesmiddel voor de mens, maar een kleine hoeveelheid toegediend vóór de rit kan de hond van zijn misselijkheid afhelpen. Zo is het autorijden meteen veel leuker voor de hond, en ook voor het baasje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja maar het gaat ook om erg korte ritjes, zoals een middagje naar mijn dochter aan de andere kant van de stad. En om dan telkens medicijnen te geven... En haar alleen thuis laten als dat helemaal niet nodig is vind ik ook erg zielig :-( Ik hou dat wel als optie hoor, maar alleen als al het andere echt niet meer helpt.
Ivana
12 jaar geleden
Voor de korte ritjes zou het op zich ook niet slecht zijn om dit middel toe te dienen. De hond krijgt dan de ervaring dat je ook in de auto kan zitten zonder misselijk te zijn. Ze wordt dan wat vrijer in haar houding ten opzichte van autorijden, dat helpt met het wennen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Ivana, daar zit ook weer wat in...
Mendy , omdat we niet helderziend zijn , kan je het beste het volgende doen . 1) Leg haar eerst 'n lang tijdje in de geparkeerde auto . Gaat ze in het begin rustig liggen of gaat ze nerveus uit het raam kijken . Ga zonder dat ze het ziet of hoort stiekem kijken en weer stiekem weg .Natuurlijk nooit in de volle zon ! ! 2) doe hetzelfde met draaiende motor . 3) parkeer de auto op 'n hele drukke weg met lawaai 4) nu hetzelfe met draaiende motor . Overigens moet je haar NOOIT aaien als ze bang is , want daarmee onderstreep bij haar dat het ook inderdaad gevaarlijk is .