Welke hond kan je het best nemen als het een hond moet zijn waarmee je kunt hardlopen?

Ik zoek een hond waarmee ik kan hardlopen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee zijn veel honden van rassen die goed kunnen rennen, veel sneller dan een gemiddeld hardlopend mens. Ik zou je willen aanraden niet een hond te kiezen die altijd "onder zijn niveau" moet rennen om tijdens het hardlopen bij jou te blijven.

Het beste antwoord

Iedere hond is daarvoor geschikt. Van de kleine doorgefokte honden ben ik niet zeker, maar een gewone hond vind de snelheid waarmee jij loopt een snelheid van niks.
Komt nog bij dat een hond niet opziet tegen een afstand van 10/15 kilometer en veel meer zal je ook niet lopen in een training.
Het makkelijkst vindt een hond het om gewoon los te volgen, dan kan hij nog hier en daar in het bos snuffelen en de traagheid van jouw snelheid opvullen.
De ultieme snelheid waarbij een hond (aangelijnd0 goed loopt is 12 km per uur. Kies gewoon de hond die je leuk vindt en voedt hem goed op.
Ik raad je aan geen Beagle te nemen, want als die los lopen trekken ze hun eigen plan en vinden altijd wel een spoor om te verdwijnen. Dan sta je na afloop een uur te wachten om hem weer bij je te krijgen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, je kunt bijna met alle soorten honden gaan hardlopen. Ze zullen blij zijn met de beweging. Mits ze goed uitgegroeid zijn en geen gewrichtsproblemen hebben, HD bijvoorbeeld.
Ivana
11 jaar geleden
Ja, bij alle sporten geldt dat de hond gezond en uitgegroeid moet zijn. Dat is duidelijk.

Andere antwoorden (7)

Ik zou gaan voor een Podenco of een Hazewindhond.
Persoonlijk vind ik de Podenco's mooier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop je een hond voor het mooi??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kan kiezen tussen 2 honden. Zelfde karaktereigenschappen dan zou ik voor de mooiste gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk koop je een hond voor de mooi. Daar is toch niks mis mee??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me logisch dat dat op z'n minst een rol speelt ja. Je zit er wel dagelijks tegenaan te kijken.
Een dalmatiër. Dalmaten werden vroeger gebruikt om mee te lopen met de postkoets. Ze kunnen dus echt mega lange stukken rennen. En daarnaast vinden veel mensen dalmaten mooie honden en hebben ze een vrolijk en lief karakter. De fokproblemen die er na de film (101) ontstonden zijn er gelukkig niet meer. Niet meer dan in andere rassen en nesten :). Ik zou mij echt even in de dalmaat verdiepen. Mocht je het ook mooie honden vinden natuurlijk. Veel succes en plezier alvast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een dalmaat gehad ze zijn wel heel erg energiek, beetje te. Verder lopen ze inderdaad mee met mensen maar dan wel liever los en als je veel langs de weg loopt is dat te gevaarlijk. Ik vind een dalmaat een ADHD hond maar als je erg vaak die energie er uit loopt kan het inderdaad een goede tip zijn.
Ik zou een boerenfox nemen.

Groot uithoudingsvermogen. Veel behoefte aan beweging.
Leuk karakter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenfox

Boerenfoxen zijn zeer intelligente, zelfstandige, dominante, maar vooral speelse honden. Boerenfoxen zijn trouw aan de baas, maar hierdoor soms wat eenkennig. In en rond om het huis zijn het goede waakhonden, waarbij ze hun geblaf als alarm gebruiken. Door de combinatie van hun karaktereigenschappen is het belangrijk dat de baas in de opvoeding zeer consequent is.
De boerenfox heeft duidelijke regels en voldoende beweging nodig! Wanneer dit niet gebeurt, kan de hond de eigenaar de baas worden en problemen veroorzaken. Voorkomende problemen zijn (te)veel blaffen, naar mensen grommen en soms zelfs happen. Zoals gezegd zijn boerenfoxen zéér speels en actief (vooral in hun eerste 2 jaar) en voor sommige mensen kan dit ook een probleem zijn. De boerenfox komt helaas geregeld voor in de Nederlandse asiels, omdat mensen bij aanschaf geen idee hadden wat voor een hond ze precies in huis haalden. Bij deze honden hoort het motto: weet waar je aan begint! Boerenfoxen leren snel en zijn zeer goed op te voeden, als je maar duidelijk en consequent bent. Dan zijn het echt geweldige honden om te hebben!

* Die van ons was heel gehoorzaam.
Blafte nooit onnodig.
Luisterde perfekt.
Was dan ook goed opgevoed.
Is van ouderdom gestorven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn die niet te klein om ver mee te rennen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,niet als je een goede neemt: hhet is een hele sterke hond
en niet een doorgefokt rashondje.
Ivana
11 jaar geleden
Een goeie Jack Russell is ook niet te klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een JR is inderdaad een goeie optie want zij hebben zoveel energie en beweging nodig,die moet je wel laten rennen.
Een Duitse Herder.
Hele sterke honden met een goed uithoudingsvermogen, mits getraind natuurlijk, maar daar ga jij voor zorgen.
Duitse herders zijn goed te trainen en worden o.a. gebruikt als speurhond, waakhond, blindengeleidehond en politiehond. Ze zijn trouw en kunnen goed overweg met andere honden, andere dieren en met kinderen.

Eigenlijk is het een ondergewaardeerde hond, omdat alleen de waak- en politiehond kant erg bekend zijn.

Antwoord
De Duitse herder is een goede hond om mee hard te lopen.
(In het asiel zitten vaak Duitse herders die niet meer piepjong zijn, maar wel erg trouw en lief!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dan wel uit met de scheef gefokte rug van de Duitse Herder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja idd veel gevallen zijn te ver doorgefokt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, is zo, maar dan zullen we eerst alle rassen moeten nalopen op simpel "door fokken"... Een populaire hond wordt door gefokt zo simpel is het!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herders staan bekend om ed en hd problemen,maar ook vaak om alvleesklierontsteking dus ik zou niet voor een herder kiezen,maar eerder voor een Jack Russell,dit zijn jachthondjes en barsten van de energie en hebben ontzettend veel beweging nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nooit voor een Jack Russell kiezen of welke terriër dan ook, dat zijn jachthonden en die hoeven maar iets te ruiken of zien en ze zijn WEG.
Nee, een jachthond blijft niet bij je als hij wil jagen, en dat is de natuur, zit in zijn bloed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de hond goed opvoedt en met de hond naar een gehoorzaamheidscursus gaat,dan moet het goed komen.
Ik heb hier in het bos zo vaak JR 's gezien die heel goed luisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk het kán wel, maar als je ziet hoe mensen hun hond 'niet' opvoeden, dan raad ik het zeker af. Trouwens welke jachthond dan ook.
Ivana
11 jaar geleden
Jodokus, mijn Jachthond is nog nooit verder dan 20 meter bij me weggeweest, tenzij ik het commando "vooruit" geef.
Er zijn trouwens meerdere soorten jachthonden en de voorstaande hond loopt, goed afgericht, nooit bij je weg. Dat geldt voor drijfhonden en zweethonden, die gaan alleen hun neus achterna. Vandaar mijn waarschuwing tegen een Beagle, maar neem een Vizsla en hij volgt je op de voet en dat is pas een ECHTE jachthond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana, ik zat te wachten op je reactie! :))
Fijn dat je reageert, met alle ervaring die jij hebt met jouw jachthond.
Ik had eerst willen schrijven ( hierboven in mijn reactie ) : vraag het aan Ivana, zij heeft een jachthond!
Ondertussen is wat ik bedoel, hoop ik toch, duidelijk genoeg en één punt daarvan is dat opvoeding, goede opvoeding, hard nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk moet de hond goed opgevoed worden,maar dit geldt voor elke hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies en ook jij weet dat mensen dat veelal NIET doen, eigenwijs, te duur, verzin maar een reden, honden worden *meestal* NIET goed opgevoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben helemaal opgegroeid met Duitse herders. Mijn tante had 5 kennels en fokte er ook zelf mee. Uiteindelijk had ze zulke grote sterke honden dat het wel beren leken. Hartstikke sterke beesten, hebben veel lichaamsbeweging nodig en zijn dus perfect om mee te hollen.
Ik ben ook een hardloper , 3 x per week a 10 km per x . Doe dat met mijn hond ( Rhodesian Ridgeback )
Let wel pas na 6 maanden opbouwen ( sla Google er op na want je mag niet gelijk voluit hardlopen met het beestje )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Hond dient minimaal 1 jaar of ouder te zijn. Geldt voor elke hond maar zeker voor grote honden, er moet eerst voldoende spier en botopbouw plaatsvinden.
Ivana
11 jaar geleden
Is hetzelfde schema als voor lopen naast de fiets. Met hardlopen liggen de eisen iets lager omdat de mens geen fiets is. Maar zelfs met de fiets moet je zorgen voor een snelheid die niet hoger ligt dan 12 km. Bovendien moet je bij het fietsen opletten dat de hond in draf blijft en niet in galop gaat. Daar heb je bij hardlopen geen last van, dat gaat wat langzamer.
Het hangt er o.a. vanaf of 't 'n hond moet zijn die bij je blijft als je 'm los naast je mee laat lopen en of je behoefte hebt aan 'n hond die jou indien nodig ook beschermen kan.
Er zijn veel rassen geschikt om mee te hebben tijdens hardlopen, veel jachthonden (vooral de jagers die gefokt zijn om op zicht te jagen) hebben 'n goede lichaamsbouw en prima aanleg om conditie op te bouwen, maar nadeel bij 'n jachthond kan zijn dat deze, indien de hond onaangelijnd meeloopt, door z'n jachtdrift en er vandoor gaat. Bovendien zullen de meesten niet veel indruk op iemand maken als je tijdens lopen bescherming van de hond verlangt. Ierse wolfshonden en Rhodesian Ridgebacks zijn jagers die goed mee kunnen en je met plezier zullen begeleiden. Waarschijnlijk zul je vooral de Ier moeten aanlijnen. Beide rassen zullen je met succes beschermen indien nodig, maar zijn geen beginnershonden. Herdershonden (veedrijvers/kuddebewakers) hebben van nature 'n goede conditie, en hebben o.h.a. hun bouw mee. De meesten zijn erfvast: ze blijven graag op hun territorium/bij de roedel (b.v. hun baas=de roedelleider). Goed zijn opgevoed zullen ze meestal onaangelijnd wel bij de baas blijven, maar ook herders zijn honden, dus jagers met jachtdrift. Voordeel van 'n herdershond, b.v. Duitse herder, Mechelaar, Hollander, Beauceron, Oud Duitser etc. is, dat zij van nature 'n grote aanleg hebben de baas te vergezellen, te volgen als leider en te beschermen/verdedigen indien nodig en met hun uiterlijk respect afdwingen.
Fijne 'hardloop'-honden zijn ook b.v. Dobermann, Hovawart, Australian Shepherd, Bordercollie, Riesenschnauzer, American Bulldog, Bulterriër, Vizla, Bouvier, Weimaraners Grote Zwitserse Sennenhond, om er 'n aantal te noemen, waarvan de ene meer preventief respect afdwingt dan de ander. Elke categorie hond heeft z'n eigen kenmerken, 'n hond uit de herdershondengroep zal in 'n aantal dingen afwijken van 'n hond uit b.v. de doggen/mollosergroep.
Handig is dat je eerst jezelf de tijd geeft je in die categorieën te verdiepen, mocht je daar (nog) niet in thuis zijn. Dan maak je n.l. al 'n grove voorkeurs- indeling. Ben je daar uit, dan ga je je verdiepen in honden binnen die categorie, en zo verfijn je steeds verder totdat er 'n hondenras overblijft die het meest voldoet aan al jouw wensen en eisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O , daar zijn zoveel rassen geschikt voor. Eigenlijk alle rassen , behalve de honden met een platte snuit zoals molshopen. Boxer zou eventueel kunnen maar die krijgt het in de zomer snel te warm doordat ie slecht kan ademhalen. Koop eens een hondenecyclopedie en doe goed research voordat je zomaar een ras kiest. Een hazewindhond vindt ik namelijk geen geschikt ras voor hardlopen, daarmee moet je naar jachttraining en dat moet je er dan ook voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autocorrectie wat doe je, ik bedoel natuurlijk niet molshopen maar mopshonden.