hoe oud kan een hooiwagen worden?

gewone hooiwagen (Phalangium opilio) en/of de muurhooiwagen (Opilio parietinus)

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ben lui en kijk niet verder dan wikipedia

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Onderstaand stukje tekst kom va de link.
Een hooiwagen zal tussen de 1 en de 3 jaar oud worden, is mijn inschatting.

************de maximale leeftijd van een kruisspin ongeveer een jaar, dit geldt voor veel meer spinnensoorten.
In de tropen gelden weer heel andere normen. Zo kunnen vogelspinnen en verwanten een leeftijd van zo'n 10 á 15 jaar bereiken.
Maar ook in Nederland komen spinnen voor die zo'n 2 á 3 jaar oud worden.
Vaak gaat het dan om jagende spinnen, b.v. wolfspinnen.
Wolfspinnen doen ook nog aan broedzorg en kunnen enkele maanden voor hun jonkies zorgen.
Spinnensoorten die in koudere gebieden leven, hebben vaak een wat meer vertraagd levensritme en kunnen dan in de regel ouder worden, dan hun soortgenoten uit warmere streken.

De spinnesoort in Nederland die het oudst kan worden is de aardspin.
Deze dieren leven voornamelijk in een zelfgegraven woonbuis onder de grond.
Ze zijn enigszins verwant aan vogelspinnen en kunnen een leeftijd vanongeveer 8 jaar halen, pas na 4 jaar zijn ze geslachtsrijp.**************

http://www.captkrik.nl/forum/2008/03/hoe-oud-wordt-een-spin

Toegevoegd na 11 minuten:
Bijzonder is dat hooiwagens, als zij zich bedreigd voelen, enkele van hun poten kunnen afwerpen. Die blijven dan nog een poosje door bewegen. Dat is, denkt men, om de balagers af te leiden zodat hooiwagen op de rest van zijn pootjes nog hard kan weghollen.

Toegevoegd na 12 minuten:
komt van de link, moet de eerste zin zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Ik krijg gelijk de kriebels ... hahahaha